دیدار و گفت و گو با فرهاد ورهرام

پنجشنبه صبح این هفته، نهم دی ماه،کتابفروشی آینده میزبان فرهاد ورهرام است.

به گزارش ایسکانیوز، فرهاد ورهرام که تحصیلکرده رشته کارگردانی سینما در دانشکده هنرهای دراماتیک است، در ۱۳۲۷ در بروجرد به دنیا آمده است. به علت حرفه پدر که از نخستین فارغ‌التحصیلان مدرسه فلاحت دوره «رضاشاه» بود که بعدها به مدرسه کشاورزی تبدیل شد، در بروجرد ساکن شدند و به علت محیط فرهنگی خانوادگی، ورهرامِ نوجوان و بعد جوان، گام‌های اندیشیدن و چون و چرا کردن را سریع طی کرد.

علایق اولیه ورهرام به سینما از سینمایی در بروجرد به‌نام «سینما داریوش» آغاز می‌شود. در آن سینما آثار منتخب تاریخ سینما از سینمای ایتالیا گرفته تا سینمای امریکا و آلمان و فرانسه به نمایش گذاشته می‌شود. خلاصه آن‌که فرهاد ورهرام پس از دیپلم به تهران می‌آید و در کنکور مدرسه عالی سینما تلویزیون شرکت می‌کند. اما مسئله داشتن کارت پایان خدمت او را راهی سربازی می‌کند. در مهر ماه ۱۳۴۷ به عنوان سپاهی ترویج و آبادانی به سنندج می‌رود. در همه این سال‌ها فعالیت‌های فرهنگی زمینه‌ی زندگی ورهرام است.

در همین سال‌هاست که با فریدون رهنما آشنا می‌شود و در هیئت یک بازیگر در نقش صنعتگر در فیلم «پسر ایران از مادرش بی‌خبر است» ایفای نقش می‌کند و بعد در کنکور مدرسه عالی تلویزیون پاسخ مثبت می‌گیرد. و چند سال بعد است که یعنی در سال ۱۳۵۳ آشنایی دکتر افشار نادری اتفاق می‌افتد که زمینه‌ساز یک جریان عمده در کارهای ورهرام تا کنون است. از مسئولیت واحد فیلم و عکس در بخش مردم‌شناسی مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران آغاز می‌شود و در سال‌های بعد مسؤول واحد فیلم و عکس و دستیار تحقیق در مؤسسه پژوهش‌های دهقانی و روستایی ایران. و در سال‌های بعد مسئولیت واحد فیلم و عکس و کارشناس تحقیق در مرکز تحقیقات روستایی و اقتصاد کشاورزی را بر عهده می گیرد. در نشست کتابفروشی اینده که به مناسبت انتشار کتاب " ایل راه تا راز: یادداشت های دو سال کوچ همراه چند خانوار از ایل بختیاری" که از سوی انتشارات میر دشتی منتشر شده برگزار می شود. همچنین مراسم رونمایی و امضا توسط فرهاد ورهرام انجام خواهد شد و اقای اورود عطار نیز سخنرانی خواهند داشت.

نشانی : خیابان ولیعصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، شماره 12.بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار. کتابفروشی آینده.

500500

کد خبر: 716904

وب گردی

وب گردی