آیت الله هاشمی : اگر اسلام به طور دقیق اجرا می‌شد در زمینه‌های مختلف جلو بودیم

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امت اسلامی نباید پایین‌تر از دیگران باشد بلکه باید در مقام و جایگاه رفیعی قرار داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح پنج شنبه در جشنواره تجلیل از تلاشگران کیفیت کشور به بیان جایگاه کیفیت از دیدگاه اسلام و قرآن پرداخت و خطاب به کسانی که در این عرصه فعال هستند، گفت: شما راه رو به تکاملی را انتخاب کردید و مسئولیت بزرگی در این عرصه بر عهده دارید.

وی با بیان اینکه زندگی ما در عرصه‌های مختلف باید رو به جلو و پیشرفت باشد، افزود: انسان راه بی‌پایانی در پیش‌رو دارد و این راه به خداوند منتهی می‌شود. خداوند بشر را خلق کرد که مثل خودش یا مثل خودش باشد.

رفسنجانی با بیان اینکه خداوند از بشر خواسته که در مسیر تکامل حرکت کند، به موضوع عمل صالح و احسن تاکیدی که بر این موضوع در قرآن شده اشاره کرد و در بخشی از صحبت‌ها خود، گفت: در قرآن کم‌فروشی تقبیح شده و خداوند خطاب به کسانی که در زندگی خود و مسئولیتی که بر عهده دارند کم می‌گذارند می‌گوید وای بر آنها.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه متاسفانه در دنیای اسلام به خاطر کم فروشی‌ها و عدم توجه دقیق به انجام رهنمودها و سفارش‌های قرآن و اسلام، گرفتار عقب‌ماندگی‌هایی شده‌ایم، اظهار کرد: امت جهان اسلام در حال حاضر یک چهارم جمعیت دنیا را شکل می‌دهد و در برگیرنده حدود 60 کشور مستقل است که هر کدام دارای رای در مجامع بین‌المللی هستند ولی ما وضع خوبی را در جهان اسلام مشاهده نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه اگر اسلام به صورت دقیق اجرا می‌شد ما در زمینه‌های مختلف جلو بودیم و دست بالاتر را داشتیم، ادامه داد: هر یک از ادیان در زمان‌ خود دعوت به پیشرفت می‌کردند و دین اسلام به عنوان دین خاتم آمده تا بشریت را تا قیامت هدایت کند و مبنای ما در حرکت به این سمت اسلام، قرآن و رهنمودهای ائمه و صحابه بزرگوار ایشان است. البته باید به این مساله نیز توجه داشت که عقل را نیز در کنار قرآن برای ما به عنوان حجت قرار داده و در واقع عقل پیغمبری در وجود ماست.

این عضو مجلس خبرگان گفت: برخی روایاتی که در جهان اسلام مطرح می‌شود مخدوش است و در واقع از سوی کسانی مطرح شده است که سعی در ایجاد انحراف و اشتباه در جهان اسلام داشته‌اند. بعضا کسانی این روایات را مطرح می‌کنند که تاریخ را نمی‌دانند و به عقل و شرایط زمانی توجه ندارند و فکر می‌کنند که حجت است در حالی که دستور به ما این است که اگر روایتی را دیدید اول آن را به قرآن عرضه کنید و اگر با قرآن مغایرتی نداشت آن را بپذیرید. اگر روایتی قرآن را نقض کند ارزشی ندارد.

وی با بیان اینکه قرآن بحث کیفیت را به بهترین نحو در آیات خود آورده است، خطاب به کسانی که در حوزه کیفیت می‌کنند، گفت: گروه تخصصی را تشکیل دهید تا آنها مبانی شرعی، دینی و اخلاقی که در قرآن در این زمینه وجود دارد را پیدا کنند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه با بیان اینکه امت اسلامی نباید پایین‌تر از دیگران باشد بلکه باید بالاتر باشد، گفت: می‌بینیم که دیگران آنچه برای اسلام بوده است را اکنون با کار و مطالعه و تحقیق با عبارتی دیگر از زبان خود بیان می‌کنند و ما متاسفانه در جهان اسلام بعضا این مسائل را فراموش کرده‌ایم و به چیزهای سطحی بسنده کرده‌ایم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بحث کیفیت فقط منحصر به کالا و خدمات معمولی نیست بلکه باید در تمام شئونات زندگی، کیفیت بالا حاکم باشد که این امر کارهای سیاسی، اداری، خدماتی، تحصیلاتی، آموزشی و ... را نیز در بر می‌گیرد، خاطرنشان کرد: امت اسلامی باید به راه قرآن برود نه اینکه تفسیرهای غلط و افکار منحط بر آن تسلط شود؛ افکار و تفسیرهایی که نه قرآن را می‌فهمند، نه صلاح مردم را می‌دانند.

وی با بیان اینکه در قرآن در آیات مختلف بارها از عقل، علم و تفکر یاد شده و جهل و خرافه‌پرستی مورد نکوهش قرار گرفته است، ادامه داد: ما ایرانی‌ها نیز باید قدر خود را بدانیم. ما صاحب تمدنی ریشه‌دار هستیم که در تاریخ نظیر ندارد. کشور ما دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل خوبی است، در جغرافیای خوبی قرار گرفته و ما راهنماهایی چون قرآن، اسلام و ائمه داریم.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه اسلام، قرآن و عقل از هم جدا نمی‌شوند، تصریح کرد: در موضوع استانداردها ما اکنون از کسانی تقلید می‌کنیم که از ما جلو زده‌اند در حالیکه خودمان از ظرفیت علمی و توانایی خوبی برخوردار هستیم. ما باید راهی را برای زندگی خود انتخاب کنیم که محور آن اسلام، قرآن و عقل باشد و همان‌طور که اشاره شد اینها از یکدیگر جدا نمی‌شوند.

در این مراسم از تعدادی از تلاشگران در این عرصه تقدیر و قدردانی شد.

پیش از صحبت‌های هاشمی رفسنجانی، رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم و همچنین عبدالله جاسبی سخنرانی کردند.

303/300

کد خبر: 717276

وب گردی

وب گردی