تلاش انگلیس برای تقویت روابط با اعراب منطقه با هدف مقابله با ایران

یک پایگاه خبری – تحلیلی آمریکایی با اشاره به اینکه انگلیس مایل است حضور نظامی خود در منطقه خلیج فارس را افزایش دهد، گزارش داد: لندن با نگاه به سمت ایران روابط خود را با کشورهای عرب منطقه تقویت می کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اینترنتی وار ایز بورینگ، ترزا می، نخست وزیر انگلیس در سخنان اخیر خود در نشست شورای همکاری خلیج (فارس) به ارائه اظهاراتی علیه ایران پرداخت و تاکید کرد که لندن بیش از پیش متعهد به حفظ امنیت خلیج (فارس) است. اظهاراتی که با واکنش و نارضایتی مقامات ایرانی مواجه شد.

وی در سخنان خود گفت که متوجه رفتارهای ایران در منطقه هست و با آنچه اقدامات منطقه‌ای تهاجمی ایران خواند، مقابله خواهد کرد. این اظهارات همچون یک موسیقی گوش نواز برای اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) بود، نهادی منطقه‌ای که از عربستان، امارات متحده عربی، کویت، بحرین، عمان و قطر تشکیل شده است. مقامات تهران این سخنان ترزا می را موضعی خصمانه از سوی همتایان خود در لندن توصیف کردند.

ابراز تمایل انگلیس برای حضور بیشتر نیروهایش در منطقه خلیج (فارس) در همکاری با کشورهای پادشاهی در این منطقه موضوع جدیدی نیست و لندن در سال های اخیر بارها نشان داده است که برای بازگشت به خلیج (فارس) تلاش می‌کند. اما به نظر می‌آید که ارتش انگلیس قادر نیست همانند سال‌های ابتدایی دهه 1970 نیروی عظیمی در منطقه داشته باشد. ارتش انگلیس در شرایط ضعف قرار دارد، نیروی دریایی آن تنها سایه‌ای از آن چیزی است که در گذشته بوده و نیروی هوایی‌اش نیز همین وضعیت را دارد. با این حال انگلیس کماکان از فروش تسلیحات خود به قدرت‌های منطقه بهره می‌برد.

وار ایز بورینگ همچنین گزارش داد: اگرچه ارتش انگلیس از ظرفیت کافی برای حضور در منطقه برخوردار نیست، پایگاه‌های نظامی بستری را برای این کشور برای پاسخگویی به هر گونه اقدامی از سوی ایران فراهم می‌کنند، به ویژه اینکه مقامات در تهران خلیج فارس را حیاط خلوت خود می‌دانند. ایرانی‌ها از زمان وقوع انقلاب اسلامی در سال 1979 تاکنون حضور قدرت‌های نظامی خارجی را در این آب‌ها محکوم کرده و مورد انتقاد قرار داده‌اند.

این پایگاه اینترنتی در ادامه به یک کتاب درباره روابط ایران و آمریکا در دوران نیکسون-کیسینجر اشاره کرده و آورده است: روابط نزدیک اقتصادی و سیاسی انگلیس با اعراب، سیاست خارجی این کشور را در مهار ایران در منطقه شکل داده است. این سیاست در واقع بر پایه مهار ایران و اطمینان دادن به مشتریان عرب قرار داشت.

شاه مخلوع ایران در گذشته یکی از خریداران بزرگ سلاح از انگلیس و آمریکا بود، اما پس از وقوع انقلاب ایران، این توازن ارسال سلاح‌های نظامی آمریکا و انگلیس از تهران به سمت ریاض و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج (فارس) تغییر مسیر داد. از دهه 1980 میلادی تاکنون، آمریکا، ریاض را به بیش از 100 فروند جنگنده اف – 15 ایگل و دیگر نسخه‌های این جت نظامی مجهز کرده است. شرکت انگلیسی BAE نیز قصد دارد یک سری جنگنده‌های یوروفایتر به عربستان بفرستد. همچنین وزارت امور خارجه آمریکا در سال 2016 تائید کرد که 72 جنگنده ایگل به کشور کوچک قطر بفروشد.

بنابراین کشورهای پادشاهی عرب در حاشیه خلیج (فارس) به شکلی جنون آمیزتر از شاه ایران در چهل سال قبل، در حال تقویت توان نظامی خود با تجهیزات پیشرفته غربی هستند و این تقویت ظرفیت نظامی یک چالش واضح برای ایران است.

با توجه به سخنان ترزا می در دسامبر 2016 به نظر می‌آید که انگلیس در حال ادامه حمایت خود از اعراب است و احتمالا قصد دارد نیروی بیشتری را بار دیگر به منطقه گسیل دهد.

منبع: ایسنا

306/300

کد خبر: 716520

وب گردی

وب گردی