برنامه های اختتامیه جایزه جلال، اعلام شد

بنیاد شعر و ادبیات داستانی، تمام برنامه‌های خود را برای مراسم پایانی نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد که عصر امروز در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود، اعلام کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، پرونده دوره نهم جایزه جلال با معرفی برگزیدگان و تقدیری‌های چهار بخش رمان و داستان بلند، داستان کوتاه، مستندنگاری و بخش ویژه افغانستان، امروز در حالی بسته می‌شود که داوران بخش نقد ادبی، چند روز قبل از مراسم پایانی جایزه اعلام کرده‌اند که نسبت به آثار منتشر شده این حوزه در سال 94، نظر مساعدی ندارند و بدون اعلام نام نامزدهای آن به استقبال اختتامیه خواهند رفت.

بر اساس اعلام هیأت داوران بخش رمان و داستان بلند نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد، رمان‌ها و داستان‌های بلند «برکت» نوشته ابراهیم اکبری‌دیزگاه از نشر کتابستان،‌ «پرتقال خونی» نوشته پروانه سراوانی از نشر آموت، «چشم‌هایم آبی بود» نوشته محمدرضا کاتب از نشر نیلوفر،‌ «لم‌یزرع» نوشته محمدرضا بایرامی از نشر نیستان و «برج قحطی» نوشته هادی حکیمیان از نشر شهرستان ادب به عنوان نامزدهای دریافت جایزه ادبی جلال معرفی شده‌اند. حسین فتاحی، قاسمعلی فراست و یزدان سلحشور، اعضای هیأت داوران بخش رمان و داستان بلند این دوره از جایزه ادبی جلال هستند.

همچنین بر اساس اعلام هیأت داوران بخش داستان کوتاه این دوره، کتاب‌های «بازار خوبان» نوشته آرش صادق‌بیگی از نشر نگاه، راز خانه شکیب نوشته ابراهیم مهدی‌زاده از نشر ثالث، روباه شنی نوشته محمد کشاورز از نشر چشمه، زرد کادمیوم و داستان‌های دیگر نوشته مرسده کسروی از نشر ثالث و مردن به روایت مرداد نوشته مرجان صادقی از نشر ثالث نامزدهای دریافت جایزه ادبی جلال در بخش داستان کوتاه معرفی شده‌اند.

راضیه تجار، عباس عبدی و داود غفارزادگان، اعضای هیأت داوران بخش داستان کوتاه این دوره از جایزه ادبی جلال هستند.

در بخش مستندنگاری نیز بر اساس رای هیأت داوران این بخش، کتاب‌های «جمال‌زاده؛ خاطرات، برداشت، اسناد» نوشته ناصرالدین پروین از نشر جهان کتاب، «پیغام ماهی‌ها» نوشته گلعلی بابایی از نشر 27، «فرنگیس» نوشته مهناز فتاحی از انتشارات سوره مهر، «لذتی که حرفش بود» نوشته پیمان هوشمندزاده از نشر چشمه و «ر» (درباره شهید رسول حیدری) به قلم مریم برادران از نشر آرما به عنوان نامزدهای دریافت جایزه ادبی جلال معرفی شده‌اند. حبیبه جعفریان، حمید حسام و سیدمجید حسینی، اعضای هیأت داوران بخش مستندنگاری این دوره از جایزه ادبی جلال آل‌احمد هستند.

اما در بخش ویژه افغانستان که از نهمین دوره به جایزه جلال افزوده شده است، از میان رمان‌های چاپ شده در 8 سال گذشته (همزمان با ادوار گذشته جایزه جلال) کتاب‌های چارگِردِ قلا گشتم، نوشته محمداعظم رهنورد زریاب، سینماگر شهر نقره، نوشته آصف سلطان‌زاده، گرگ‌های دَوَندَر نوشته احمد ضیاء سیامک هروی، ریسمان شنی، نوشته خسرو مانی و ناشاد (سیاسر)، نوشته محمدحسین محمدی، نامزد دریافت جایزه بهترین رمان افغانستان هستند.

داوران بخش ویژه افغانستان، همچنین در حوزه داستان کوتاه، کتاب‌های به وقت بخارا، نوشته وسیمه بادغیسی، بادیگارد، نوشته حبیب صادقی، خروسان باغ بابر، نوشته حسین فخری و کابل جای آدم نیست، نوشته سیدعلی موسوی را نامزد دریافت جایزه داستان کوتاه بخش ویژه افغانستان معرفی کرده‌اند. ابراهیم زاهدی مطلق، شهریار عباسی و مجید قیصری، سه داور این بخش بوده‌اند.

همچنین قرار است امروز از مرحوم دکتر محمد اکرم عثمان، داستان‌نویس و پژوهشگر فقید افغانستان به عنوان «خادم زبان فارسی» در مراسم اختتامیه تجلیل شود.

در مراسم اختتامیه جایزه جلال، مستند 8 دقیقه‌ای «جلال در بویین‌زهرا» از ساخته‌های هادی سمیعی نیز رونمایی و پخش می‌شود.

همچنین در مراسم پایانی نهمین جایزه جلال آل‌احمد که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نویسندگان، اساتید دانشگاه و چهره‌های فرهنگی برگزار می‌شود، هدایت‌الله بهبودی، داوود غفارزادگان، میثاق امیرفجر، رضا امیرخانی، محمدرضا کاتب، ابوتراب خسروی و مجید قیصری گواهینامه درجه یک هنری می‌گیرند.

در آیین اختتامیه جایزه جلال، همچنین تمبر رسمی این جایزه که دربرگیرنده نشان آن است، به دست صالحی امیری، وزیر ارشاد رونمایی می‌شود. این مقام فرهنگی کشور، بخش «جایزه جهانی داستان فارسی» را که افزودن بخش ویژه افغانستان به جایزه جلال از مقدمات آن بوده است، افتتاح خواهد کرد.

در مراسم عصر امروز، نصیر احمد نور، سفیر افغانستان، محمدکاظم کاظمی، شاعر نامدار افغانستان، سیدرضا محمدی، رییس اتحادیه نویسندگان و ناشران افغانستان و ابوطالب مظفری، شاعر و نویسنده افغانستانی مقیم ایران به عنوان مهمان ویژه بخش افغانستان حضور خواهند داشت.

همچنین شمار زیادی از نویسندگان و شاعران این کشور و جمعی از شهروندان مهاجر افغانستان در آیین پایانی نهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد حاضر خواهند شد.

شرکت‌کنندگان این برنامه شاهد تجلیل از خانواده شهید سردار حسین همدانی، که 16 مهر 94 در سوریه به شهادت رسید نیز هستند. این تجلیل در حالی صورت می‌گیرد که کتاب «پیغام ماهی‌ها» سرنوشت‌نامه شهید همدانی به عنوان استاد جنگ‌های نامتقارن در میان نامزدهای بخش مستندنگاری به چشم می‌خورد. علاوه بر خانواده سردار همدانی، خانواده شهید رسول حیدری، نخستین شهید ایرانی جنگ بوسنی و هرزه‌گوین و نسل‌کشی مسلمانان در این کشور نیز مورد تجلیل قرار می‌گیرد.

این مراسم از ساعت 15 در تالار وحدت تهران گشایش می‌یابد و طبق برنامه حدود 130 دقیقه ادامه خواهد داشت. مهمانان اختتامیه جایزه جلال در حاشیه مراسم از نمایشگاه عکس روند برگزاری این دوره و ادوار گذشته نیز بازدید می‌کنند.

502500

کد خبر: 715612

وب گردی

وب گردی