حسین‌زاده لطفی: بسترهای پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی فراهم شده است/ دانشگاه از رقیب سالم و قوی استقبال می‌کند

یازدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی صبح امروز با حضور دکتر فرهاد حسین‌زاده لطفی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر احمد شمس، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و دانشجویان و اعضای هیات علمی در دانشکده معماری و شهرسازی این واحد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، فرهاد حسین‌زاده لطفی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم گفت: «پژوهشگران و دانشگاهیان مظلوم‌ترین افراد هستند، معمولا یک روز را در طول سال به آن‌ها اختصاص می‌دهند و مورد تقدیر قرار می‌گیرند. ما هیچ‌وقت در رسانه‌ها و صداوسیما ندیدیم که از یک شخصیت علمی آنگونه که شایسته باشد، تقدیر شود یا عکس او، عکس اول روزنامه‌ها باشد، اما تا چشم کار می‌کند این فضا پر از عکس‌های سایر گروه‌ها است.»

حسین‌زاده لطفی گفت: «ما با کار علمی زندگی می‌کنیم و به آن می‌بالیم. وظیفه ما است تا به کشورمان خدمت کنیم و به این وظیفه افتخار می‌کنیم. در این دوره زمانی، بسترهای لازم برای پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی محقق شده است. توسعه تحصیلات تکمیلی در دو سه سال اخیر که با جسارت و درایت دکتر میرزاده اتفاق افتاد و به حق بود، نشانه‌ای برای محقق شدن این بستر است.»

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با ذکر آماری از سند آمایش آموزش عالی گفت: «در 10 سال گذشته توسعه موسسات آموزش عالی بدون پیش‌بینی آینده بوده و باعث شده است که اکنون 2855 موسسه آموزش عالی داشته باشیم. در 10 سال گذشته متوسط رشد دانشجو در کشور حدودا 10درصد بوده است، در حالی که در دانشگاه آزاد اسلامی در 10 سال اخیر رشد دانشجو 3.9درصد و بسیار پایین‌تر از رشد کشور بوده است.»

او افزود: «در حالی که با اطلاع از اطلاعات مرکز آمار ایران که تا سال 1400 کاهش دیپلمه‌ها و بعد از این سال دوباره افزایش آنها را در کشور داریم، توسعه موسسات آموزش عالی اتفاق افتاده است، دانشگاه آزاد اسلامی از رقیب سالم و قوی استقبال می‌کند. ما هیچ ترسی از توسعه موسسات نداریم اما یک نکته باید مورد توجه همه به ویژه مسئولان باشد که به همه زیرنظام‌های آموزش عالی با یک نوع نگرش و یک نوع ارزیابی بنگرند.»

حسین‌زاده لطفی به توجه دانشگاه آزاد اسلامی بر کسب درآمد از فعالیت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: «در دانشگاه آزاد اسلامی از دو سه سال گذشته نگاهش به پژوهش تغییر کرد. نگاه دانشگاه به کسب درآمد از حوزه‌های فناوری و دانش‌بنیان نشان می‌دهد که دانشگاه می‌خواهد وابستگی به شهریه را کم کند، به طوری که براساس هدف‌گذاری دانشگاه آزاد اسلامی قصد دارید این مقدار را به 60درصد برساند و 40درصد وابستگی را با استفاده از این فعالیت‌ها بردارد.»

او بر تعامل دانشگاه و صنعت برای توسعه علم و فناوری تاکید کرد و افزود: «در همه دانشگاه‌های دنیا، پژوهش حاصل تعامل دانشگاه و صنعت است. حاصل این همکاری توسعه علم و فناوری است. وقتی استاد در اتاق خود می‌نشیند و برای دانشجو موضوع تعیین می‌کند، نهایتا یک پایان‌نامه غیرکاربردی می‌شود. هم دانشگاه و هم صنعت باید به این ارتباط بپیوندند تا به نفع کشور باشد. ما باید زبان آنها را یاد بگیریم و آن‌ها هم باید به ما اعتماد کنند.»

او گفت: «در سه سال گذشته رتبه دانشگاه آزاد اسلامی در ESI از 758 به 161 دنیا ارتقا پیدا کرده است که کارایی و اثربخشی دو بخش مهم این توسعه هستند.»

حسین‌زاده لطفی به گله بعضی از افراد که دانشگاه آزاد اسلامی با 400 واحد با یک دانشگاه مقایسه می‌شود، اشاره کرد و گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی از نظر حقوقی یک دانشگاه است. حدودا 10درصد واحدها بالای 90درصد تولیدات علمی دانشگاه را بر عهده دارند. ماموریت هر واحد دانشگاهی متفاوت است و ما از واحدهای در حد متوسط و پایین انتظار تولید علم نداریم. در واقع فقط 40 واحد دانشگاه آزاد اسلامی بالای 90درصد تولیدات علمی این دانشگاه را بر عهده دارند.»

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «براساس مجموعه تولیدات علمی جمهوری اسلامی ایران در پایگاه اسکوپوس تا سال 2012، رتبه کشور 22 جهان بود و در سال 2015 این رتبه به 16 رسیده است و اگر سهم دانشگاه آزاد اسلامی را از آن جدا کنیم، 22 به 26 و 16 به 22 تنزل پیدا می‌کند. همه می‌دانند که دانشگاه آزاد اسلامی چقدر در توسعه علمی کشور موثر و سهم داشته است. دانشگاه آزاد اسلامی که با تدبیر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حمایت‌های امام خمینی(ره) شکل گرفته است، الان بیش از یک میلیون و 500هزار دانشجو و بیش از 32هزار عضو هیات علمی تمام‌وقت دارد.»

حسین‌زاده گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی یک نمونه خیلی موفق بعد از انقلاب است که از دولت هم کمک نگرفته است و این همه باعث توسعه اقتصادی، فرهنگی و علمی کشور شده است. خیلی‌ها اعتقاد داشتند که چرا در یک دوره 3 ساله دانشگاه آزاد اسلامی از حدود 400 رشته‌محل دکتری به حدود 2400 رشته‌محل و از حدود 3 هزار رشته‌محل کارشناسی‌ارشد به حدود 7 هزار رسیده است. این توسعه نیازمند رعایت قوانین و استانداردها است، چون از این طریق کیفیت افزایش پیدا می‌کند. دانشگاه آزاد اسلامی امسال در حدود 15 هزار رشته‌محل که اغلب در کاردانی و کارشناسی‌ است و همه رشته‌محل‌ها مصوب قانونی است، پذیرش نداشته است. همه این رشته‌ها، فضای آموزشی، استاد، کارگاه و ... را دارند.»

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: «2500 رشته‌محل دانشگاه را ممیزی کرده‌ایم و پذیرش دانشجو را در آنها به صفر رسانده‌ایم چون اعتقاد داریم رشته‌ای که هیات علمی ندارد، نمی‌توان در آن دانشجو پذیرش کرد. دانشگاه آزاد اسلامی به ثباتی رسیده است که نتوانند به آن آسیب برسانند و آینده از آن واحد و دانشگاهی است که بتواند استانداردها و کیفیت را رعایت کند. رتبه واحد تهران مرکزی در کشور از 10 به 5 ارتقا یافته است و می‌تواند بهتر از این هم شود.»

204/200

کد خبر: 716670

وب گردی

وب گردی