اعتراض افغانستان به نشست سه جانبه مسکو

سه کشور چین، روسیه و پاکستان فردا (سه شنبه) در مسکو نشستی را درباره راه های برقراری صلح در افغانستان برگزار می کنند اما نماینده ای از کابل برای حضور در این نشست دعوت نشده و این موضوع نگرانی افغانستان را به دنبال داشته است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا مسکو معتقد است که نفوذ گروه تروریستی داعش در افغانستان خطری برای روسیه و سایر کشورهای منطقه خواهد بود و به همین دلیل از برخی متحدان منطقه ای خود دعوت به عمل آورده است تا در یک نشست سه جانبه، درباره این خطر با آنان به گفت و گو و تبادل نظر کند.
نشست سه جانبه مسکو از این نظر دارای اهمیت است که کشور چین با وجود گرمی روابط با افغانستان، نارضایتی کابل را نادیده گرفته و «دینگ شی جن» نماینده ویژه چین در امور افغانستان را به این گفت و گوها اعزام می کند و «اعزاز احمد چوهدری»، معاون وزیر امور خارجه پاکستان نیز به نمایندگی از این کشور راهی مسکو خواهد شد.
مقام های افغانستان از برگزاری این نشست ابراز نگرانی کرده اند و شماری از آنان گفته اند که برگزاری نشست با موضوع امنیت افغانستان بدون حضور نماینده ای از این کشور به معنای نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی افغانستان و از سوئی دیگر به رسمیت شناختن گروه طالبان است.
«عبدالروف ابراهیمی» رئیس مجلس نمایندگان افغانستان در نشست علنی روز دوشنبه، نشست سه جانبه کشورهای چین، روسیه و پاکستان در مسکو را دخالت آشکار در امور داخلی افغانستان دانست و گفت که ادامه این نشست ها، برای وضعیت امنیتی سال آینده افغانستان بطور جدی نگران کننده و خطرناک خواهد بود.
شماری دیگر از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان در این نشست ضمن ابراز نگرانی از برگزاری این نشست در روسیه، سیاست های نادرست دولت وحدت ملی را نیز در شکل گیری چنین نشست هایی موثر دانستند و گفتند که برگزاری نشست سه جانبه در مسکو بدون حضور نماینده ای از افغانستان، ناشی از ارزش قائل نشدن کشورهای منطقه به نظام سیاسی این کشور است.
«حسیب الله کلیمزی»، معاون دوم مجلس سنا نیز در نشست علنی روز یک‌شنبه مجلس سنا گفت: «چین، روسیه و پاکستان برخلاف تمامی موازن بین‌المللی و عرف دیپلماتیک نشستی را در مورد افغانستان، بدون حضور نماینده کابل برگزار می‌کند و دولت باید از مجاری دیپلماتیک اعتراض‌ خود را در این زمینه به پکن، مسکو و اسلام آباد اعلام کند.
منابع افغان گزارش داده اند با وجود آن ‌که تاکنون جزئیاتی در مورد این نشست ارائه نشده، اما وزارت خارجه کشورهای چین و پاکستان، گفته‌اند که محور اصلی این نشست، تأمین صلح و امنیت در افغانستان خواهد بود.
«صفی الله هاشمی» عضو مجلس سنای افغانستان نیز گفته است که «در حقیقت این کار کشورهای همسایه، نادیده گرفتن حاکمیت ملی افغانستان است و هر نشستی که به ‌منظور تأمین صلح در افغانستان برگزار می‌شود، باید نمایندگان دولت کابل در آن حضور داشته و با مدیریت افغان‌ها صورت گیرد.
«احمد شکیب مستغنی»، سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا در کابل گفت: نشست سه جانبه مسکو که بدون هماهنگی با دولت افغانستان برگزار می شود، پرسش های جدی را نسبت به اهداف آن نزد دولت و مردم این کشور بوجود آورده است.
وی افزود که ابهام در مورد اهداف این نشست و هماهنگی نکردن با دولت افغانستان، نگران کننده است و کابل از مجاری ذیربط از شرکت کنندگان توضیح خواهد خواست و بررسی وضعیت افغانستان در غیاب افغان ها، در هرنقطه ای که صورت بگیرد، نمی تواند به بررسی واقع بینانه وضعیت کمک کند.
گزارش ها در افغانستان حاکی از آن است که روسیه معتقد است که گروه داعش فعالیت خود را در افغانستان تشدید کرده و مسکو نمی تواند نسبت به این موضوع بی تفاوت باشد. نگرانی مسکو در حالی است که برخی از شخصیت های افغانستان نیز نسبت به خطر گسترش حضور داعش در این کشور ابراز نگرانی کرده اند.
با این وجود منابع غیررسمی گفته اند که موضوع نشست سه جانبه مسکو «یافتن راه حل برای مشکلات افغانستان» خواهد بود و موضوع نفوذ گروه تروریستی داعش در افغانستان به ویژه پس از شکست های سنگین در سوریه و عراق نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
نگرانی افغانستان بیشتر ناشی از اذعان روسیه به ارتباط با طالبان است. «الکساندر مانتیسکی» سفیر روسیه در کابل اذعان کرده است که مسکو با طالبان ارتباط دارد، ولی تجهیزات در اختیار آنان قرار نمی دهد. کابل نگران است که اقدامات مسکو با هدف رقابت با امریکا، صورت گیرد و به تشدید جنگ در افغانستان بینجامد. به همین خاطر تاکید دارد که برای حل مشکلات افغانستان با دولت وحدت ملی همکاری کند.

306/300

کد خبر: 716512

وب گردی

وب گردی