نبود اطلس ملی مشاغل، مشکل بزرگ در تأمین نیروی مورد نیاز بازار کار است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: نبود اطلس ملی مشاغل، مشکل بزرگ در چگونگی تأمین نیروی موردنیاز بازار کار است.

به گزارش ایسکانیوز؛ سعید جامه بزرگی در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی همدان اظهار کرد: امروزه هیچ‌کدام از سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دولتی کشور تعداد نیروی انسانی برحسب بازار کار موردنیاز را سفارش نمی‌دهند و اینکه چه تعداد نیروی تخصصی نیاز دارند.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون تحلیل درستی از موقعیت‌های شغلی آینده نداریم و مشاغل آینده با رشته‌های تحصیلی که در دانشگاه‌ها داریم همسو نیست.

جامه بزرگی خاطرنشان کرد: حتی باوجوداینکه رشته‌هایی کلاسیک وجود دارد و اعلام‌شده رشته‌های جدید منطبق بازار کار ایجاد کنیم اما هنوز موفق نشده‌ایم و از سوی دیگر زیرساخت‌هایی هم که ایجاد کردیم در حال تخلیه یا فرسودگی است.

وی عقب‌ماندگی پیرامون برخی فناوری‌های نوین دنیا گفت: هنوز بخشی از فناوری‌های جدید را نشناخته‌ایم درحالی‌که سرعت شناخت کشورهای دنیا نسبت به این فناوری‌های زیاد است.

وی تصریح کرد: حتی در نانو که مقداری فعالیت‌های پژوهشی انجام‌شده اما محصول را به خارج از کشور انتقال می‌دهیم تا تجاری‌سازی شود و درواقع در تجاری‌سازی تولیدهای پژوهشی هم اقدام نکرده‌ایم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان با بیان 250 عضو هیات علمی و 700 حق التدریسی در این دانشگاه وجود دارد گفت: متأسفانه خیلی از استادان مشارکت در امور پژوهشی ندارند.

وی خطاب به استادان پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: چند درصد از فعالیت پژوهشی استادان نیاز محور است و خروجی این پژوهش‌ها کدام مشکل کشور را حل می‌کند.

وی با طرح این سؤال که آیا استادان دانشگاه آزاد اسلامی همدان حاضر هستند مباحث و جزوه‌های آنها در کلاس درس تصویربرداری شود گفت: هم‌اکنون دانشگاه صنعتی شریف تمامی مباحث تدریسی مطرح‌شده در کلاس‌های درس را بروی سایت قرار می‌دهد.

جامه بزرگی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 78 رشته کارشناسی ارشد و 27 رشته دکترا در دانشگاه آزاد اسلامی همدان وجود دارد یادآور شد: در حال حاضر 525 دانشجو دکترا و چهار هزار و 110 دانشجوی کارشناسی ارشد در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که ظرفیت بالقوه‌ای را برای پرداختن به طرح‌های پژوهشی فراهم ساخته است.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان نیز گفت: تمامی فعالیت‌های علمی و پژوهشی باید مبنی بر خدامحوری گیرد.

حجت‌الاسلام حمیدرضا طالقانی افزود: اگر در این فعالیت‌ها از خدا غافل شویم دچار علم سکولار می‌شویم که علم منهای خدا است.

وی تصریح کرد: البته اینکه تأکید داریم علم باید خدامحور باشد معنای آن این نیست که ریشه‌های علوم را در قرآن و روایات اسلامی جستجو کنیم بلکه قرآن کتاب هدایت است.

وی بیان کرد: بشر در حوزه هدایت به هر آنچه نیازمند باشد در قرآن آورده شده و گاهی هم امکان دارد خداوند از مسائل علمی استفاده کرده باشد که زمینه هدایت برخی افراد نیز فراهم کند.

حجت‌الاسلام طالقانی خاطرنشان کرد: پژوهشگران در مبانی فکر در حوزه علمی بحث خداوند و توحید را داشته باشند و پژوهش را بدون خداوند متعال به‌عنوان مبدأ اصلی آفرینش نبیند.

وی با اشاره به اینکه علم بر اساس اعتقاد به مبدأ اصلی و آفرینش علم توحید است گفت: تقویت خودباوری نیز یکی از نیازهای اصلی در فعالیت‌های پژوهشی است.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان با تأکید بر اینکه مجموعه مقاله‌های پژوهشی در کشور باید به زبان فارسی منتشر شود گفت: بزرگان تاریخ کشورمان نظیر بوعلی سینا در تحقیق، پژوهش و مقاله‌نویسی به زبان مادر توجه شده است و حتی کشورهای جهان برای استفاده از آنها مجبور به ترجمه است.

وی افزود: امروزه نیز پژوهشگران ایرانی باید مقاله‌های خود را با زبان مادر نگارش کنند و زبان علم را نباید زبان انگلیسی دانست.

در این مراسم از 43 پژوهشگر برتر حوزه دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان تقدیر شد.

203/200

کد خبر: 715805

وب گردی

وب گردی