از بین رفتن 40 میلیون اصله درخت شمشاد کذب است

مدیر کل حفاظت از منابع طبیعی سازمان جنگل ها و مراتع کشور، با رد خبر از بین رفتن 40 میلیون اصله درخت، گفت: این حرف کارشناسی نیست و اصلا با چه دلیل و چگونه به این عدد رسیده اند که این تعداد اصله درخت از بین رفته است.

به گزارش ایسکانیوز، بهمن افزاسیابی در یک برنامه‌ رادیویی با موضوع "40 میلیون اصله درخت شمشاد سیصد ساله از بین رفت، مسئولیت با کیست؟" با بیان اینکه درخت شمشاد منحصر به جنگل های هیرکانی است به استراتژیک بودن این درخت اشاره کرد و گفت: این درخت بسیار پر ارزش است چون همیشه سبز است ولی به تنهایی نیست و در زیر آیس کوب درختان جنگلی است.

وی به وضعیت این درخت در ایران اشاره کرد و گفت: در کشور ما حدود 70 هزار هکتار شمشاد موجود است و این تعداد به صورت پراکنده و در قالب قطعات کوچک چند هکتاری هستند .

مدیر کل حفاظت از منابع طبیعی سازمان جنگل ها و مراتع کشور با اشاره به بیماری قارچی که در چند سال گذشته شمشادهای ایران به آن گرفتار شدند، اظهار داشت: این بیماری خسارت های زیادی را به شمشادها وارد کرد و حدود 20 هزار هکتار از شمشادهای ما آسیب دیدند و خیلی از درخت های ما را خشک کرد ولی با این حال به هیچ وجه تعداد درخت هایی که از بین رفتند به 40 میلیون اصله نرسید.

وی به بیماری نوظهوری که شمشادهای ایران در شمال کشور گرفتار شدند، پرداخت و عنوان کرد: امسال نیز شمشادها مبتلا به آفتی شدند به نام شب پره شمشاد که حشره ای نوظهور برای جنگل های شمالی ما بود. از خرداد ماه این حشره در محوطه پارک هتل پارسیان در شمال کشور مشهود شد و در کمتر از یک ماه توانستیم هم آفت را شناسایی کنیم و هم سابقه آفت را بدست بیاوریم ولی اینکه از کجا وارد شده هنوز قابل بحث است.

افراسیابی که در یک برنامه "رادیویی سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه مبارزه با آفت شب پره سخت است گفت: ما از همان زمان، مبارزه با این آفت را شروع کردیم؛ اما متاسفانه این آفت رشد جمعیتش بیشتر می شد و دامنه گسترش آلودگی این آفت هم زیاد بود و بخاطر صعب العبور بودن مناطق در شمال کشور، توانستیم از حدود 4 هزار هکتار منطقه آلوده به این آفت در حدود 530 هکتار کار مبارزه با این آفت را انجام دهیم.

در ادامه رضا ارجمندی عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان و محیط زیست ایران نیز با بیان اینکه از بین رفتن 40 میلیون اصله درخت نمی تواند درست باشد به آفت شب پره اشاره کرد و گفت: ما از گذشته های دور، لیست آفات جنگلی را داریم و این آفت جزو لیست نیست و جزو آفات قرنطینه است، ولی آفت شب پره در شرق آسیا وجود دارد و در 10 سال اخیر تحولات جهانی رخ داده و در سال 2007 در اروپا این نوع آفت دیده شده است.

وی افزود: احتمال دارد آفت شب پره از ترکیه یا گرجستان وارد کشور شده است و درمورد اینکه به صورت تعمدی وارد شده باشد به سادگی نمی توان نظر داد.

عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان و محیط زیست ایران در خصوص مبارزه با این آفت متذکر شد: این آفت در سال پنج تا شش نسل دارد و شب پره است و مبارزه کردن با آن کار ساده ای نیست چون شمشادها در زیر آیس کوب درختان جنگلی قرار دارد و نمی‌توان با هواپیما سم پاشی کرد و فقط باید با دست سم پاشی کنند. همچنین سم به جنگل نباید وارد شود.

وی یادآور شد: نباید نسبت به این آفت عجول بود و نباید بگذاریم سموم وارد جنگل شود. شبیه این حادثه را در 1364 در جنگل های شمال داشته‌ایم ولی آن آفت در ایران وجود داشت و به مرور آفت فروکش کرد.

وی با تاکید بر اینکه ارقامی که درباره از بین رفتن شمشادها گفته می‌شود نمی‌تواند درست باشد، گفت: قبلا شمشادها گرفتار بیماری قارچی بوده‌اند و این موضوع خسارت های زیادی زده است.

منبع:ایسنا

701

کد خبر: 717231

وب گردی

وب گردی