طرح‌های جنگلداری و بهره‌برداری صنعتی از جنگل‌ها متوقف می‌شود

نمایندگان مردم در خانه ملت مقرر کردند که طرح‌های جنگلداری و بهره‌برداری صنعتی و تجاری از جنگل‌ها متوقف شود.

به گزارش ایسکانیوز، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 8 دی ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی جزئیات برنامه ششم توسعه کل کشور، با بند الف و ب ماده 48 این لایحه موافقت کردند که بر اساس آن طرح‌های جنگلداری و بهره‌برداری صنعتی از جنگل‌های طی 3 سال نخست برنامه ششم تعیین تکلیف و سپس متوقف شود.

در ماده 48 این لایحه آمده است: دولت موظف است جهت حفاظت از محیط‌زیست اقدامات زیر را انجام دهد.

بر اساس بند الف این ماده؛ به منظور ارتقاء سطح صیانت و حمایت از جنگل‌های کشور دولت موظف است:

1-کلیه قرارداد مدیران طرح‌های جنگلداری که منقضی شده یا می‌شود را تمدید ننماید و قراردادهای طرح‌های جنگلداری باقی مانده؛ زمان‌دار و در دست اجرا را طی 3 سال اول برنامه ششم تعیین تکلیف نموده به نحوی که پس از سال سوم برنامه هیچ‌گونه قرارداد طرح‌های جنگلداری و بهره‌برداری صنعتی و تجاری با مجریان وجود نداشته باشد.

2- به منظور تحقق این بندها پیش‌بینی لازم در بودجه سنواتی جهت ارتقاء پوشش کامل و موثر حفاظت از جنگل‌ها و مهار ناپایداری و جلوگیری از تغییر کاربری و تجاوز و تصرف و مبارزه با قاچاق چوب صورت می‌گیرد.

بر اساس بند ب این ماده؛ نظارت بر ارزیابی راهبردی محیط‌زیست(SEA) برای سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای و ارزیابی اثرات زیست‌محیطی(EIA) برای پروژه‌ها و طرح‌های بزرگ کلیه دستگاههای اجرایی و بخش های خصوصی و تعاونی، نهادهای عمومی غیردولتی در پهنه سرزمینی از جمله مناطق آزاد تجاری و صنعتی براساس شاخصها، ضوابط و معیارهای پایداری محیط‌زیست.

302/300

کد خبر: 717009

وب گردی

وب گردی