شاهکار کری برای فلسطینی‌ها؛ " کشور یهود" و حذف حق بازگشت!

وزیر خارجه آمریکا در حال تدوین طرحی برای مرحله آتی است؛ طرحی که مقدمه‌ای برای توافق و گفتگو بر سر پرونده‌های مشمول حل نهایی حتی پس از روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا خواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز، روزنامه فلسطینی "القدس" به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که کلیات این طرح که قرار است طی روزهای آینده ارائه شود، نشان می‌دهد کری سعی در پیدا کردن راهی برای به رسمیت شناخته شدن "کشور یهود"، تشکیل کشور فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ همراه با مبادله اراضی و باقی ماندن ۷۵ الی ۸۰ درصد از شهرک نشینان صهیونیست ساکن کرانه باختری تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی را دارد.

بر اساس این طرح، طرف فلسطینی باید "کشور یهود" را به رسمیت بشناسد و در مقابل، اسرائیل هم کشور فلسطین به پایختی قدس شرقی را به رسمیت بشناسد و سپس طرفین پایان منازعه میان خود را اعلام کنند.

بر اساس گزارش این روزنامه، سند مذکور هیچ اشاره‌ای به حق بازگشت آوارگان فلسطین یا پرداخت غرامت مادی به آنها نکرده است و مساله قدس را هم مورد بررسی قرار نداده است، اما اتخاذ تدابیر امنیتی در منطقه غور اردن و مرزهای کشور آتی اسرائیل و اردن و نیز اتخاذ بسیاری از ساز و کارهای فنی پیشرفته را که زیر نظر سازمان ملل خواهند بود، مورد بررسی قرار داده است.

روزنامه فلسطینی قدس خاطر نشان کرد که جان کری در جریان سخنرانی خود در کنفرانس بین المللی صلح فرانسه یا قبل از آن، طرح خود برای پایان منازعه فلسطینی ـ اسرائیلی را ارائه خواهد داد و به موجب آن، بخش شرقی قدس پایتخت کشور فلسطین خواهد شد و اسرائیل باید از کرانه باختری عقب نشینی کرده و به مرزهای سال ۱۹۶۷ بازگردد. علاوه بر این، طرفین باید به مبادله اراضی میان خود بپردازند و شهرک‌های صهیونیست‌نشین تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی باقی بمانند.

این روزنامه به نقل از یک مسئول آگاه آورده است که بخش شرقی قدس پایتخت کشور فلسطین خواهد بود و در مقابل، باید " کشور یهود" به رسمیت شناخته شود، اما خبری از بازگشت آوارگان فلسطینی به مناطق اشغالی سال ۱۹۴۸ نخواهد بود.

این مسئول خاطر نشان کرد که کری و دولت باراک اوباما و نیز اتحادیه اروپا در تلاش های خود برای نزدیک کردن دیدگاه‌های دو طرف اسرائیلی و فلسطینی جدی هستند و وزیر خارجه آمریکا با جدیت قصد ارائه طرحی برای حل مسائل اصلی منازعه فلسطینی و اسرائیلی را دارد.

در همین راستا، دیپلمات‌های اروپایی با ارسال پیامی آشکار و در جریان دیدارهای محرمانه با مقامات فلسطینی، وجود چنین طرحی را تایید کردند.

منبع: ایسنا

302/300

کد خبر: 716565

وب گردی

وب گردی