مفاهیم زیست‌محیطی را در قالب داستان برای بچه‌ها جذاب کنیم

سیدرضا کروبی، مدیر انتشارات فنی ایران مفاهیم زیست‌محیطی در آیین رونمایی از 138 کتاب تصویری در ستایش زندگی و جهان گفت: مفاهیم زیست‌محیطی برای کودکان و نوجوانان چندان جذاب نیستند و آن‌ها علاقه‌ای به پیروی از این بایدها و نبایدها ندارند و ما تلاش کردیم این مفاهیم را در قالب داستان‌های جذاب به همراه تصاویر زیبا برای آن‌ها بیان کنیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین رونمایی از 138 کتاب تصویری در ستایش زندگی و جهان و نمایشگاه آثار تصویرگران کتاب‌های نردبان با حضور سیدرضا کروبی، بهرام کلهرنیا، کیانوش غریب‌پور، فتح‌الله فروغی و جمعی از نویسندگان و تصویرگران، عصر جمعه (3 دی‌ماه 1395) از سوی انتشارات فنی ایران در خانه هنرمندان برگزار شد.

مدیر انتشارات فنی ایران در این آیین با اشاره به توجه این انتشارات به تولید محتوا در حوزه محیط زیست، گفت: انتشارات فنی ایران از سال 1374 اقدام به انتشار کتاب‌های سبز در زمینه زیست‌محیطی برای نهادینه کردن فرهنگ آموزش فعالیت‌های زیست‌محیطی در کودکان و نوجوانان کرد که در ابتدا به دلیل کمبود استقبال مخاطبان با شکست مواجه شد، اما انتشار کتاب‌ها همچنان ادامه یافت تا به تدریج توانستیم بعد از سال 1380 مطرح شده و برنده جایزه ملی محیط زیست شویم.

سیدرضا کروبی درباره هدف این موسسه از انتشار کتاب‌های زیست‌محیطی گفت: مفاهیم زیست‌محیطی برای کودکان و نوجوانان چندان جذاب نیستند و آ‌‌ن‌ها علاقه‌ای به پیروی از این بایدها و نبایدها ندارند. براین اساس ما سعی کردیم این مفاهیم و بایدها و نبایدها را در قالب داستان‌های جذاب به همراه تصاویر زیبا برای آن‌ها بیان کینم و در این زمینه حدود 300 عنوان کتاب برای گروه‌های مختلف سنی «ب و ج و د» تهیه کردیم که از این تعداد 138 عنوان برای چاپ انتخاب شد.

وی ادامه داد: انجام این کار بسیار سخت و مشکل بود و ما باید فضایی ایجاد می‌کردیم تا کارشناسان علمی، مدیر هنری، نویسندگان، شاعران و تصویرگران بتوانند دور میزی بنشینند و به گفت‌وگو و تبادل‌نظر بپردازند، اما با تلاش و همکاری فریدون عموزاده خلیلی به‌عنوان کارشناس علمی آثار و بهرام کلهرنیا، مدیر هنری مجموعه و تصویرگران و نویسندگان و شاعران توانستیم این کار را به ثمر برسانیم.

مدیر انتشارات فنی ایران با بیان این‌که انجام این پروژه سه سال به طول انجامید، گفت: به دلیل این‌که این‌کار را با نیت خوبی انجام دادیم، امیدواریم بتوانیم آن را ادامه داده و در استمراش کارهای بزرگتری انجام دهیم و در ارتقای سطح زیست‌محیطی کشورمان موثر باشیم.

راه و رسم حفاظت از محیط زیست را به کودکانمان بیاموزیم

بهرام کلهرنیا، مدیر هنری این مجموعه نیز در این آیین به لزوم توجه بیشتر مسئولان محیط زیستی کشور در قبال آموزش و فرهنگ‌سازی تاکید کرد و افزود: وظیفه مسئولان محیط زیستی کشور، فقط نجات دادن و پیدا کردن حیوانات در حال انقراض نیست، بلکه آن‌ها باید برای پرکردن چاله‌ها و جاهای خالی و رسیدگی به گمشده‌هایی که در این زمینه در کشور وجود دارد نیز تلاش کنند.

وی ادامه داد: کودکان ما باید بیاموزند که چگونه از محیط زیست حفاظت کنند و راه و رسم درست زیستن را یاد بگیرند. اینها گمشده‌های ما هستند که باید مورد توجه قرار گیرند و سیدرضا کروبی به آن‌ها پرداخت.

به گفته کلهرنیا، مدیر انتشارات فنی ایران در غیاب اراده ملی برای پاسخگویی به برخی پرسش‌ها و پرکردن برخی چاله‌ها و یافتن گمشده‌هایی که در این حوزه در زندگی روزمره مردم وجود دارد، تلاش کرد اقدام مفیدی انجام دهد و ظرفیت‌های انسانی را رشد دهد و تولیداتی را وارد بازار نشر کشور کرد که تهیه آن‌ها نیازمند اراده و توان بالایی بود.

در ادامه این برنامه، نمایشگاه آثار تصویرگری 38 تصویرگر برای 138 کتاب در ستایش زندگی و جهان افتتاح شد که تا 12 دی‌ماه 1395 ادامه خواهد داشت. همچنین از بهرام کلهرنیا، مدیر هنری این انتشارات نیز در این آیین تقدیر شد.

700/703

کد خبر: 715623

وب گردی

وب گردی