تولید علم  و برون دادهای یک دانشگاه فقط محدود به انتشار مقاله نیست / انجام پژوهش ها باید مسئله محور و مأموریت گرا باشد

بیست و چهارمین جلسه شورای پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با حضور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی کشور، دبیر هیأت امناء و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، مدیران کل حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از روسا و معاونین پژوهشی واحد ها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان به میزبانی واحد رشت در سالن جلسات این واحد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تشکر از میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، با ارزیابیمجموعه فعالیت های پژوهشی درکشور اظهار کرد: فعالیت های پژوهشی درکشور مثبت ارزیابی می شود اما با چالش هایی نیز روبروست و انجام پژوهش ها باید مسئله محور و مأموریت گرا باشد به عبارت دیگر باید اولویت های پژوهشی متناسب با ظرفیت های بومی و منطقه ای از یک سو و نگاه به تحولات جهانی از سوی دیگر تعیین شود.

وی ادامه داد: در سند های بالا دستی اولویت ها به نحوی گسترده تعیین شد اما این اولویت ها پیش بینی شده به اندازه اهدافی که در اولویت های پژوهشی پیش بینی شده بود برآورد نشد.

دکتر واشقانی فراهانی با اشاره به عدم وجود زیرساخت های پژوهشی بیان داشت: متاسفانه به دلیل تنگناهای مالی موجود و عدم اختصاص اعتبارات پژوهشی پیش بینی شده در برنامه های پنج ساله و تعیین درصد معینی از تولید ناخالص ملی جهت انجام پژوهش، زیرساخت های پژوهشی لازم مانند عدم جایگزینی تجهیزات آزمایشگاهی نو به جای فرسوده محیا نشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: دسترسی به پایگاه معتبر علمی در بسیاری از دانشگاهها و مراکز علمی میسر نیست و این مسئله خوشبختانه در دوره مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی و فراهم شدن زیرساخت های لازم بیشترین دسترسی اعضای هیأت علمی و دانشجویان به این پایگاهها فراهم شد .

دکتر واشقانی فراهانی با برشمردن فعالیت های پژوهشی استان گیلان، تصریح کرد: در مجموع می توان گفت فعالیت های پژوهشی استان مناسب و جهت گیری ها بسیارخوب ارزیابی شده است و این فعالیت های انجام شده نشان دهنده حرکت همکاران به سوی ماموریت گرایی بوده است.

وی با تاکید بر تعامل بیشتر واحد های دانشگاهی با دستگاههای اجرایی اذعان داشت: واحد های دانشگاهی باید با دستگاههای اجرایی تعامل بیشتری داشته باشند تا بتوانند مشکلات جامعه و صنعت را از طریق پروژه های برون دانشگاهی حل کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: روسای واحد های دانشگاهی باید با توجه به فعالیت های کذشته، ارزیابی دقیقی از نقاط ضعف و قدرت خود داشته باشند تا بتوانند ضعف ها را به حداقل رسانده و به یک دانشگاه پژوهش محور تبدیل شوند.

این مقام مسئول همچنین بیان داشت: تولید علم و برون دادهای یک دانشگاه فقط محدود به انتشار مقاله نیست بلکه انتشار کتاب، ثبت اختراع در طراز ملی و بین المللی و فروش دانش فنی وملی و ایجاد شرکت های دانش بنیان و کسب درآمد از دستگاههای خارجی همه در درجه بندی دانشگاه آزاد اسلامی در طراز های ملی و بین المللی مد نظر قرار می گیرد.

دکتر واشقانی فراهانی تاکید کرد: اعضای هیأت علمی برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت پژوهش خود را ارائه دهند و در این ارتباط به زودی فرمهای ویژه ای به واحد های دانشگاهی ارسال خواهد شد تا برنامه ها مطابق الگوهای پیش بینی شده در فرمها، پیشنهاد شده و پس از تصویب در شورای استانی، نسبت به اجرای آن اقدام گردد.

دکتر علیرضا امیرتیموری دبیر هیأت امناء و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان نیز در این جلسه ضمن تقدیر از ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: تمام تلاش تیم مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی بر این بود که نگاه گذشته به دانشگاه آزاد اسلامی تغییر یابد و امروز این مسئله بر اثر تلاش شبانه روزی دانشگاهیان این دانشگاه تحقق یافت و جا دارد به دکتر میرزاده و تیم ایشان دست مریزاد و خسته نباشید گفت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت ضمن تبریک انتخاب بجا و شایسته دکتر میرزاده به عنوان رئیس جدید هیات امنای آسایهل (اتحادیه بین‌المللی موسسات آموزش عالی جنوب شرق آسیا( ، این انتخاب را افتخاری دیگر برای دانشگاه آزاد اسلامی دانست و کفت: با این انتخاب بار دیگر جایگاه علمی دانشگاه آزاد اسلامی وجایگاه ایران و شأن و منزلت علمی این کشور در بین مراکز علمی و دانشگاهی بین المللی نشان داده شد.

در پایان دکتر امیرتیموری گزارش مبسوطی از روند فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان را ارائه داد.

200/202

کد خبر: 716601

وب گردی

وب گردی