سرلشکر رحیم صفوی: سپاه، الگوی دیگر کشورهاست

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: فضای مجازی اگر به درستی استفاده نشود، به یک تهدید برای خانواده‌ها تبدیل می‌‍شود.

به گزارش ایسکانیوز، سردار سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، طی سخنانی در مراسم اختتامیه جشنواره ورزشی خانواده و فرزندان خواهر سپاه پاسداران و در جمع شرکت‌کنندگان رشته‌های مختلف ورزشی اظهار داشت: هم اکنون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به یک الگو و اسوه برای سایر کشورها تبدیل شده است و امنیت کنونی حاصل فداکاری‌های بزرگ سپاه پاسداران و سایر نیروهای مسلح خصوصاً شهدای عالیقدر و جانبازان سر افراز و آزادگان قهرمان است.

وی افزود: امیدواریم خانواده‌های پاسداران یعنی همسران و فرزندان آن‌ها نیز باعث افتخار و سربلندی ایران اسلامی شوند.

صفوی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های خانواده مطلوب، تحکیم روابط عاطفی بین اعضاء خانواده و حاکم بودن احترام و اخلاق ما بین آن‌ها است.

سرلشکر صفوی ادامه داد: خانواده مطلوب، خانواده‌ای است که برخوردار از دانش در کنار هوشمندی و خردمندی باشد و آسیب‌ها و تهدیدها و فرصت‌ها را به خوبی بشناسد و نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت نباشد.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در تشریح برخی از تهدیدها و فرصت‌های پیش روی خانواده‌های ایرانی گفت: یکی از بزرگترین تهدیدهایی که بنیان خانواده را نابود می‌کند، استفاده نابجا و غیر اصولی از فضای مجازی است زیرا افراد خصوصاً جوانان در برابر انبوهی از اطلاعات فضای مجازی، خصوصاً شبکه‌های اجتماعی، با توجه به در دسترس قرار گرفتن و مواجهه با اطلاعات درست و نادرست، قدرت تحلیل و تشخیص درست و غلط را از دست می‌دهند و از سوی دیگر، استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی، منجر به کاهش سطح ارتباطات عاطفی و تعاملات کلامی افراد خانواده با یکدیگر می‌شود و متأسفانه افراد خانواده از دستیابی و تلاش در راستای اهداف اساسی زندگی خود عقب می‌مانند.

سرلشکر رحیم صفوی، با اشاره به فعالیت افراد مختلف در شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه افزود: وافعیت آن است که حضور مستمر در شبکه‌های اجتماعی، مبتنی بر تلفن همراه باعث کاهش فعالیت‌های ذهنی و عقلی و نهایتاً موجب از بین رفتن قدرت خلاقیت و استقلال جوانان می‌شود؛ خصوصاً اینکه گسترش بهره‌گیری و عدم استفاده مناسب از شبکه‌های اجتماعی موجب گسست ارتباطات درون خانواده می‌شود.

سرلشکر صفوی، با اشاره به خطر از بین رفتن حریم خصوصی در ارتباطات فضای مجازی گفت: نفوذ به حریم خصوصی، مهمترین خطری است که تهدیدکننده اغلب کاربران شبکه‌های اجتماعی است و برخی افراد خصوصاً جوانان باعث فراهم شدن دسترسی افراد شیاد با اهداف شیطانی به حریم خصوصی خود می‌شوند و این موضوع، به دور از عقل و شرع است که خصوصی‌ترین اطلاعات زندگی افراد، در معرض دید و ارزیابی دیگران قرار گیرد.

مشاور عالی مقام معظم رهبری، با اشاره به روند افزایشی ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی در کشورمان گفت: متأسفانه بیشترین میزان مخاطب و زمان بهره‌برداری برخی از شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه را کشورمان داراست که این میزان به نسبت میانگین افراد بهره‌بردار این شبکه‌های اجتماعی در سایر کشورهای توسعه یافته، در سطح بسیار بالایی قرار گرفته است.

سرلشکر صفوی، در ادامه به طرح پرسشی در خصوص اهداف راه‌اندازان و دست اندرکاران شبکه‌های اجتماعی در ارائه سرویس‌های پرهزینه به مخاطبان پرداخت و گفت: واضح است که ارائه سرویس‌های ارتباطی نظیر شبکه‌های اجتماعی مستلزم بهره‌برداری از نرم‌افزارها و سخت‌افزارها و ارتباطات پرهزینه است. سئوال این است شبکه‌هایی که در کشورمان مورد اقبال عمومی قرار گرفته‌اند، چرا به صورت رایگان این سرویس‌ها را در کشورمان فعال کرده‌اند و از راه‌اندازی آن چه استفاده‌ها و بهره‌هایی را می‌خواهند به دست آورند؟

سرلشکر رحیم صفوی، با اشاره به آمارهای طلاق در چند ساله اول ازدواج جوانان و ارتباط برخی از این طلاق‌ها با تأثیرات شبکه‌های مجازی، گفت: متأسفانه عبور از خطوط قرمز شرعی و اخلاقی در ارتباطات مردان و زنان در شبکه‌های اجتماعی، طی فرآیندهای نامحسوس و پیش‌رونده در طول زمان، باعث انحرافات بزرگ در افراد خانواده حتی در بین خانواده‌های متأهل صورت می‌گیرد که نمونه ها و تأثیرات آن، در حجم بالای طلاق‌ها در سنین اول ازدواج بین جوانان مشهود است.

302/300

کد خبر: 717526

وب گردی

وب گردی