اعتیاد بیمه‌ها به درآمدهای شخص ثالث

 کاهش تصدی گری بیمه مرکزی، فعالیت های بعد از برجام ، حذف مالیات برارزش افزوده ، تعیین نقره برای محاسبه دیه وسیاست های دولت در راهبری صنعت بیمه از جمله مسائل روز صنعت بیمه است.   

به گزارش ایسکانیوز، در همین راستا با بهروز اسد نژاد مدیر برنامه ریزی وبودجه بیمه ایران گفت وگویی داشتیم که مشروح این گفت وگو را در ذیل می خوانید.
بهروز اسد نژاد مدیر برنامه ریزی وبودجه بیمه ایران درپاسخ به سوالی ، مبنی بر وعده وزیر اقتصاد و پیگیری های رییس کل بیمه مرکزی برای حذف مالیات برارزش افزوده از صنعت بیمه گفت : بیمه به عنوان یک فعالیت، در عین حال که بازرگانی است ، حمایتی نیز است وطبیعتا درهیچ کشوری مالیات برصنعت بیمه وضع نمی شود. در حال حاضر وضع مالیات برارزش افزوده و درکنار آن عوارض گوناگون تحمیل شده برصنعت بیمه باعث شده قیمت تمام شده محصول بالا رود وطبیعی است که شرکت های بیمه قیمت تمام شده را منظور واز مشتریان دریافت می کنند واین با کارکرد اصلی بیمه که حمایتی است وباید به گونه ای باشد که همه مردم از خدمات بیمه ای استفاده کنند ، مغایردارد و سیاست حذف مالیات برارزش افزوده از صنعت بیمه در راستای کاهش قیمت تمام شده وارائه خدمات بهتر شرکت های بیمه است.
اسد نژاد درمورد تعیین نرخ دیه برمبنای نقره اظهار کرد :اگر به موضوع تمام شده قیمت محصول فکر کنیم، زمانی که مبنای تعیین نرخ دیه شتر است با افزایش هر سال دیه برمبنای نرخ شتر حق بیمه ها نیز براین مبنا افزایش می یابد.
وی ادامه داد: درحال حاضر با توجه به اینکه بیمه نامه شخص ثالث اجباری است، 9 میلیون خودرو وموتورسیکلت فاقد بیمه نامه شخص ثالث است واگر حق بیمه به همین روال بالارود به حدی خواهد رسید که عده ای ازمردم دیگر توانایی خرید بیمه نامه نخواهند داشت واین پیشنهاد درراستای بهینه سازی قیمت وارائه خدمات است که معیار ارزش دیه از شتربه نقره تغییر کند.
مدیر برنامه ریزی وبودجه بیمه ایران درمورد وجود رقابت ناسالم در صنعت بیمه (دامپینگ) افزود: تا حدود 6 و 7 سال پیش معیار رقابت در صنعت بیمه تعرفه بود . این تعرفه ها قیمت های ثابتی بود که توسط بیمه مرکزی مشخص می شد و شرکت های بیمه ملزم به رعایت آن بودند واین خود آفتی بود که باعث می شد مدیریت ریسک در شرکت های بیمه ضعیف شود .بعد از اینکه تعرفه ها برداشته شد متاسفانه شرکت های بیمه به سمت قیمت های شناور رفتند وبه نرخ شکنی روی آوردند . مهمترین دلیل این است که شرکت های بیمه با موضوع مدیریت ریسک آشنایی چندانی ندارند ومنافع کوتاه مدت را به ماموریت خود شرکت ترجیج می دهند و اگر این روند ادامه یابد ، توانگری مالی شرکت ها ی بیمه تعدیل خواهد شد وشرکت های بیمه از ایفای تعهدات خود در سال آتی معذور خواهند بود.
اسدنژآد ادامه داد: علت اصلی این است که شرکت های بیمه موضوع مدیریت ریسک را به درستی درک نکردند واز طرف دیگر ترکیب پرتفوی شرکت ها ترکیب نادرستی است زیرا بیشتر حجم پرتفوی شرکت بیمه ثالث است وشرکت ها به پول بیمه نامه شخص ثالث معتاد شده اند .همچنین نقدینگی شرکت ها به دلیل عدم مدیریت ریسک در سال های قبل دچار مشکل شده است . درقانون جدید مشخص شده که شرکت های بیمه فقط دو درصد می توانند تخفیف اعمال کنند وتا حدودی از تخفیفات بی رویه جلوگیر ی شده وموضوع اصلی این است که شرکت های بیمه موضوع مدیریت ریسک را به درستی درک نکرده اند.
مدیر برنامه ریزی وبودجه بیمه ایران درپاسخ به این سوال که با برداشته شدن تحریم ها ، آینده صنعت بیمه را چگونه ارزیابی می کنید، اعلام کرد: دوبحث کوتاه مدت وبلند مدت داریم. قطعا اگر رقبای قدرتمند درصنعت بیمه حضور داشته باشند در بلند مدت منجر به این امر می شود که شرکت های بیمه به سمت کیفی سازی خدمات پیش روند ومحصولات متنوع تری ارائه دهند وحضور رقیب قدرتمند با عث تحرک درفضای کسب وکار در صنعت بیمه خواهدشد.
ولی به طور طبیعی به دلیل این که از طرفی صنعت بیمه از آموزش های ناکافی، فهم مدیریت ریسک رنج می برد واز طرف دیگر شرکت های قدرتمند خارجی با مدیریت ریسک آشنایی خوبی دارند ، در کوتاه مدت می توانند بازار بیمه ایران را تسخیر کند.
اسد نژاد درمورد اقدام دولت برای ارائه بیمه عمر همگانی وتاثیرش بر بیمه‌های عمر شرکت‌های بیمه افزود: درکشور ما تنها دودرصد مردم بیمه زندگی دارند وباعث شده افراد در سطح خرد وشرکت های بیمه در سطح کلان نتوانند بحث پس انداز وسرمایه گذاری را درکشور وخانوار انجام دهند . تعدادی ازمردم هیچ پیش بینی برای آینده خود ندارند وکاهش پس اندازتاثیرش را بر اقتصاد کلان وسرمایه گذاری ها گذاشته است . دولت اگر تشویق کند وتعداد افراد دارنده بیمه عمر افزایش یابد تاثیر بسیار مثبتی براقتصاد مملکت وشرکت های بیمه واقتصاد خرد مملکت خواهد گذاشت.مدیر برنامه ریزی وبودجه بیمه ایران درمورد تصمیم جدید نمایندگان مجلس درمورد کاهش تصدی گری بیمه مرکزی تصریح کرد:تصدی گری بیمه مرکزی قراربود در انتهای برنامه پنج ساله پنجم در زمینه بحث اتکایی اجباری به صفر رسد ،اما متاسفانه با این فضای کسب وکار ، رقابت ناسالم در شرکت های بیمه ، عدم فهم درست از مدیریت ریسک ، نبود حاکمیت شرکتی ، کاهش تصدی گری بیمه مرکزی از طریق اتکایی اجباری با احتیاط بیشتری وبه صورت تدریجی صورت پذیرد . درجریان حذف تعرفه ها نیز اگر این اتفاق به صورت تدریجی رخ می داد، امروز با وضعیت کنونی بازار روبه رو نبودیم .درحال حاضر باید با احتیاط بیشتری به سمت کاهش تصدی گری برویم زیرا بیمه مرکزی در برخی ریسک ها ی شرکت بیمه شریک است و شرکت های بیمه را مجبور به اعمال مدیریت ریسک می کند.

401/101

کد خبر: 717520

وب گردی

وب گردی