همراه سرا‌ها، میهمانخانه تهران برای همه کشور

سالها بود که هموطنان غیر تهرانی، برای درمان بیماری به پایتخت مراجعه می کردند، اما به دلیل مشکلات اقتصادی و ضرورت نزدیک بودن به بیمار خود، در پیاده روهای کنار بیمارستان شب را صبح می کردند.

به گزارش ایسکانیوز تمرکز مجهزترین و تخصصی ترین بیمارستان های کشور در پایتخت، باعث شده که تعداد زیادی از بیمارانی که در شهرهای خود موفق به درمان نشده اند، راهی کلانشهر تهران شوند. اما یکی از مشکلاتی که بیماران و همراهانشان در تهران با آن مواجه می شوند، اسکان در محلی نزدیک به بیمارستان با هزینه اندک است.

زمان زیادی از احداث اولین همراه سرا در نزدیکی بیمارستان مفید تهران نمی گذرد، اما استقبال و رضایت مندی مردم باعث شده که مدیریت شهری تهران به سرعت تعداد این همراه سراها را افزایش داده و امکانات و خدمات این مجموعه های اسکان همراهان بیماران را بیفزاید.

تهران به عنوان پایتخت کشور، مسئولیت خطیری را بر عهده دارد تا میزبانی تمام عیار برای همه مردم کشور و حتی توریست هایی که از سراسر جهان به دیدن ایران می آیند، باشد. میزبانی که علاوه بر ساکنان خود، در قبال همه مردم ایران مسئولیتی یکسان داشته و می بایست حقوق شهروندی را در مورد همه اجرا کند.

سالها بود که هموطنان غیر تهرانی، برای درمان بیماری به پایتخت مراجعه می کردند، اما به دلیل مشکلات اقتصادی و ضرورت نزدیک بودن به بیمار خود، در پیاده روهای کنار بیمارستان شب را صبح می کردند. گذشته از دغدغه و ناراحتی مراحل درمان بیمار خود، سرگردانی در خیابان های شهر تهران در سرما و گرما سختی بیشتری را برای این میهمانان پایتخت می افزود. خوشبختانه مدیریت شهری تهران، با درک سختیهای هموطنانی که ناچار بودند چند روز یا چند هفته ای را زیر آسمان پایتخت بگذرانند، مجموعه هایی را احداث کرد که نه تنها در حد سقفی و سرپناهی در اختیار همراهان بیماران قرار بگیرد، بلکه امکانات و خدمات محترمانه و قابل قبولی را فراهم کرده تا در عین تکریم شهروندی دغدغه ای غیر از رسیدگی به بیمار خود نداشته باشند.

بهره مندی از امکانات این همراه سراها، روال بسیار ساده ای دارد. به طوری که همراهان بیمارانی که از شهرستانها به تهران آمده اند، با گرفتن معرفی نامه ای از مددکاری بیمارستان ها می توانند در مراکز همراه سرا اقامت داشته باشند. اقامت در همراه سراها رایگان است و ساعت پذیرش از ساعت 6 بعدازظهر تا 8 صبح فردا است. البته قرار است ساعت پذیرش همراهان بیشتر شود، اما در حال حاضر ساعاتی که میهمانان در همراه سرا حضور ندارند، خدمات نظافتی در مراکز انجام می شود. البته در بعضی از بیمارستان ها که مراجعان زیادی از شهرستانها دارند و هنوز همراه سرا در نزدیکی آنها احداث نشده، با برخی مسافرخانه ها قرار داد بسته شده تا همراهان بتوانند در این مراکز اسکان داده شوند.

پس از احداث همراه سراهای مناطق 2، 3 و 6 این بار نوبت به احداث همراه سرایی در نزدیکی بیمارستان رویان رسیده است. همراه سراهایی مناطق 2،3 و 6 روزانه تعداد قابل توجهی از همراهان بیماران را پذیرش می کنند و تقریبا به هیچکدام از مراجعان جواب منفی نمی دهند، اما با این حال قرار است تعداد همراه سراها به تعداد تمام بیمارستان ها افزایش پیدا کند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه استقبال مردم باعث شده که شهرداری تهران با سرعت و اعتبارات بیشتری احداث همراه سراها را دنبال کند، می گوید: در حال حاضر اقدامات اولیه ساخت همراه سرا در کنار بیمارستان امام حسین (ع) انجام شده و پروژه با پیشرفت خوبی رو به رو بوده است. بر این اساس پیش بینی ما این است که تا پایان بهمن ماه شاهد افتتاح این همراه سرا باشیم.

پیش از این موفقیت پروژه های متعددی در تهران به عنوان الگویی برای دیگر شهرها و حتی کشورهای منطقه قرار گرفته بود. امید است طرح همراه سراها نیز از مجموعه خدمات شهرداری تهران الگوبرداری شود و در تمام شهرهای کشور شاهد چنین خدماتی باشیم تا به فرمایش مقام معظم رهبری، بیماران فقط دغدغه درمان داشته باشند و از سختی های دیگر رنج نبرند.

منبع: شهر فردا

700700

کد خبر: 716293

وب گردی

وب گردی