شیر برای رفتن به مدرسه پول ندارد

طرح توزیع شیر در مدارس با وجود وعده‌های متعدد مسئولان و گذشت بیش از ۳‌ماه از سال تحصیلی آغاز نشده و هیچ قراردادی هم در این‌باره منعقد نشده؛ این در حالی است که این ‌روزها هوای شهرهای بزرگ به‌شدت آلوده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از همشهری آنلاین، امسال نیز مانند سنوات گذشته مسئولان آموزش و پرورش وعده دادند که توزیع شیر در مدارس از نیمه مهر شروع ‌شود؛ برای نمونه مسئول کمیته ملی شیر مدارس وزارت آموزش و پرورش اواخر مرداد 95به ایرنا گفت:«سال تحصیلی 96-95، برنامه‌ریزی این وزارتخانه توزیع شیر رایگان در بین 14.5میلیون دانش‌آموز است. اعتبار شیر مدارس در سال تحصیلی 95- 94 حدود 600 میلیارد تومان برآورد شده که تاکنون حدود 300میلیارد تومان به آموزش و پرورش پرداخت شده است؛ البته 150میلیارد تومان به کارخانجات لبنی بدهکار هستیم.»

منصور مجاوری با بیان اینکه در گذشته توزیع شیر مدارس از آذر و دی‌ماه شروع می‌شد، وعده داد ه بود که در سال تحصیلی جدید، توزیع شیر از 15مهرماه در مدارس آغاز شود. او بعد هم با بیان اینکه بعد از عید نوروز به‌دلیل گرم شدن هوا و اینکه زمان کمتری دانش‌آموزان در مدرسه حضور دارند، تأکید کرد: باید سعی شود تا بیشترین نوبت شیر در فصل زمستان در بین دانش‌آموزان توزیع شود. اما بخش نخست وعده وی یعنی توزیع کامل شیر از 15مهر‌ماه مانند سال‌های گذشته اجرایی نشد و به استناد شواهد موجود و تجربه سال‌های قبل می‌توان گفت در زمستان امسال هم توزیع شیر در مدارس چندان تغییر نخواهد کرد. درباره شیر دانش‌آموزی، این البته تنها وعده‌ای نبود که محقق نشد. بماند که نه‌تنها هیچ‌گاه جمعیت دانش‌آموزی کشور به 14میلیون و 500هزار دانش‌آموز نرسید، بلکه تعداد دفعات توزیع شیر در مدارس هم هرگز به 70نوبت نرسید.

وعده‌های تکراری

وزیر سابق آموزش و پرورش و معاون سابق توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش نیز بارها وعده‌های مشابهی در این‌باره داده‌اند. تغییر و تحول در مدیریت کلان وزارت آموزش و پرورش هم هیچ تغییری در امور این وزارتخانه نداشت. فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش نیز در این مدت فقط به بیان این جمله بسنده کرده‌ است: «هماهنگی‌هایی انجام و اعتبارات مربوط به توزیع شیر در مدارس تأمین شده است.»

این در حالی است که اغلب مدارس با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند که مدیران برای حل آنها دست به دامن والدین دانش‌آموزان شده‌اند. همچنین معلوم نیست اعتبار تأمین‌شده شیر مدارس که وزیر از آن سخن گفته کجا مانده ‌است. در چند سال اخیر همواره به بهانه کمبود اعتبار از جمعیت هدف طرح توزیع شیر رایگان در مدارس کاسته شده‌است. همیشه دولت به کارخانه‌های تأمین‌کننده شیر مدارس بدهکار بوده است. البته گزارشی نیز از توزیع شیر ناسالم بین دانش‌آموزان که موجب مسمومیت آنها شده‌ در دسترس است.

هنوز قراردادی منعقد نشده

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهری درباره زمان توزیع شیر در مدارس کشور گفت: «تا‌کنون هیچ‌گونه تفاهم یا ارتباطی بابت موضوع توزیع شیر یا دریافت شیر از تعاون روستایی هم نداشتیم.»

مجاوری درخصوص اینکه چند نوبت شیر در مدارس توزیع خواهد شد نیز به گفتن این جمله بسنده کرد: «امیدواریم بتوانیم و حداکثر تلاش شود معادل سال گذشته توزیع داشته باشیم.»وی درباره مطالبات تأمین‌کنندگان شیر مدارس نیز اینگونه توضیح داد: «ان‌شاءالله این هفته کل مطالبات سال گذشته پرداخت می‌شود.‌»

فقط دانش‌آموزان و والدین آنها از مسئولان آموزش و پرورش ناراضی نیستند، بلکه تأمین‌کنندگان شیر مدارس در سال‌های قبل نیز از مسئولان انتقاد دارند. چند روز پیش رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه طرح شیر مدارس هنوز اجرایی نشده، گفت:«فقط ۵۰درصد مطالبات دامداران بابت خرید توافقی شیرخام پرداخت شده است.» سیداحمد مقدسی به خبرنگار مهر توضیح داد:«متأسفانه دولت پول دامداران را پرداخت نکرده است. حدود ۶۰۰‌میلیارد تومان بودجه برای اجرای طرح شیر مدارس مصوب شده که بهتر است دولت این مبلغ را در اختیار سازمان مرکزی تعاون روستایی قرار دهد تا این سازمان اقدام به خرید شیر از دامداران و اجرای طرح شیرمدارس کند.» پرسش این است؛ آیا شیر در مدارس توزیع خواهدشد؟ اعتبار تأمین شده[به گفته وزیر] کجا هزینه شده است؟

704/700

کد خبر: 715737

وب گردی

وب گردی