ارائه خدمات صوت، داده و ویدئو یکپارچه می شود

با ارائه مجوز فعالیت به اپراتورهای چندنقشی ارتباطات ثابت، از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، عرضه خدمات صوت، دیتا و تصویر به صورت یکپارچه انجام خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، علی طراوتی عضو دبیرخانه شرکت‌های دارای پروانه ارتباطات ثابت (FCP ) آینده صنعت ICT را براساس رفتار مصرف‌کنندگان، در توسعه محصولات مبتنی بر خدمات ویدئویی و ارزش افزوده عنوان کرد و با اشاره به وضعیت فعلی حوزه فناوری اطلاعات در کشور اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۶۰ درصد خانوارهای کشور به اینترنت دسترسی دارند و پوشش شبکه تلفن همراه به ۹۵ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه نسبت تعداد مشترکین تلفن همراه به جمعیت کشور به حدود ۹۹.۸ درصد و تعداد افراد دارای دسترسی به تلفن ثابت به حدود ۹۸.۷ درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: این وضعیت بر کسب و کارهای جدید مبتنی بر فناوری اطلاعات نیز تاثیرگذار بوده و در نتیجه شاهد توسعه مفاهیمی از جمله استارتاپ‌ها و شتاب دهنده‌ها در کشور هستیم؛ از این رو بازار ICT در سبد مصرفی خانوار و حتی در حوزه‌های سازمانی (B۲B) قابل چشم‌پوشی نیست.

طراواتی به تغییر روند سیاستگذاری حاکمیتی در حوزه ICT پس از ۱۰ سال و با تغییر شرایط استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد و توضیح داد: پس از انقضای مدت ۱۰ ساله پروانه‌های فعالیت در حوزه ICT ، دولت ۲ رویکرد کلی در حوزه ارتباطات ثابت و ارتباطات سیار در پیش گرفت.

وی گفت: در حوزه ارتباطات ثابت، سیاست تجمیع مجوزها و تمرکز بر ایجاد اپراتورهای بزرگ در دستور کار قرار گرفت که منجر به صدور پروانه FCP (اپراتور ارتباطات ثابت) شد. در حوزه ارتباطات سیار نیز در کنار ۳ اپراتور اصلی تلفن همراه، پروانه جدید MVNO (اپراتورهای مجازی تلفن همراه) صادر شد تا روی شبکه‌ اپراتورهای همراه اصلی، در بازار اختصاصی و کوچک‌تر متناسب با نیاز یک جامعه هدف محدودتر سرویس ارائه کنند.

این عضو دبیرخانه اپراتورهای دارای مجوز FCP با اشاره به چشم‌انداز آتی صنعت ICT در کشور، خاطرنشان کرد: رفتار مصرف‌کنندگان نشان می‌دهد که آینده صنعت ICT در توسعه محصولات مبتنی بر خدمات ویدئویی و خدمات ارزش افزوده است. از این رو با رگولاتوری با ارائه انواع پروانه‌های حوزه ICT شامل مجوز ارتباطات ثابت، ارتباطات اینترنتی، دیتاسنتر، خدمات ماهواره‌ای، پرداخت الکترونیکی، تولید نرم افزار، تامین تجهیزات و خدمات ارزش افزوده پرداخت به اپراتورهای چندنقشی، روند عرضه نخستین خدمات یکپارچه صوت، داده و ویدئو را در کشور تسهیل کرد.

وی اضافه کرد: در این باره علاوه بر مجوزهای موجود، توافق‌هایی با اپراتورهای IPTV (تلویزیون تعاملی) منعقد شده و برغم رقابت اپراتورهای FCP بر سر ارائه خدمات جدید و ظاهر شدن در قالب اپراتورهای چند نقشی، براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود نخستین خدمات یکپارچه حوزه صوت، داده و ویدئو در کشور به زودی عرضه شود.

200/202

منبع:مهر

کد خبر: 716225

وب گردی

وب گردی