نقاب آلودگی بر چهره زمستان

پاییز امسال به اندازه کل سال گذشته، هوای تهران آلوده بود تمام مدارس ابتدایی و پیش دبستانی‌های تهران، امروز تعطیل است .

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه شهروند،ساکنان پایتخت پایان هفته دودآلودی را پشت سر گذاشتند؛ آلودگی که از پنجشنبه بر آسمان شهر سایه انداخت و در سومین روز زمستان تا حدی بیشتر شد که هوای هفت منطقه به‌شدت آلوده اعلام شود. این اتفاق در حالی است که روزهای پیش از این آسمان چنان آبی بود که بسیاری از شهروندان را بر سر ذوق آورد تا تصاویر آسمان آبی را در فضای مجازی منتشر کنند. این شرایط که در روزهای گذشته، برای شهرهای بزرگ پیش‌بینی شده بود، دیروز در تبریز با پدیده وارونگی دما و شاخص آلودگی ١٢٧ وضعیتی ناسالم را برای گروه‌های حساس رقم زد. ناسالم‌شدن هوا برای همه پایتخت‌نشینان در حالی است که براساس نتایج بررسی شاخص‌ کیفیت هوای تهران در ۲۷۶ روز اخیر، در ۶ ماه نخست امسال هوا ناسالم نشد؛ اما پاییز امسال به اندازه کل ‌سال گذشته هوا آلوده بود. با این حال گفته شد که آلودگی تا صبح امروز (شنبه)، بیشتر دوام نخواهد آورد. از روز چهارشنبه پیش‌بینی شده بود که ادامه پایداری جوی در شهرهای بزرگ و صنعتی، افزایش آلاینده‌های جوی و کاهش شاخص کیفیت هوا را در این شهرها به دنبال خواهد داشت. این پایداری در حالی ادامه داشته که براساس اعلام سازمان هواشناسی آسمان تهران در روز شنبه، چهارم دی، کمی ابری و غبارآلود، به‌تدریج ابری، در اواخر وقت بارش باران و برف با بیشینه و کمینه دمای ۱۱ و ۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی شد؛ جریانی که شهروندان به آن امید بسته‌اند تا از شدت آلودگی هوا بکاهد.
با این حال طبق پیش‌بینی‌ها کیفیت هوای تهران بدتر شد و دیروز به مرز هشدار و ناسالم برای همه گروه‌های جامعه رسید. نقشه‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران وضعیتی که باعث سردرد و مشکل تنفسی بعضی از شهروندان را موجب شده بود؛ بهتر وصف می‌کرد. براساس آمار این مرکز، کیفیت هوای تهران نسبت به روز پنجشنبه ٢٨ درجه کاهش یافت؛ به‌طوری که منطقه ۴ با شاخص کیفی ۱۷۴ بدترین هوا و شادآباد در منطقه ۱۸ با شاخص کیفی ۱۷۳ رتبه بعدی آلودگی را از آن خود کردند. شهرری در منطقه ۲۰ با ۱۷۲، دانشگاه تربیت مدرس در مرز منطقه ۶ و ۲ حوالی گیشا با ۱۶۹، دانشگاه شریف در جنوب منطقه ۲ با ۱۶۷، منطقه ۷ در حوالی مرکز تهران با ۱۵۶ و همچنین پیروزی در منطقه ۱۳ با ١٥٢ بدترین هوای سومین صبح زمستانی تهران را داشتند. همین آمار‌ها همچنین نشان داد که این در میان تنها سه منطقه ١۱، ۱۶ و ۱۹ هوای پاک داشته‌اند. همین روند روبه رشد آلودگی هوا زنگ ورزش مدارس پایتخت را برای امروز تعطیل کرد تا دانش‌آموزان کمتر در معرض آلودگی قرار گیرند.
این داده‌های آماری کنار این جملات قابل لمس‌تر خواهند بود: «اگر شاخص کیفیت هوا بین صفر تا ٥٠ باشد کیفیت هوا در وضع پاک، ٥٠ تا ١٠٠ وضع سالم و ١٠٠ تا ١٥٠ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس (بیماران قلبی، ‌ریوی، سالمندان و کودکان)، ١٥٠ تا ٢٠٠ ناسالم برای تمام افراد جامعه و ٢٠٠ تا ٣٠٠ بسیار ناسالم خواهد بود.»
ظهر دیروز مرکز پایش آلودگی هوای اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران هم در اطلاعیه‌ای هشدار داد که افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، کودکان و سالمندان باید از تردد غیرضروری در فضای باز خودداری کنند. در این اطلاعیه با بیان این‌که آلودگی تا صبح شنبه رفع می‌شود، عنوان شد: «براساس اطلاعات دریافت‌شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران به اطلاع می‌رساند، با توجه به سکون نسبی هوا، هم اکنون غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۲/۵ میکرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا ۱۵۳ و بیانگر شرایط ناسالم است.»
۲۳ آبان آلوده‌ترین روز تهران بود
آلودگی در حالی بر آسمان پایتخت سایه افکنده که به گفته سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران سه فصل از ‌سال ۹۵ گذشت و در یک‌پنجم روزهای طی شده امسال هوا ناسالم بود. این طور که لیلا نظری نتایج بررسی شاخص‌ کیفیت هوای تهران طی ۲۷۶ روز اخیر را در گفت‌و‌گو با ایلنا گزارش کرده، کیفیت هوای تهران در سه فصل گذشته سال، ۱۵روز پاک، ۲۰۸ روز سالم، ۴۸ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و پنج روز ناسالم برای همه بوده است. بدین ترتیب هوا ۵۳ روز ناسالم بوده و شاخص میانگین هوا از حد استاندارد خارج شده بود. بر این اساس در ٥‌درصد روزهای طی شده از امسال هوا پاک، ۷۵‌درصد هوا سالم و ۲۰‌درصد هوا ناسالم و آلوده بوده است. چنین نتایج گزارش‌های سنجش کیفیت هوا نشان می‌دهد که ۲۳ آبان با شاخص ۱۵۶ آلوده‌ترین روز ‌سال تاکنون بوده و اول فروردین با شاخص ۳۵، پاک‌ترین روز‌ سال بوده است. نکته این‌که در ۶ ماه نخست امسال هوا ناسالم نشد؛ اما در پاییز امسال به اندازه کل‌ سال گذشته، هوا آلوده بود.
وقت پایش ضربتی آلاینده‌ها
درست در همین شرایط است که مسئولان شهری به واحدهای آلاینده هشدار می‌دهند. مثل این بار که رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان پاکدشت در تهران از پایش ضربتی صنایع استان و پلمپ و جریمه ٧ واحد آلاینده در پاکدشت در یک ماه اخیر خبر داد. طبق گفته‌های عزیز میکائیلی، این واحدهای متخلف اغلب واحدهای معدنی بوده‌اند که پلمپ شده‌اند تا رفع آلایندگی کرده و برای ادامه فعالیت به مکانی دیگر که مورد تأیید محیط‌زیست باشد، منتقل شوند. در روزهای گذشته تکرار روند آلایندگی در اراک همچنین تعطیلی دومین خط احیای آلومینیوم‌سازی اراک را به دنبال داشت.

700/703

کد خبر: 715786

وب گردی

وب گردی