توسعه فناوری استان‌ها به کمک ظرفیت‌های بومی حمایت می‌شود

معاون توسعه فناوری معاونت علمی از حمایت به کارگیری ظرفیت های بومی در استان ها در راستای توسعه فناوری در کشور توسط معاونت علمی خبرداد.

به گزارش ایسکانیوز، علی وطنی، در آیین افتتاح پایلوت تصفیه خانه فاضلاب پرشیان در اصفهان، پیشرفته ترین سیستم تصفیه هوازی با فناوری زیست توده گرانولی این طرح فناورانه را جلوه پیشرفت و توسعه به کمک فناوری و با تکیه به توانمندی بومی دانست و افزود: استان اصفهان دارای توانمندی‌ها و استعدادهای فراوانی است و در تمامی شرایط از جمله دوران دفاع مقدس کارآمدی و استعدادهای خود را به خوبی در معرض نمایش قرار داده است و با تحقق این طرح توانمندی خود را در توسعه و حل مشکلات به کمک توانمندی نیروی انسانی به نمایش گذاشته است.

وطنی با تاکید بر ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت نیروی انسانی بومی به منظور رفع نیازهای هر استان، به آمادگی معاونت علمی و فناوری در حمایت از طرح‌های فناورانه مبتنی بر توانمندی‌های نیروی انسانی متخصص بومی اشاره کرد و گفت: باید زمینه‌ای فراهم شود تا استعداد و توانمندی نیروی انسانی متخصص استان ها در مسیر حل مشکلات استان خود قرار گیرد و بتوان بدون احداث کارخانه‌های سیمان و فولاد و صرف بی‌رویه منابع آبی از تخصص و استعداد نیروی انسانی برای رشد و توسعه استان ها اقدام کرد.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی با بیان این‌که دیگر زمان بهره‌کشی از منابع زیرزمینی و ایجاد کارخانه‌های آلاینده برای توسعه استان به سرآمده است، اظهار کرد: ما موظف و ناچار هستیم برای پیشرفت از فناوری‌های نوین استفاده کنیم و در راه حرکت به سوی پیشرفت، استفاده از ظرفیت‌ها و استعدادهای خدادادی امری اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: روا نیست که ظرفیت‌های سرشار بومی یعنی نیروی انسانی مورد استفاده قرار نگیرند و همچنان به منابع محدود زیرزمینی چشم بدوزیم.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی ظرفیت‌های فکری و استعدادهای نیروی انسانی کشورمان را فرصتی برای توسعه کشور بدون اتلاف منابع، آلودگی‌های زیست محیطی، صرف هزینه و وابستگی عنوان کرد و افزود: در صورت ضرورت شناختن بهره‌مندی از فناوری برای توسعه کشورمان است که بیش از ۴ میلیون و هشتصد دانشجوی فارغ‌التحصیل نه تنها تهدید نیستند بلکه فرصتی ارزشمند برای کشور هستند.

وطنی به حمایت معاونت علمی و فناوری از شکوفایی ظرفیت‌های استانی به کمک ستادهای توسعه فناوری‌های راهبردی اشاره کرد و گفت: ظرفیت بسیار بالای کشور در حوزه های گوناگون فناوری‌های راهبردی بستر مناسبی است تا اولویت‌های نقشه جامع راهبردی کشور به کمک ستادهای توسعه فناوری‌های راهبردی پیگیری شود که زیست‌فناوری قطعاً یکی از این ظرفیت‌های ارزشمند به شمار می‌رود.

معاون توسعه فناوری ادامه داد: زیست‌فناوری از معدود رشته‌های دانشگاهی است بعد از رشته‌های پزشکی به صورت مستقیم دانشجوی مقطع دکتری تربیت می‌کند و علاوه بر این‌که سال گذشته رتبه نخست کنکور این رشته را برای تحصیل انتخاب کرد، بسیاری از استعدادهای برتر و نخبگان ایرانی مقیم کشورهای خارجی در این حوزه فعال هستند.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری تقاضا، عرضه و زیست بوم فناوری را زمینه‌های اصلی توسعه فناوری و رشد دانست و افزود: تا زمانی که این زیست بوم شکل نگیرد، رسانه‌های دیداری و شنیداری به آن نپردازند و جوانان اعتماد لازم برای کار خلاقانه و فناورانه را پیدا نکنند، توسعه فناوری و رشد کشور محقق نمی‌شود.

وی با اشاره به حمایت معاونت علمی از توسعه فناوری و رشد استان‌ها به کمک نیروی انسانی بومی گفت: باید زمینه‌ای فراهم شود تا استعداد و توانمندی نیروی انسانی متخصص استان ها در مسیر حل مشکلات استان خود قرار گیرد و بتوان بدون احداث کارخانه‌های سیمان و فولاد و صرف بی‌رویه منابع آبی از تخصص و استعداد نیروی انسانی برای رشد و توسعه استان ها اقدام کرد.

200/202

منبع: مهر

کد خبر: 717399

وب گردی

وب گردی