همکاری نهنگ‌ها با دانشمندان در اکتشافات اقیانوسی

محققان از دانشگاه ایالتی اورگان موفق به ساخت ردیاب‌های جدیدی شدند که به بدن نهنگ‌ها متصل شده و در کنار هواپیماهای بدون سرنشین در زیر آب و دستگاه‌های رباتیک می‌تواند به انجام کشفیات مختلف در اقیانوس‌ها به دانشمندان کمک کند.

به گزارش ایسکانیوز، نصب دستگاه‌های ردیابی بر روی حیوانات دریایی مدتهاست که انجام می‌شود اما به دلیل اینکه نهنگ‌ها فعالیت زیادی در طول روز ندارند، تا به حال بر روی آنها انجام نشده بود.

این ردیاب‌های جدید که Advanced Dive Behavior (ABU) نام دارند، می‌تواند تا هفت هفته به صورت مداوم کار کرده و در هر ثانیه به انتقال داده‌ها بپردازد.

زمانی که مدت زمان عملکرد این ردیاب‌ به پایان می‌رسد، از نهنگ جدا شده و در سطح شناور می‌شود. پس از آن با روشن شدن چراغ های LED و یک سیگنال ردیابی GPS دانشمندان را به محل خود راهنمایی می‌کند.

این ردیاب‌ها بر چگونگی حرکت نهنگ، چگونگی حرکت و فرم بدن این حیوان نظارت کرده و همچنین می‌توانند عمق، سطح نور و درجه حرارت آب را نیز ردیابی کنند.

دانشمندان معتقدند که با چنین اطلاعات طولانی مدت و دقیقی می‌توانند بیشتر از همیشه در مورد عادات بزرگترین موجود دریایی ساکن بر روی زمین بیاموزند.

محققان معتقدند که با استفاده از این فناوری جدید می‌توان از نهنگ‌ها به عنوان همکاران جدید در کشف بیشتر در مورد اقیانوس‌ها ، تغییرات آب و هوایی و زندگی در اعماق دریا کمک گرفت.

این یافته‌ها اخیرا در مجله Ecology and Evolution به چاپ رسیده است.

200/202

منبع: ایسنا

کد خبر: 715781

وب گردی

وب گردی