تردید مقامات ترکیه درباره تمدید وضعیت فوق‌العاده

معاون نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرده است: مقامات این کشور می‌توانند وضعیت فوق‌العاده‌ای را که پس از کودتای نافرجام در این کشور اعلام شد، متوقف کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نومان کورتولموش، معاون نخست وزیر ترکیه روز سه شنبه در این باره توضیح داد: اگر تصمیمی برای اعلام تمدید وضعیت فوق‌العاده در کشور اعلام نشده، ما نخواهیم توانست تا گام‌های لازم را برای مقابله با تروریسم ادامه دهیم. اگر شرایط سیاسی اجازه دهد، وضعیت فوق‌العاده که از ماه ژانویه در کشور اعلام شده است، می‌تواند متوقف شود.

در همین حال عبدالله گل، رییس جمهور سابق ترکیه نیز در جمع خبرنگاران در فرانسه بر ضرورت لغو وضعیت فوق‌العاده در دو کشور ترکیه و فرانسه تاکید و عنوان کرد: وعده‌های آینده ترکیه باید دموکراسی قوی با اصلاحات و دستیابی به استانداردهای جهانی باشد.

گل با اشاره به حمله ۲۱ سپتامبر در فرانسه که در پی آن اعضای گروه تروریستی داعش اقدام مرگباری در این کشور کردند، ادامه داد: من از کشوری که در آن وضعیت فوق‌العاده حاکم بود، خارج و وارد کشور دیگری با شرایط مشابه‌ شدم.

وی در ادامه تاکید کرد: پایان وضعیت فوق‌العاده مقبول است و اقداماتی در این مسیر صورت گیرد.

رییس جمهور سابق ترکیه همچنین خاطرنشان کرد: کشورش و فضای سیاسی آن پیش از کودتای نافرجام ۲۵ تیرماه بسیار دوقطبی و تنش‌آلود بوده است.

گل همچنین عنوان کرد که هرگز گمان نمی‌کرده کودتایی علیه دولت شکل بگیرد؛ چراکه به گمان خود تمام زنجیره فرماندهی ارتش را می‌شناخته است.

این سیاستمدار ترک در این باره توضیح داد: ما هرگز نمی‌توانستیم حدس بزنیم که یک گروه "دیوانه و احمق" که توانسته‌اند به پست‌های بالایی دست پیدا کنند، با پنهان کردن خود در چنین اقدام احمقانه‌ای مشارکت کنند.

مواضع مستحکم مردم ترکیه، فرماندهان ارتش، رییس جمهور و دولت بود که از این کودتا جلوگیری کرد.

گل همچنین نسبت به کشورهای اروپایی و موضع نه چندان قدرتمند آنها علیه کودتای کشورش ابراز تاسف و خاطرنشان کرد: اگر کشورهای اروپایی دست به چنین اقدامی می‌زنند به طور قطع می‌توانستند بیش از پیش به ترکیه کمک کنند.

در همین حال بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه طی اظهاراتی درباره دوره وضعیت فوق‌العاده در کشورش تاکید کرد که ممکن است در صورت لزوم، این وضعیت مجددا تمدید شود.

ییلدیریم در این باره به خبرنگاران گفت: وضعیت فوق‌العاده همچنان ادامه دارد و اگر شرایط ایجاب کرد، بار دیگر هم تمدید خواهد شد.

پیش از این رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه هم طی اظهارنظرهایی مشابه درباره این مساله، عنوان کرده بود که اگر پارلمان ترکیه چنین مساله‌ای را تصویب کند، وضعیت فوق‌العاده باز هم تمدید خواهد شد.

منبع: ایسنا

303/300

کد خبر: 717017

وب گردی

وب گردی