کردرستمی: تغییر و تحولات اساسی در حوزه پژوهش و فناوری انجام شده است

معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «در دانشگاه آزاد فرصت های مطالعاتی ایجاد شده و طرح های حمایتی و تشویقی دانشگاه آزاد برای تحقیقات و پروژه های پژوهشی و اختراعات در نظر گرفته شده که در هیچ دانشگاهی چنین مزایا و طرح های تشویقی و حمایتی برنامه ریزی نشده است».

به گزارش ایسکانیوز، سهراب کردرستمی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان و رییس کمیته پژوهش و فناوری دانشگاه های آزاد اسلامی گیلان در نخستین نشست صمیمی اعضای هیات علمی و تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه های آزاد گیلان ضمن خیر مقدم به مهمانان و همه مسئولین و اساتید دانشگاه آزاد، اظهار کرد: « از همه عزیزانی که امروز به واحد لاهیجان آمده اند تا بتوانیم این نشست صمیمی را برگزار کنیم کمال تقدیر و تشکر را دارم».

رییس کمیته پژوهش و فناوری دانشگاه های آزاد اسلامی گیلان افزود: «همانطور که می دانید تغییر و تحولات اساسی در حوزه پژوهش و فناوری انجام شده است و مسئولین در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی دائما در تلاشند تا تمامی اساتید، کارمندان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی به خواسته های خود برسند و بتوانند مسیر پیشرفت را طی کنند. »

رییسدانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان با ارائه آمار کوتاهی از عملکر های حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه های آزاد گیلان، تصریح کرد: «اساتید، دانشجویان، کارکنان، باشگاه پژوهشگران جوان، مراکز رشد و ... در استان گیلان دائما در تلاشند تا جایگاه واقعی دانشگاه آزاد اسلامی در مجامع مختلف بین المللی نشان داده شود. »

وی با اشاره به وضعیت پیشرفت سامانه آزمایشگاه های همکار آزاد «ساها» در دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، تصریح کرد: «در حال حاضر در واحد رشت دو مجوز همکار استاندارد «آب معدنی طبیعی » و « همکار معاونت علمی ریاست جمهوری» و در واحد لاهیجان سه مورد«موافقت اصولی از سازمان غذا و داروی ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، «همکار استاندارد کنسرو مواد غذایی» و «همکار استاندارد از شبکه راهبردی ریاست جمهوری» با تلاش های فراوان معاونین پژوهشی و فناوری دو واحد لاهیجان و رشت ایجاد شده است که با توجه به اهمیت و سختی دریافت این گواهی نامه ها عملکرد بسیار خوبی می باشد.

وی میزان درآمد کسب شده از «ساها» در استان گیلان در سال 1394 را 861،813،500 ریال عنوان کرد و افزود: « این میزان درآمد در 9 ماه نخست سال 1395 افزایش داشته و به 936،359،990 ریال رسیده است. »

رییس کمیته پژوهش و فناوری دانشگاه های آزاد اسلامی گیلان ادامه داد: «در حال حاضر 2 مرکز رشد، 16 هسته فناور، 8 واحد فناور و 5 شرکت دانش بنیان نوع اول در گیلان فعالیت دارند که از این تعداد 10 هسته فناور و 3 واحد فناور در مرکز رشد استان و تعداد 6 هسته فناور و 5 واحد فناور در مرکز رشد لاهیجان مستقر است.»

وی با اشاره به پیشنهاد طرح احداث آزمایشگاه مرجع در استان، خاطر نشان کرد: «به امید خدا درصورت کسب موافقت های لازم با کمک تمامی واحد های دانشگاه آزاد استان گیلان یک آزمایشگاه مرجع در استان گیلان راه اندازی خواهیم کرد. »

کرد رستمی با اشاره به روند تجاری سازی 3 محصول در دانشگاه آزاد گیلان گفت: «از آنجا که امسال توسط مقام معظم رهبری سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام گرفته، عملکرد های حوزه پژوهش دانشگاه آزاد استان گیلان همسو با سیاست های مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان است. »

وی ادامه داد: « فعالیت های اخیر واحدهای دانشگاهی استان گیلان در بخش پژوهش، شرکت های دانش بنیان، ایجاد مراکز رشد، مراکز تحقیقاتی در حال افزایش است و باید شتاب بیشتری به خود بگیرد که این مهم با همت و تلاش و کوشش همه مجموعه دانشگاه آزاد استان و همچنین حمایت های سازمان مرکزی صورت گرفته است.»

کرد رستمی تاکید کرد: « امیدوارم با انجام حمایت های لازم توسط سازمان مرکزی و تلاش های مجموعه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان بتوانیم در تجاری سازی و کسب درآمد های غیر شهریه ای بیش از پیش فعالیت کرده و به اهداف پیش بینی شده دست یابیم. »

دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی نیز در حاشیه این جلسه گفت: «رویکرد اصلی دانشگاه آزاد بر اساس و پایه ای که مقام معظم رهبری برای اقتصاد دانش بنیان ترسیم کرده اند، تعریف شده و در این راستا در تبدیل دانش به ثروت و تبدیل نتایج پژوهش و فناوری به محصولات تجاری گام های بلندی برداشته ایم. »

وی افزود: «وی با بیان اینکه تمامی فعالیت های دانش بنیان در حوزه معاونت پژوهش و فناوری تجمیع شده، اظهار کرد: «دانشگاه آزاد با راه اندازی شرکت هایی در زمینه ساماندهی آزمایشگاه ها و تامین دستگاه های مورد نیاز پیشرفت خوبی داشته است و ما بدنبال ایجاد مراکز رشد جدید و توسعه شرکت های دانش بنیان هستیم. »

واشقانی ثبت اختراعات در تراز ملی و بین المللی را یکی دیگر از برنامه های دانشگاه آزاد کشور ذکر کرد و گفت: «در دانشگاه آزاد فرصت های مطالعاتی ایجاد شده و طرح های حمایتی و تشویقی دانشگاه آزاد برای تحقیقات و پروژه های پژوهشی و اختراعات در نظر گرفته شده که در هیچ دانشگاهی چنین مزایا و طرح های تشویقی و حمایتی برنامه ریزی نشده است، در دانشگاه آزاد حتی هزینه های ثبت اختراع اساتید را نیز معاونت علمی و فناوری پرداخت و علاوه بر آن 100 میلیون ریال نیز جایزه نقدی برای عضو هیات علمی مخترع در نظر گرفته می شود. »

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه براساس داده های پایگاه اسکوپوس 19.2درصد تولید مقالات کشور در سال 2015 مربوط به دانشگاه آزاد است، تصریح کرد: «آخرین آماری که از موسسه معتبر تامسون رویترز گرفته شده است در سال 2016 سهم دانشگاه آزاد در تولید مقالات کشور 19.4 است. »

وی افزود : «براساس گزارش پایگاه علمی ISI که مقالات به آن ارجاع می شود رتبه علمی دانشگاه آزاد جایگاه بسیار بالایی در تراز ملی و تراز بین المللی دارد و رتبه دانشگاه آزاد اسلامی 161 است درحالی که رتبه این دانشگاه در سال 92 حدود 800 بوده است . »

واشقانی یادآور شد: « برنامه های دیگری که معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی بر آن تکیه دارد و در آینده پیگیری می کند، ساماندهی تجهیزات آزمایشگاهی است که یک شرکت دانش بنیان در این ارتباط درحال تاسیس است و اعضای هیات مدیره آن تشکیل شده و مورد تایید شورای اقتصاد دانشگاه هم قرار گرفته است. »

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه یک میلیون و 700 هزار دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند، گفت: «این میزان، تقریبا 35درصد دانشجویان کل کشور را شامل می شوند و بیشترین سهم در تحصیلات تکمیلی کشور را دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی دارند و بالغ بر 500هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. »

وی افزود: «امروزه برای اداره یک دانشگاه نمی توان فقط به درآمد های شهریه ای متکی بود و این مساله کاملا احساس می شود، در قبل برای دانشگاه آزاد محدودیت هایی ایجاد شد که همچنان گریبان گیر ما است، دانشگاه آزاد یک ارگان خصوصی است و برای ادامه راه هیچ راهی جز تکیه بر درآمد های غیر شهریه ای وجود ندارد و این مهم نیز نیازمند همت و عزم جدی تمامی پرسنل و مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی می باشد. »

واشقانی ادامه داد: «دانشگاه های آزاد رشت و لاهیجان در مقایسه با سایر واحدهای دانشگاه آزاد، موفقیت های نسبی فراوانی بدست آورده اند و از نظر تاسیس مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان و خلق فناوری های نوین، عملکردی مثبت دارند.

وی تصریح کرد: «انتظار داریم این دو واحد موفق با برنامه ریزی ها و مراقبت های بیشتر و ارائه برنامه هایی جامع ، بتوانند بیش از پیش پیشرفت کنند. »

واشقانی یکی از شاخص های مهم در دانشگاه آزاد واحد لاهیجان را مرکز شیلاتی آن ذکر کرد و یادآور شد: «واحد لاهیجان یکی از مراکز پژوهشی موفق است و تاکنون از نظر آزمایشگاه های استاندارد موفقیت های خوبی داشته و در حال پیگیری هستیم که آزمایشگاه های این واحد به عنوان مرجع استاندارد برای صنایع غذایی و دارویی شناخته شود. »

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «بزودی زمینه های اولویت دار پژوهشی به واحدهای مختلف اعلام می شود تا بتوانند بر اساس قابلیت هایی که دارند، ماموریت هایشان را در زمینه های پژوهشی و فناوری جهت دهی کنند. »

205/200

کد خبر: 717078

وب گردی

وب گردی