رفع معضل پرداخت حقوق ناعادلانه به پژوهشگران دانشگاهی

دانشمندان کشورهای مسلمان، رفع معضل پرداخت حقوق ناعادلانه به پژوهشگران دانشگاهی را از طریق معیار قرار دادن عملکرد آنها خواستار شدند و بر اختصاص سهم جداگانه‌ای از بودجه تحقیق به نگهداری از تجهیزات ضروری و پیشرفته تاکید کردند.

به گزارش ایسکا نیوز، دومین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی (STEP) که توسط دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) و با مشارکت و میزبانی دانشگاه پوترا مالزی برگزار شده است، با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

در این نشست 30 دانشمند از ۱۲ کشور مسلمان نظیر بنگلادش، مصر، هند، ایران، اردن، مالزی، مراکش، عمان، پاکستان، عربستان سعودی، سنگاپور و ترکیه و همچنین بسیاری از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان پژوهشگر حضور داشتند.

همکاری و مشارکت‌های علمی و فناوری در میان کشورهای مسلمان، ایجاد بستری برای اکتشاف و خلاقیت در دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی و چاپ مقالات علمی با تاثیرگذاری بالا از جمله موضوعات مطرح در کارگاه‌های تخصصی این نشست است.

بر اساس گفت‌وگوهای مفصلی که در این جلسات و سخنرانی‌های نمایندگان درخصوص وضعیت فعلی تحقیق و توسعه در مؤسسات تحقیقاتی انجام گرفت، راهکارهای ذیل برای ارتقای همکاری‌ها و مشارکت‌های علمی و فناوری در میان کشورهای مسلمان و حتی سطوح فراتر از آن در بیانیه پایانی این نشست پیشنهاد شد:

«ایجاد یک مرکز علمی آنلاین به عنوان بستری برای توسعه همکاری و مشارکت‌های علمی و فناوری و همچنین فراهم کردن امکان دسترسی به بهترین مشارکت‌ها در میان کشورهای اسلامی»

«اتخاذ رویکردی اصولی و هدفمند برای بهره‌مندی از برنامه‌های موفق و مدل‌های همکاری در سایر کشورها و بکارگیری آنها در کشورهای مسلمان»

«تشکیل صندوق موقوفات با هدف سرمایه‌گذاری بر روی فعالیت‌هایی که فراتر از سطح توانایی فعلی هستند مانند حمایت از محققان برجسته نوپا، پژوهشگران مولد و ابتکار عمل‌های جدید. پیش‌بینی می‌شود که با این سرمایه‌گذاری، شاهد انجام پروژه‌های ریسک‌پذیر و در عین حال تاثیرگذار باشیم»

«اختصاص سهم جداگانه‌ای از بودجه تحقیق به نگهداری از تجهیزات ضروری و پیشرفته به منظور حفظ سطح عملکرد تحقیقاتی»

«طراحی برنامه‌هایی با هدف بهره‌مندی از فرصت‌های بورسیه موجود در کشورهای اسلامی»

«رفع معضل پرداخت حقوق ناعادلانه به پژوهشگران دانشگاهی از طریق معیار قرار دادن عملکرد آنان»

«تاکید بر اهمیت افزایش سطح آگاهی و دانش عمومی در کشورهای مسلمان»

«تشکیل شورای بین‌المللی علم و فناوری برای جایزه مصطفی (ص) جهت تحقق راهکارهای فوق و مباحث مربوط (این هیات می‌تواند متشکل از برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) باشد)».

منبع:ایسنا

204/200

کد خبر: 716591

وب گردی

وب گردی