دکتر سیدطه هاشمی:برنامه ای که طبق مقررات و مبانی فقهی و حکومتی آزاد است نباید در دانشگاه ممنوع شود

دکتر سیدطه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد ؛ برنامه ای که طبق ظوابط و مقررات و مبانی فقهی و حکومتی آزاد است نباید در دانشگاه ممنوع شود.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سیدطه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم اختتامیه نشست هم‌اندیشی دبیران کانون‌های هنری و اجتماعی واحدهای سراسر کشور دانشگاه آزاد اسلامی که امروز به میزبانی واحد علوم و تحقیقات تهران برگزار شد گفت : «هدف از تشکیل این نشست ، هم‌اندیشی برای حضور پررنگ فعالان کانون های فرهنگی و هنری دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه دستاوردهای فرهنگی اجلاس 71 است.»

او با تاکید بر ضرورت حضور موثر فعالان کانون های فرهنگی و هنری دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه دستاوردهای دانشگاه آزاد در اجلاس 71 ، افزود: «در حال حاضر در بخش فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مباحث بسیار مهمی شکل گرفته و رویکرد فرهنگی دانشگاه ، یک رویکرد جامع است.»

هاشمی ادامه داد: «هر سال اجلاسی داریم که در آن رییسان واحدهای دانشگاه های آزاد اسلامی سراسر کشور حضور پیدا می کنند. این اجلاس هر سال یک موضوع محوری دارد. موضوع محوری امسال در اجلاس 71 نیز فرهنگ است و حضور در نمایشگاه مزبور ، کار اصلی دانشجویان است.»

عضو هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش ، اظهار کرد: «جمع بندی نکته نظرهای اعضای کمیسیون فضای مجازی نشان می دهد که دوستان ما در همه ابعاد وظیفه خود را انجام داده اند.»

او اضافه کرد: «امروزه فضای مجازی را نمی توان نادیده گرفت و با توجه به سرعت گردش اطلاعات ، قطعا باید به این مساله توجه کنیم. از آغاز مهر 92 که دکتر میرزاده به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شد، یکی از مسائلی که به طور جدی مد نظر قرار گرفت همین شبکه های مجازی بود و بعد از آن فعالیت های خوبی در حوزه فرهنگی انجام شد.»

هاشمی توضیح داد: «در دوره جدید مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی به ابعاد مختلف حوزه فرهنگی توجه شد و شورای فرهنگی اجتماعی دانشگاه به ریاست دکتر میرزاده تشکیل شد. ضمن اینکه از همان مهر 92 به مبحث فضای مجازی پرداختیم و آیین نامه مربوط را آماده کردیم. ما امکاناتی را که دانشجویان بتوانند در قالب کانون ها و تشکل ها فعالیت داشته باشند فراهم کرده ایم و به زودی شیوه نامه نشریه های الکترونیک را به تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ خواهیم کرد.»

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: «سیاست ما این است که مخاطب در دانشگاه آزاد اسلامی از تیررس کانون فرهنگی دور نباشد. البته به دلیل گستره فضای مجازی ممکن است مخاطبان کانون ها نخواهند عضو شوند اما آنان باید به بدنه حوزه فرهنگی و اجتماعی وصل باشند. در واقع باید امکاناتی فراهم شود که همه استادان و دانشجویان بتوانند از آن استفاده کنند.»

او با بیان اینکه «باید برای تولید یک بسته پر جاذبه ، کارگاه های آموزشی داشته باشیم» ادامه داد: «بیش از نیمی از مردم کشور ما ماهواره نگاه می کنند ، چون احساس می کنند نیازشان از سوی رسانه های داخلی تامین نمی شود. مخاطبان، سریال های پوچ گرای ترکی و سایر برنامه های بی محتوا را می بینند و اگر بتوانیم نیازهای رسانه ای آنان را با موضوع های بومی، ملی و فرهنگی خودمان برآورده کنیم کار بزرگی انجام داده ایم.»

هاشمی افزود: «ما نمی توانیم برای سراسر کشور یک برنامه بنویسم بلکه باید خرده فرهنگ ها را در نظر بگیریم و بر اساس آنها گام برداریم.»

عضو هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی همچنین درباره بودجه فرهنگی این دانشگاه اظهار کرد: «بودجه فرهنگی مطلقا نباید در جای دیگری هزینه شود. ضمن اینکه باید توجه داشت هیچ نقطه ای از دانشگاه جنس کارش فرهنگی تر از کانون فرهنگی نیست. بنابراین ضروری است که مسوولان فرهنگی واحدها درک عمیقی نسبت به برنامه های فرهنگی و تاثیرگزاری آن داشته باشند.»

او با ابراز تاسف از مغفول ماندن بحث هنر در دانشگاه ، اذعان داشت: «واحدهای دانشگاهی ما که رشته های هنری هم داشته اند به نوعی کنار زده شده اند و منزوی محسوب می شوند. در حالی که در مجموعه هنری دانشگاه آزاد اسلامی ، استادان با تجربه به مراتب نسبت به دانشگاه های دولتی سرآمدتر هستند.»

هاشمی با اشاره به مبحث موسیقی ، تاکید کرد: «قطعا اگر جلوی موسیقی فاخر را بگیریم موسیقی دون پایه و بی هدف و زیرزمینی در جامعه رشد پیدا خواهد کرد که این یک فاجعه است.»

این مسوول فرهنگی دانشگاهی اضافه کرد: «در خصوص موسیقی ، تمامی محدودیت هایی که به طور غیرقانونی ایجاد شده باید برطرف شود. ما ایمان داریم که همه کارهای خداوند متعال هنرمندانه است ، حالا چه طور است که برخی جلوی کار هنری را می گیرند؟ چرا برخی از کسانی که معتقد به خدا هستند ، می گویند هنر نباید جلوه کند؟ این افراد در واقع با چنین کارهایی جنبه هنرمندانه خدا را نادیده می گیرند.»

او خاطرنشان کرد: «در خصوص موسیقی ، به تازگی شورای اسلامی شدن دانشگاه ها ، شیوه نامه ای را مصوب کرده و ما هم به دنبال موسیقی فاخر هستیم. برخی می گویند موسیقی گناهی نابخشودنی است و تئاتر باید تک جنسیتی باشد و غیره. ما به تازگی نمایشگاهی از دستاوردهای فرهنگی دانشجویان را برگزار کردیم که بیشتر شرکت کنندگان آن در رشته های هنری تحصیل نمی کنند. اینها نشان دهنده ظرفیت بزرگ هنری در دانشگاه آزاد اسلامی است.»

هاشمی ادامه داد: «اگر جوانان ما از برنامه درستی استفاده نکنند اتفاق خوبی نمی افتد. اگر می خواهیم حداکثر مخاطب را داشته باشیم باید به برنامه های شاد و مفرح توجه کنیم. البته ما از نظر موسیقی و سایر مباحث هنری ، تابع فقه حکومتی هستیم.»

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «جالب است کسانی که اجازه نمی دادند در دهه فجر در دانشگاه ، موسیقی اجرا شود روز شانزدهم آذر (روز دانشجو) آمدند نشستند و در دانشگاه موسیقی گوش دادند! این در حالی است که شانزدهم آذر ، یک روز کاملا سیاسی است. حالا باید پرسید چه طور آنجا موسیقی حلال است و در بخش های دیگر حرام ؟!»

او تاکید کرد: «برنامه ای که طبق ظوابط و مقررات و مبانی فقهی و حکومتی آزاد است نباید در دانشگاه ممنوع شود.»

هاشمی با بیان اینکه «باید راهی پیدا کرد که حساسیت ها تحریک نشود» خاطرنشان کرد: «جریان حاکم بر کانون فرهنگی نباید به سمت و سوی سیاسی برود. کانون فرهنگی ما جدا از تشکل سیاسی است. بنابراین هیچ فردی حق ندارد با تابلوی کانون فرهنگی ، کار سیاسی انجام دهد.»

او در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان در رابطه با تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی و دلیل شرکت نکردن در برخی از همایش ها و مسابقه های بین المللی اظهار کرد: «ما آنقدر باید قوی عمل کنیم که دیگران به دنبال ما بیایند. متاسفانه برخی جاها نمی توانند داشگاه آزاد اسلامی را بپذیرند و این مسبوق به سابقه است. آیت الله هاشمی رفسنجانی در حساس ترین شرایط کشور ، پیشنهاد تاسیس این دانشگاه را به امام (ره) دادند و از همان زمان برخی ها ساز مخالف کوک کردند. این افراد همچنان بر سر مواضع خود هستند و دلشان نمی خواهد پیشرفت های داشگاه آزاد اسلامی را ببیند.»

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «اگر تولید قوی و درست داشته باشیم جشنواره های بین اللملی به سراغ ما می آیند. در نتیجه ، دانشگاه آزاد اسلامی خود به خود در این عرصه مطرح خواهد شد و به جشنواره ها و همایش های دیگر متکی نخواهد بود.»

500500

کد خبر: 716644

وب گردی

وب گردی