به دام افتادن عامل حمله تروریستی به موزه تونس در سودان

دولت تونس اعلام کرد سودان یک تبعه عضو گروه تروریستی داعش را که در حمله سال 2015 به موزه باردو در پایتخت تونس دست داشته، به این کشور تحویل داده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از العالم پایگاه میدل ایست مانیتور این فرد را عضو برجسته گروه تروریستی داعش معرفی کرده است.
یک مقام ارشد قضایی تونس در این باره گفت: فرد مظنون که "مُعِزّ الفزانی" نام دارد با تروریست های تونسی که به سوریه و لیبی سفر کرده و تعدادی از آنها برای انجام حمله های تروریستی به کشورشان بازگشته اند در ارتباط بوده و همچنین مدت زمانی را در ایتالیا و لیبی سپری کرده است.
الفزانی که براساس احکام دادگاههای بین المللی و داخلی تونس تعقیب بود اخیرا در سودان به دام افتاد و بازداشت شد.
به گفته یک مقام قضایی تونس، "الفزانی" به انجام حمله به موزه باردو متهم است که در جریان آن 21 گردشگر کشته شدند. همچنین اعلام شده است که وی قصد منفجر کردن آرامگاه حبیب بورقیبه رئیس جمهوری پیشین تونس را داشته است.

* اعتراض تونسی ها به بازگشت تروریستها
این شکار ارزشمند برای تونس در حالی است که روز گذشته صدها شهروند تونسی در اعتراض به دادن اجازه بازگشت به تونسی های عضو گروههای مسلح در از آن کشور جنگیده اند در مقابل پارلمان تظاهرات کردند.
این تظاهرات همزمان با دستگیری سه افراطی مرتبط با انس العامری عامل حمله تروریستی به بازار برلین با استفاده از یک کامیون برگزار شد.
العامری پس از انجام حمله تروریستی که به کشته شدن 12 نفر انجامید جمعه گذشته پس از فرار از آلمان به ایتالیا در شهر میلان به ضرب گلوله پلیس ایتالیا کشته شد.
معترضان همچنین موضع راشد الغنوشی رهبر جنبش النهضه را که پیشتر خواستار دادن اجازه به افراطیون تونسی برای بازگشت به کشور "پس از کنار گذاشتن خشونت" شده بود محکوم کردند.
یادآور می شود باجی قاید السبسی رئیس جمهور تونس اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرد با درخواست عفو تونسی هایی که برای جنگیدن به گروههای مسلح در خارج از آن کشور پیوسته اند مخالفت خواهد کرد. اما نمی تواند از بازگشت آنها به کشور جلوگیری نماید.
وی در سخنانی که از تلویزیون رسمی این کشور و پس از موجی از انتقادات در رسانه ها و شبکه های اجتماعی ایراد کرد گفت در تعامل با تروریست ها مسامحه نخواهد کرد.
آمارهای صادره از سوی سازمان ملل نشان می دهند بیش از پنج هزار تونسی در میان گروههای مسلح خارج از این کشور (عراق، سوریه و لیبی) می جنگند.
همچنین وزیر کشور تونس الهادی المجدوب در پارلمان این کشور در این باره اعلام کرد 800 تونسی که در خارج می جنگیدند به کشور بازگشته اند.
از زمان انقلاب تونس در سال 2011 این کشور شاهد حملات مسلحانه گسترده ای بوده است که بر اثر آن، شماری از نیروهای امنیتی، غیرنظامیان و گردشگران خارجی کشته شده اند.

306/300

کد خبر: 715978

وب گردی

وب گردی