سیدطه هاشمی: جشنواره صلح و سلام در جنوب برگزار می‌شود/ اجرای سراسری طرح سیمای زندگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی از اسفند

جلسه شورای راهبردی فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر سیدطه هاشمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه و سایر اعضا در سازمان مرکزی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، سیدطه هاشمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای این جلسه گزارشی از اقدامات انجام شده، طرح‌ها و مصوبات جلسات گذشته شورای راهبردی فرهنگی اجتماعی را ارائه کرد و گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت استانی اداره می‌شود. در هر استان یک شورای تخصصی فرهنگی دانشجویی وجود دارد و در سطح واحد، کار فرهنگی برعهده این شورا است.»

هاشمی گفت: «گزارش‌هایی که درباره تقلیل بودجه فرهنگی در سال 94 وجود داشت، به دلیل برخی از فزونی‌خواهی‌ها و توقعاتی بود که در گذشته ایجاد شده بود و همه تلاش ما این بوده است تا بودجه فرهنگی با نظارت دقیق هزینه شود.»

او افزود: «کار دیگر ما این بود که انتصابات حوزه دانشجویی به روز شود و تلاش کرده‌ایم تا کسانی جذب شوند که هم شم‌ فرهنگی داشته باشند و هم توانمندی‌ بالایی در ارتباط با بخش دانشجویی دارا باشند. با توجه به اینکه حوزه کارشناسی بخش دانشجویی از لحاظ نیروی انسانی به دلیل جذب نیروهای زیاد در سال‌های قبل، ضعیف بود، سیاست اصلی که دنبال کردیم این بود که در دو حوزه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری و نیز بخش اجرا اجازه بدهیم استادانی که نمی‌توانند وقت موظفی خود را پر کنند، در این زمینه به ما کمک کنند.»

تشکیل‌ شرکت‌های دانش‌بنیان فرهنگی ابلاغ شد

سیدطه هاشمی ادامه داد: «خوشبختانه از مشاوره گرفته تا پژوهش‌های فرهنگی، قانون‌ها و غیره از طریق این استادان به خوبی حمایت می‌شود. در بخش اجرا هم براساس دستورالعمل مصوب شد این برنامه‌ها را خود دانشجویان انجام دهند. در حال‌حاضر برنامه‌ها را تشکل‌های اسلامی سیاسی یا کانون‌ها انجام می‌دهند. معاونت دانشجویی و فرهنگی تلاش کرده است تا زمینه‌های مناسب برای جذب دانشجویان فعال حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی را فراهم کند و در این زمینه اقدامات مختلفی را انجام داده است.»

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «ما تشکل‌های سیاسی را هم تشویق کرده‌ایم که اگر برنامه‌ فرهنگی داشته باشند، می‌توانند از بودجه فرهنگی استفاده کنند. فعالیت دیگر ما تصویب برگزاری جشنواره صلح و سلام در این شورا بوده است. آخرین جشنواره با موضوع آشتی با طبیعت با محوریت استان گیلان برگزار شد و در طول 8 هفته، حدود بیش از 2هزار و 500 دانشجو در این جشنواره مشارکت داشتند و بر‌آنیم تا همین جشنواره را در جنوب هم از سوی استان خوزستان برگزار کنیم.»

او افزود: «خوشبختانه با تلاش معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، بحث تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان فرهنگی هم ابلاغ و باعث تحرکی در تشکیل این شرکت‌ها شد. با ابلاغ این بخشنامه امکانی فراهم شد که بخش‌های مختلف هم بتوانند در این زمینه فعالیت کنند. به همین مناسبت هم امسال در بهمن روسای واحدهای سراسر کشور در 27 و 28 این ماه دور هم جمع می‌شوند که موضوع این اجلاس فرهنگی تعیین شده است. دستور جلسه هر کمیسیون نیز در این اجلاس، اجرائی‌شدن پیوست فرهنگی هریک از معاونت‌ها است. البته موضوع دیگر این اجلاس اقتصاد مقاومتی است که بیشتر به نقش دانشگاه در اجرای این مهم می‌پردازد.»

او به برپایی نمایشگاه دستاوردهای فرهنگی در حاشیه این اجلاس اشاره کرد و گفت: «این نمایشگاه به مدت یک هفته برپا می‌شود و البته از چند ماه قبل هر استانی موظف شده است تا این نمایشگاه‌ را در استان خود برگزار کند و برترین‌ها را به نمایشگاه بیاورد. در آخرین نمایشگاه که در همدان برگزار شد، حدود 9 هزار اثر دریافت شد که خیلی از آنها از رشته‌های غیرهنری بود. همچنین همه استان‌ها را موظف کردیم تا بازارچه فن و هنر را راه‌اندازی کنند و محصولات دانشجویان خود را بفروشند و آن‌هایی که می‌توانند به تولید انبوه برسند و تجاری‌سازی شوند در این نمایشگاه عرضه می‌شوند.»

هاشمی به طرح استعدادیابی‌های هنری دانشگاه آزاد اسلامی نیز اشاره کرد و افزود: «طرحی برای استعدادیابی‌های هنری است که با نظر ریاست دانشگاه، دکتر مختاباد، به ریاست پژوهشکده آفرینش‌های هنری انتخاب شده‌اند و می‌خواهیم از مجموعه دانشجویان سراسر کشور استعدادیابی کنیم و آن‌ها را تحت پوشش قرار دهیم تا بارور شوند. ما اگر بتوانیم حتی 10درصد این دانشجویان را شناسایی کنیم، تعداد زیادی می‌شود که بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانند منشأ اثر باشند.»

طرح شناسایی مفاحر دنبال می‌شود

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: «طرح شناسایی مفاخر و مشاهیر را هم دانشگاه آزاد اسلامی به خوبی دنبال کرده و مصوب شده است که موضوع پایان‌نامه‌های علوم‌انسانی قرار گیرد. در کرمان 70 نفر از این مفاخر شناسایی شده‌اند و پنجشنبه گذشته جایزه باستانی‌پاریزی را برگزار کردیم. با این اتفاق در سراسر کشور شخصیت‌های گمنام و مفاخر شناسایی می‌شوند و موضوع پایان‌نامه‌های دانشجویی قرار می‌گیرند. جایزه باستانی‌پاریزی اولین دوره این کار بزرگ بود که مصادف با روز تولد این شخصیت گرانقدر برگزار شد. بنابراین با اجرای این کار، طرح شناسایی مفاخر در دانشگاه آزاد اسلامی به صورت رسمی به اجرا درآمد.»

در ادامه این جلسه، طرح سیمای زندگی و سلامت دانشجویان ارائه شد. اجرای آزمایشی این طرح در تابستان گذشته با مشارکت 11 واحد از قبیل استان‌های خراسان رضوی، گلستان، تهران، هرمزگان، گیلان، کردستان، ایلام و غیره اجرا شده است.

بعد از ارائه این طرح با رأی همه اعضا مصوب شد که طرح سیمای زندگی دانشجویی به صورت رسمی با مشارکت بیش از 70هزار دانشجو و 75 واحد دانشگاهی و 38 آموزشکده سما اسفند امسال اجرا شود.

کد خبر: 715949

وب گردی

وب گردی