برگزاری نشست تخصصی"تحلیل آثار حقوقی تولید و تجاری سازی محصولات دستکاری شده ژنتیکی" در واحد تهران جنوب

به همت معاونت پژوهش دانشکده حقوق وعلوم سیاسی واحد تهران جنوب نشست تخصصی تحت عنوان "آثار حقوقی تولید و تجاری سازی محصولات دستکاری شده ژنتیکی" برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این نشست ابتدا دکتر شریفی طرازکوهی دانشیار حقوق دانشگاه گفت: امنیت غذایی و یا تغذیه پیش نیاز حیات انسانی است و قدمت تاریخی دارد . امنیت در چهار چوب تئوری دولت محوری مسبوق به سابقه بوده و تحت عنوان امنیت ملی تمامی فرآیندهای دیگر را نیز در چهار چوب اراده و یا تصمیم دولت طراحی واجرا می نماید.

وی گفت: "نیاز بشر به امر تغذیه و پاسخ به این نیاز یک امر بدیهی است و تغذیه باید در یک چهارچوب و روندی حساب شده وبا میزان سودی متناسب صورت گیرد. او در پاسخ به این سؤال که آیا تمام ملاک ها و معیارها در چهار چوب فرآیند توسعه ی انسانی است وآیا باید تنها به نفس سیر کردن شکم توجه کنند و یا اینکه باید به تنوع غذایی هم توجه کرد؟ گفت: " به زاویه ی دید انسان بستگی دارد و لزوما تنوع تضمین نمی شود.دولتها توان توجه به تمام نیازهای انسانها را ندارند بلکه تنوعی که دولتها در غذا به کار می برند بستگی به رشد صنعتی و اقتصادی آنها دارد. و مهمتر اینکه در فرآیند "دستکاری های ژنتیکی" سوءاستفاده هایی صورت می گیرد که در وادی بیولوژیکی قرار میگیرد و نمونه بارز آن در پرونده پناهندگان به اثبات رسیده،به طوری که این دستکاری در مواد ژنتیکی و غذایی صورت گرفته و باعث بیماریهایی در درازمدت شده است.

ما امروزه به سمت تولید و فراورده هایی که دستکاری ژنتیکی بر روی آنها صورت گرفته سوق داده می شویم و این در درازمدت آثار منفی بر سلامت ایجاد می کندکه این یک جنگ و تهدید است.

امنیت انسانی غایت برنامه های انسانی ، اقتصادی ، و تولیدی کشورهاست و در نهایت دو خطر جدی انسانها را تهدید می کند، یکی اینکه ذائقه ها تحت تاثیر فرآیند دست کاری قرار گرفته و دیگری خود اینها تحت جنگ بیولوژیک قرار دارند.

سپس خانم مغانی دانشجوی دکتری و فعال حقوق بشر در خصوص محصولات دستکاری شده ژنتیکی از منظر حقوق بشردوستانه به ایراد سخنرانی پرداختند واز تحقیقی که در این زمینه انجام داده بودند گزارشی ارائه کرد. وی گفت: یکی از راههای به چالش کشیدن دولتها نفوذ به منابع غذایی آن کشورهاست.و به همین سبب از منظر حقوق بین الملل و حقوق بشر دوستانه بین المللی حمایت از بشر مورد توجه خاص است. ولی به هر حال از طریق هزینه ی اقتصادی ،سیاسی و روانی، دستکاری ژنتیکی به گونه ای صورت می گیرد که موجب مرگ تدریجی ملتها را فراهم می کند و به جای جنگ رو در رو باعث مرگ تدریجی آنها می شود.

در ادامه دکتر ظاهری عضو هیات علمی دانشگاه ،توضیحاتی را در خصوص مسئولیت دولتها در بعد امنیتی و اسناد مربوطه از جمله پروتکل الحاقی ایمنی زیستی کوالالامپور ارائه داد و گفت : پروتکل در سه دسته فعالیت می کند که عبارتند از :

1-تراریخته ای که امکان ارتباط با محیط آزاد را ندارند.

2-رهاسازی می شوند.

3-دستگاههای ژنتیکی که می خواهد در تغذیه اقدامات گسترده ای انجام داده و پیشرفت کنند و مراحل مختلف را طی نمایند تا استفاده مورد نظر از آن صورت گیرد.

این پروتکل موازین خود را نشان می دهد و در واقع آشتی بین علم و دولتهای پیشرفته را مورد توجه قرار داده و این پتانسیل را دارد تا رفاه بشری را گسترش و روی زیست و بهداشت کار نماید. ما فقط دولت صادر کننده و وارد کننده داریم، و فاقد دولت مبدا هستیم.

200/202

کد خبر: 716473

وب گردی

وب گردی