همایش ملی غیاث‌الدین نقشبند یزدی با مشارکت سازمان میراث فرهنگی و دانشگاه آزاد اسلامی یزد برگزار می‌شود

همایش ملی نساجی سنتی با محوریت غیاث‌الدین نقش بند یزدی 11 بهمن از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد و با مشارکت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، این همایش یک روزه با هدف بررسی نقش غیاث‌الدین نقشبند در تاریخ نساجی ایران، نقش خلاقیت و نوآوری در طرح‌های غیاث، ابعاد مختلف زندگی غیاث، نساجی سنتی و کارآفرینی، نساجی سنتی و هویت ملی و نساجی سنتی فرصت‌ها و تهدیدها برگزار می‌شود و مقاله‌های برتر علاقه‌مندان به نساجی سنتی و غیاث الدین نقشبند یزدی در این همایش ارائه خواهد شد.


دانشجویان، محققان و صنعت‌گران می‌توانند با مراجعه به سایت Tcc95.iauyazd.ac.ir شرایط شرکت در این همایش ملی را مطالعه کرده و نسبت به ارسال مقاله اقدام کنند.


غیاث‌الدین نقشبند یزدی در اوایل قرن یازدهم قمری در شهر یزد دیده به جهان گشود و در اوایل جوانی به واسطه شهرتی که در هنر بافندگی کسب کرد به دربار شاه عباس راه یافت و اداره کارگاه سلطنتی رابر عهده گرفت. شیوه‌ی طراحی پارچه‌های او از طرح‌های دوره اول دوره صفویان اقتباس شده بود و در تصاویر پارچه‌های بافت او سبک رضا عباسی را می‌توان مشاهده کرد.

وی پس از مدتی از اصفهان به یزد بازگشت. یزد در زمان او و فرزندان و نوادگانش به واسطه هنر بافندگی آنها به مرکز شعربافی ایران تبدیل شد که محصولات نساجی آن به هند نیز صادر می‌شد. خواجه غیاث‌الدین در اواخر عمر انزوا می‌گزیند و به شاعری و سخن‌وری می‌پردازد.

204/200

کد خبر: 716715

وب گردی

وب گردی