خرید و فروش کوپن زندگی در یک نمایش/آثاری از نویسندگان ارمنی به ایران می رسد

آندرانیک خچومیان از تازه ترین آثار خود در حوزه ادبیات و تئاتر خبر داد.

آندرانیک خچومیان در گفت و گو با ایسکانیوز به تازه ترین آثار خود اشاره کرد و گفت: دو کتاب قرار است از سوی نشر کوله پشتی منتشر شود. یکی از این کتاب ها شامل دو نمایشنامه با نام های «دستمال» و «بازی دوران ها» است.

او ادامه داد: کتاب دیگری که این نشر قرار است منتشر کند یک داستان بلند با نام «عالیجنابان مفلس» است. این یک اثر طنز نوشته «هاکوب بارونیان» است که از طنزنویسان مطرح ارمنستان است. داستان این کتاب درباره ی آدم ثروتمندی است که برای ازدواج از روستا به شهر آمده است و در شهر همه سعی می کنند از او سوء استفاده کنند. سردبیران مجلات از او پول میگیرند تا عکسش را در مجلات منتشر کنند.

او ادامه داد: از این نویسنده تاکنون در ایران اثری منتشر نشده است. این کتاب در ارمنستان به صورت یک نمایش هم اجرا شده است.

خچومیان در رابطه با نمایشنامه «بازی دوران ها» بیان کرد: این نمایشنامه داستان حاکمی است که تصمیم می گیرد یک روز از تاریخ را حذف کند که آن یک روز مصادف است با روزی که این شهر بنیان گذاری شده است.

این مترجم همچنین در رابطه با یک کتاب کودک که قرار است نشر سکو آن را منتشر کند گفت: کتاب «سفرهای اردک زیرک» داستانی است درباره ی یک اردک که از زمین فاصله می گیرد و به سرزمین ها و کشورهای مختلف سفر می کند. این کتاب توسط ادوارد میرتونیان نوشته شده است که خود هم اکنون رییس کانون نویسندگان ارمنستان است.

وی با اشاره به اثر دیگری با نام «زندگی بر شاهراه قدیم روم» اظهار کرد: این اثر داستان زندگی یک نویسنده ی معروف ارمنی است. این کتاب را قرار است نشر چشمه تا پایان سال منتشر کند. همچنین کتابی نیز در دست نشر افق است با نام «سربازها و عاشق ها» که کتابی است با موضوع جنگ. داستان زیبا و وطن پرستانه ای است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به رمانی به نام «کائوس» گفت: نویسنده ی این کتاب الکساندر شیروان زاده است و داستان بسیار جذابی است درباره ی مرد ثروتمندی که رو به مرگ است و منتظر است پسرش از روسیه برگردد تا میراث را تقسیم کند اما پسرش با یک دختر غیرارمنی ازدواج کرده است و پیرمرد از او می خواهد که همسرش را ترک کند و همین مسئله را کتاب را دستخوش اتفاقات جالب و عجیبی می کند.

خچومیان همچنین با اشاره به یک اجرا که قرار است با میثم عبدی کار اجرای آن را پیش ببرد بیان کرد: این کار اثری است با عنوان «حکم مرگ به سبک ارمنی ها» که تاکنون با دو سالن اجرا صحبت کرده ایم اما هنوز قطعی نشده است.

او با اشاره به داستان این نمایشنامه گفت: این کار درباره ی نویسنده ای است که یک روز صبح از خواب بیدار می شود و میبیند که همسرش کنارش نیست. در گشت و گذاری که به دنبال همسرش دارد می رسد به دفتر نماینده مجلس و می گوید که همسرم را گم کرده ام. از آنجایی که مهاجرت هایی به ارمنستان صورت گرفته است، دولت تصمیم دارد تا آدم ها را کم کند و مثلا در جایی به این شخص می گوید تو یک نویسنده هستی و چندان به کار جامعه نمی آیی و همین که پانزده روز در ماه را زندگی کنی کافی است!

این کارگردان در پایان اضافه کرد: این یک اثر طنز است و تا بدانجا پیش می رود که افراد به خرید و فروش کوپن زندگی می پردازند. این اثر سال گذشته در یک مجموعه، توسط نشر نمایش منتشر شد.

502500

کد خبر: 717146

وب گردی

وب گردی