امحای زباله های خطرناک به کمک پلاسما توسط واحد علوم و تحقیقات/کارشناسی ارشد گرایش فتونیک در واحد علوم و تحقیقات راه اندازی شد

پروژه امحای زباله های خطرناک به کمک پلاسما که توسط واحد علوم و تحقیقات و با همکاری مرکز علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شده، وارد فاز اصلی فعالیت خود شده است.

دکتر شهروز ساویز مدیر گروه کارشناسی ارشد فیزیک مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما این واحد با بیان اینکه این پروژه در اسفند ماه ۱۳۹۴ با اختصاص یک میلیارد تومان، وارد فاز اصلی خود شده است،به ایسکانیوز گفت: پروژه امحای زباله های خطرناک به کمک پلاسما در مرحله اول بصورت پایلوت و پس از آن وارد صنعت خواهد شد. نکته حائز اهمیت این است که تمامی تجهیزات لازم برای این پروژه در داخل کشور تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه گرایش فتونیک در سال تحصیلی جاری راه اندازی شده است، افزود: ساخت لیزرها، قطعات اپتیکی – الکترونیکی، رادارها، مایکرویو و مباحثی نظیر آنها در فتونیک مطرح می شود. از آنجایی که این گرایش بسیار کاربردی و از علوم روز و مطرح در دنیاست، این گرایش در واحد علوم و تحقیقات با هدف پیگیری آموزش های بروز و کاربردی راه اندازی شد.

دکتر ساویز با اشاره به رشته اتمی – مولوکولی تصریح کرد: این مبحث جزء گرایشهای پیشرفته و بروز در دنیا است که به دلیل کاربرد گسترده آن از استقبال خوبی برخوردار است. پلاسما از زیرمجموعه های این گرایش است.

دکتر ساویز افزود: رشته نانو فیزیک نیز از علوم روز دنیا و عملی است که امروزه به سبب کاربردهای آن اهمیت ویژه ای دارد. از آنجایی که مواد در اندازه های مختلف بویژه ابعاد نانو خواص متفاوتی از خود نشان می دهند، علم نانو نیز با دیگر علوم تفاوت دارد که همین امر نشان از گستردگی فضای فعالیت، تحقیق و پژوهش در این زمینه را دارد.

دکتر ساویز با بیان اینکه سیاست اصلی مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما، آموزشهای کاربردی، خروج از فاز آزمایشگاهی و حرکت به سمت تولید صنعتی و درآمدزایی است، گفت: بر این اساس با برنامه ای مدون در سال ۱۳۹۵ با همکاری دکتر قرآن نویس، دکتر ساری، دکتر درانیان اقدام به راه اندازی شرکتی با عنوان "آراز طیف پلاسما" کرده ایم. با توجه به ظرفیتها و امکانات این شرکت، حدود یک ماه پیش درخواست دانش بنیان شدن آن به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه داده شده است که خوشبختانه مجوز آن صادر شده و رسماً اولین شرکت دانش بنیان در واحد علوم و تحقیقات است.

200/202

کد خبر: 716417

وب گردی

وب گردی