تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی درUTM

نشست تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی در (UTM) دانشگاه فناوری مالزی با حضور پروفسور کاماریه اسماعیل مدیر مرکز نوآوری و کارآفرینی UTM و جمعی از اعضای هئیت علمی و مسئولان استانی صبح روز شنبه4دی ماه سال جاری در تالار اندیشه دانشگاه یزد برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای این نشست دکترحبیب زارع مدیر مرکز مطالعات علم و فناوری دانشگاه یزد ضمن خیر مقدم و خوش آمدگویی به پروفسور اسماعیل و سایر حضار، هدف دانشگاه یزد را از برگزاری این نشست، کمک به برنامه ریزی و سیاست گذاری توسعه علم و فناوری عنوان کرد و افزود: ایجاد یک فضای گفتمان برای شکل گیری تفکری بهتر و شناسایی راهبردهای صحیح تر در این مسیر از جمله اهداف این گونه نشست ها است. وی در ادامه تاکید کرد: انتقال تجربه از دانشگاه ها وسایرمراکز علمی،می‌تواند کمک شایانی به این گونه فضاهای علمی داشته باشد. مهمترین هدف از این نشست، تشکیل اکوسیستم کارآفرینی تکنولوژی در دانشگاهUTMاست. پروفسور کاماریه اسماعیل در ادامه نشست در ابتدای سخنان خود به تفاوت دانشگاه مدرن و دانشگاه سنتی اشاره کرد و گفت:تفاوت این دو نوع دانشگاه در نوع کاربرد دانش و خلاقیت و نوآوری است که اهمیت دانش در محیط دانشگاهی به علت ایجاد نوآوری است که نمونه آن در کشور آمریکا همان گوگل و فیس بوکی است که ما شاهد نقش عظیم آن در جهان هستیم.


ارتباط مستقیم نوآوری با تجاری سازی

پروفسور اسماعیل در ادامه افزود:زمانی که ما از نوآوری صحبت میکنیم حتما باید در کنار آن سخن از تجاری سازی نیز بیاوریم زیرا که بعضی از این فناوری‌ها در راستای تجاری سازی اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. وی خاطر نشان کرد: در زمینه نوآوری، صنعت نقش ویژه ای را دارد چرا که از علم باید در جهت جهانی شدن استفاده کنیم. وی شروع این تحول اقتصادی در کشور مالزی را از سال۱۹۷۰ دانست و گفت:این تحول از تولید کنندگان و کارخانه داران سرچشمه گرفته که این نشانه پراهمیت بودن نوآوری در کشور مالزی است که در این راستا، دولت و دانشجویان پژوهش محور نقش خود رابه خوبی ایفا کرده و تعداد زیادی نشریه های علمی به چاپ رسیده است. *ایجاد ذهن نوآور،تمرکز اصلی دانشگاه مالزی پروفسور اسماعیل ضمن اشاره به تحصیل حدود ده هزار دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه مالزی گفت: تمرکز اصلی این دانشگاه، ایجاد ذهن نوآور در سطح ملی برای یک دانشگاه نسل جدید است.

اهمیت تجاری‌سازی

وی در ادامه تصریح کرد:تجاری سازی موضوعی بسیار دغدغه مند و حائز اهمیت است بدین معنا که ما میتوانیم فناوری را از آزمایشگاه ها وارد بازار کرده تا بتوانیم علم رابه ثروت تبدیل کنیم. وی افزود: هدف مرکز مدیریت پژوهش که در دانشگاه UTMقرار دارد در واقع ایجاد کننده فناوری و نوآوری است که در سال۲۰۱۰به مرکز پژوهش تبدیل و مسئول تجاری‌سازی علم و دانش شد. وی گفت: در بخش اختراعات، دو کمیته داریم که با صنعت در ارتباط است و در آن رئیس دانشگاه یا دانشکده این فناوری را وارد بازار می‌کند.

فرایند انتقال فناوری به صنعت

وی فرایند انتقال فناوری به صنعت را فرایند پیچیده ای دانست و گفت:این فرایندها معمولا از دانشگاه شروع میشود که پایه آن مخترعین هستند که میتوانند از طریق شرکت هایی این تکنولوژی را به ثروت تبدیل کرده و وارد بازار کنند. وی در ادامه خاطر نشان کرد:این گونه شرکت ها ارتباط مستقیم با مرکز علم و فناوری دارند و ما میتوانیم از سوی آنها تکنولوژی را از محیط آکادمیک وارد صنعت کنیم. وی افزود:شبکه ارتباطات در این راستا و به خصوص در حوزه بین الملل نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

ارزیابی مخترعین به وسیله تکنولوژی

وی به ارزیابی مخترعین در UTM اشاره کرد و افزود:مخترعین ،کارآفرین محسوب نمیشوند بلکه با نوآوری هایی خود شرکت های جدیدی را ایجاد کرده و میتوانند با آنها همکاری کنند. وی در ادامه تاکید کرد:دانشجویانی که بر روی پروپوزال خود به عنوان یک دستاورد یا اختراع کار میکنند در واقع با مرکز تجاری سازی به عنوان یک فرم اطلاعاتی همکاری میکنند. وی ابراز خرسندی کرد:ما خوشبختانه امسال توانستیم در نمایشگاه جدیدی که در سطح مدیریت داشتیم از بخش صنعت دعوت کرده و با آنها همکاری داشته باشیم که این همکاری براساس پژوهش های انجام شده r and dاست. وی در خصوص تخصیص مجوز به این گونه شرکت ها نیز گفت: کمیته ای در حوزه تجاری سازی تشکیل داده ایم تا بر روی دستاوردها تحلیل کرده و زمانی که به این نتیجه رسیدند که دستاورد به صورت یک شرکت عرضه شود و با کارآفرین دراین حوزه همکاری کند،در این صورت است که مجوز لازم برای آن شرکت صادر میگردد. وی خاطر نشان کرد:دانشگاهUTMبسیار بر روی فعالیت ها و دستاوردهای این شرکت ها مراقبت و نظارت داشته و دانشگاه علاقمند است که در این امور به خصوص بحث تجاری سازی همکاری مستقیم داشته باشد.

تجاری‌سازی و نوآوری

پروفسور اسماعیل هدایت محیط به سمت اکوسیستم را لازمه تجاری سازی نوآوری دانسته و افزود:تکنولوژی و فناوری قادر است که وارد بازار شود ولی بعضی از این تولیدات ممکن است که هیچگاه وارد بازار نشود پس ماباید تلاش کنیم که این دستاوردها بتوانند به ثروت تبدیل شده و وارد بازار شوند.

دولت، دانشگاه، صنعت

وی نقش دولت، دانشگاه و صنعت را در این راستا بسیار پراهمیت و همچون سه راس یک مثلث دانست و افزود: دولت وظیفه دارد که یک خط مشی تجاری سازی را تعریف کرده و محیط اصلی را ایجاد کند.بعد از آن صنعت باید به گونه ای عمل کند تا کارآفرینان و فناوران دستاوردهای خود را وارد بازار کنند و قسمت سوم جامعه است که این سه بخش باید در کنار یکدیگر همکاری نزدیکی را وی در ادامه گفت:مخترعین درواقع محیط نواوری را ایجاد کرده و بعد ازآن ما در بازار شاهد فروش آن فناوری هستیم که شاید در ابتدای امر، آن تکنولوژی رشد یافته و آماده ارائه به بازار نباشد پس باید سرمایه لازم از سوی دولت وارد گشته و سرمایه گذاری به خصوص برای شرکت های دانشجو محور انجام شود.

سیاست گذاری و تعیین خط مشی های روشن در تجاری‌سازی

پروفسور اسماعیل در ادامه سخنان خود به عدم آشنایی و شناخت دانشجویان به نحوه سرمایه گذاری و ورود به بازار اشاره کرده و خاطر نشان کرد:ما در این زمینه به دانش پایه نیازداریم تا دانشجویان مهارت مذاکره کردن به خصوص مذاکره در بخش صنعت را فراگیرند.

اهمیت صنعت در همکاری با دانشگاه

وی تاکید کرد:صنعت در همکاری مشترک با دانشگاه بسیار حائز اهمت است زیرا میتواند فناوری رابه بازار وارد کند و در واقع ما در کشور مالزی به صنایعی احتیاج داریم که نیازمان را در نوع فتاوری تشخیص داده و آن رابر اساس نوع فناوری اولویت‌بندی کنیم. وی افزود:البته تلاش جامعه براین است که خود رابا دانشی سازگار کند که ما آن را به شکل تجاری تبدیل کرده ایم و در واقع همان دانشی که تبدیل به ثروت شده و جامعه آن را استفاده می کند.

TTO اداره انتقال فناوری

وی ضمن اشاره به اداره انتقال فناوری، ۴ آیتم پراهمیت آن را ذکر کرد و افزود: این اداره کار مدیریت و استخراج و مجوز دادن به این اختراعات را برعهده دارد که یک شیوه مذاکره صورت گرفته و در راه‌اندازی این شرکت های جدید برای مخترعین، معمولا از سوی دانشگاه مساعدت‌های مالی صورت میگیرد. وی بر دانشگاه های پژوهش محور تاکید کرد و گفت:ورودی ما در زمینه ثبت ایده ها هفت میلیون رینگیت به ازای هرسه سال است که ما تنها توانستیم سی درصد همکاری داشته و به تجاری سازی تبدیل کنیم. وی در خصوص امکانات ارائه شده در دانشگاه UTM به دانشجویان در این راستا گفت:این دانشگاه به دانشجویان برای هر نواوری که ارائه می دهند۱۰۰۰رینگیت هزینه میدهد و در واقع ما زمانی میتوانیم برای هر نواوری از دولت پولی دریافت کنیم که آن نواوری برای نخستین بار مطرح شده باشد. وی در ادامه افزود:ما به دانشجو نحوه مذاکره با یک صنعت در خصوص نواوری خود را آموزش داده و او را در مسیر صحیح هدایت میکنیم تا از آن نواوری حمایت شود. وی در ادامه سخنان خود گفت:زمانی که نمایشگاهی از مجموعه ای از این نواوری ها تشکیل شود،دولت صنایعی را برای بازدید آورده تا بتوانند با یکدیگر همکاری کنند که البته این روند بسیار محافظه کارانه صورت گرفته تا بتوانند از آن نواوری حمایت کنند.

حمایت دانشگاه در زمینه نوآوری

وی در خصوص نحوه حمایت دانشگاه گفت:دانشگاه این امکان را میدهد تا با حمایت خود،دانشجو بتواند شرکتی رابه ثبت برساند که از جمله این حمایت ها پرداخت یک سال حقوق به دانشجو است. وی در خصوص خط مشی که دانشگاه برای معرفی این بخش انجام داده خاطرنشان کرد:فرصت های مطالعاتی خوبی برای شرکت ها در نظر گرفته شده است و در واقع در این شرکتها،مخترعین،اهداف و فعالیت شرکت دائم مورد ارزیابی قرار میگیرد. وی تصریح کرد:در هرموردی از تولیدات که تجاری سازی صورت میگیرد ما باید این محصول رابفروشیم که معمولا برای فروش ،۹۰درصد سود در اختیار مخترع و تنها ده درصد به دانشگاه اختصاص می یابد.

آژانسmtdc

وی در خصوص این آژانس گفت:در حوزه تجاری سازی آژانس mtdc یا همان شرکت توسعه فناوری مالزی وجود دارد که اگر کسی بخواهد در حوزه دستاوردهای فناورانه تجاری سازی کاری انجام دهد حتما سراغ این آژانس خواهد رفت. وی گفت:هدف از تاسیس مراکز پارک علم و فناوری در واقع کمک به دستاوردهای نمونه و ایجاد کارآفرینی و قصد کارآفرینانه است. وی در ادامه تعدادی از این شرکت ها را به همراه نوع فعالیت خود در مالزی به صورت پاورپوینت به حاضران معرفی کرد. وی در بخش دیگری از سخنان خود به ارتباط بین صنعت و دانشگاه اشاره کرد و گفت:ما فاصله زیادی بین صنعت و دانشگاه داریم و اتفاق خوبی که در دانشگاه مالزی شاهد آن بودیم تشکیل جلساتی با حضور برخی از این صنایع است. وی در ادامه افزود:در این جلسات،مدیران صنایع مشکلات را به محققین عنوان کرده که به صورت طرح موضوع تحقیقاتی به دانشگاه ها ارائه میشود. وی گفت:دانشجویان مقطع دکترا که در کشور مالزی تحصیل میکنند بهتر است بعد از پایان تحصیلات خود کشور راترک نکرده و ضمن حمایت دولت در مالزی بمانند تا با توجه به دانش کسب کرده و تکنولوژی فراگرفته بتوانند مشکلات دولت را حل کنند. در پایان این نشست، تعدادی از استادان و مدعوین سوالات و ایده های خود را مطرح کرده و پروفسور کاماریه اسماعیل به آنها پاسخ داد.

201

کد خبر: 716056

وب گردی

وب گردی