پیشنهاد ایجاد رنکینگ بین‌المللی دانشگاه‌ها به ایران

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد از پیشنهاد روسیه به ایران جهت راه‌اندازی نظام مشترک رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر محمدکافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: با توجه به اینکه نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی در جهان، غرب محور هستند، روسیه از ما درخواست کرده که تا با مشارکت یکدیگر، سیستم رنکینگ جدید از دانشگاه‌های بین‌المللی را راه‌اندازی کنیم تا الگوی مناسبی برای سنجش جایگاه علمی ‌دانشگاه‌های غیراروپایی و آمریکایی به جهان ارائه کنند که احتمالا ما این پیشنهاد را خواهیم پذیرفت.

وی با اشاره به افق 512، تصریح کرد: هدف دانشگاه فردوسی مشهد رسیدن به عدد 512 است که عدد 2، نماد جایگاه دانشگاه فردوسی مشهد در جمع دو دانشگاه برتر کشور است و این هدف قابل دسترسی است؛ عدد 10 نماد دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان دهمین دانشگاه جهان اسلام و عدد 500 به معنای جایگاه این دانشگاه در بین تمام دانشگاه‌های دنیا است که قبل از سال 99 به این هدف دست پیدا خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید بر اینکه سیستم مدیریتی در دانشگاه، وابسته به دولت و وزارت نیست، اضافه کرد: برنامه 512 در دولت گذشته پیشنهاد شد و با توجه به اینکه طرح مناسبی بود، این برنامه در دولت جدید با اصلاحات مواردی همچنان پیگیری می‌شود.

دکتر کافی با اشاره به اینکه براساس رتبه‌بندی که از وزارت علوم اعلام شده دانشگاه فردوسی مشهد دومین دانشگاه جامع کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: دانشگاه فردوسی در سطح منطقه‌ای دارای رتبه 25 و براساس رتبه‌بندی لایدن در سال 2013، رتبه 630 را دارا بود که در سال گذشته به رتبه 537 رسید.

رتبه اول دیپلماسی علمی بین‌المللی دانشگاه فردوسی مشهد در کشور

دکتر محمد کافی بیان کرد: براساس ارزشیابی وزارت علوم، دانشگاه فردوسی مشهد در زمینه دیپلماسی علمی و ارتباطات بین‌المللی رتبه اول را در میان دانشگاه‌های کشور کسب می‌کند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید بر اینکه این دانشگاه در راستای چشم‌انداز بین‌‌المللی‌سازی حرکت می‌کند، تصریح کرد: دانشگاه فردوسی مشهد اکنون در شرایطی قرار دارد که بسیاری از ماموریت‌های مهم بین‌المللی به آن واگذار می‌شود.

دکتر کافی با اعلام اینکه دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان مرکز مدیریت ارتباطات علمی با هند و کشورهای شبهه قاره آسیا انتخاب شده است، گفت: اخیرا نشستی با کشور هند به مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد که طی آن مقرر شد تا 10 طرح مشترک پژوهشی با آن‌ها داشته باشیم و دو جلسه مشورتی در زمینه "آی. سی. تی" و "آی. تی" شرکت‌های دانش بنیان برگزار شود.

وی با اشاره به روابط دانشگاه فردوسی مشهد با سایر دانشگاه‌های جهان، تاکید کرد: ما برای حرکت در مرزهای دانش با برخی از کشورهای اتحادیه اروپا (Urap) در ارتباط هستیم که به دنبال این موضوع، اکنون با ایتالیا مباحث فیزیک و نجوم را به صورت جدی پیگری می‌‌کنیم.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه برقراری تعاملات علمی با برخی از کشورها جزو سیاست‌ها و اهداف ملی محسوب می‌شود، افزود: ارائه خدمات علمی به برخی از کشورها از جمله افغانستان، روسیه، لبنان، عراق، یمن و چین دارای اهمیت خاصی برای جمهوری اسلامی ایران است و بهای خدمات نیز از آنان دریافت می‌شود. درحال‌حاضر برای اساتید عراقی در دانشگاه فردوسی مشهد دوره آموزشی برگزار می‌کنیم و در تلاش هستیم که کشور عراق به لحاظ علمی روی پای خود بایستد.

دکتر کافی بیان کرد: درحال‌حاضر فرصت جدیدی برای گفتمان با لبنان آغاز شده و پنج دانشگاه اصلی این کشور با دانشگاه فردوسی مشهد تعاملات خوبی برقرار کرده‌اند.

وی با تاکید براینکه اکنون دانشگاه‌های ایران بازار خوبی برای رقابت با سایر کشورها محسوب می‌شوند، ادامه داد: از این پس دانشگاه‌های ایران تنها بورسیه‌پذیر دانشجویان لبنانی نیستند، بلکه با دریافت هزینه، پذیرای آنان خواهند بود.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: کشور روسیه جزو اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که به این منظور، هشت تفاهم‌نامه طی دو ماه گذشته با دانشگاه‌های روسیه منعقد شد.

دکتر کافی با اعلام اینکه دانشگاه فردوسی مشهد دارای 1500 دانشجو و دانشجوپذیر بین‌المللی است، اظهارکرد: 1330 دانشجوی بین‌المللی و 170 دانشجوپذیر در دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به تحصیل و فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه رویکرد تحقیقات در دانشگاه فردوسی مشهد بر مبنای جامعه‌محوری است تا بتوان معضلات جامعه و صنعت را کاهش داد، تاکید کرد: هدف ما صرفا تولید مقالات بین‌‌المللی نیست، بلکه توسعه تکنولوژی‌های جدید است که خوشبختانه این موضوع در آیین‌نامه ارتقاء اساتید نیز لحاظ شده است. از علوم پایه انتظار می‌رود که در مرزهای دانش حرکت کنند و مقالات با ای. اس. ای بالا در سطح بین‌المللی ارائه کنند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه تاکید ما در دانشکده الهیات و معارف اسلامی، معرفی مذاهب اسلامی به سایر جهانیان است، اضافه کرد: دانشکده الهیات و معارف اسلامی در حوزه‌های علوم انسانی و الهیات بیشترین تعاملات علمی را داشته و تلاش‌های گسترده‌ای را در حوزه بین‌المللی انجام داده است و به نظر می‌رسد سیاست تولید علم در این دانشکده، در حوزه گفت‌وگوی ادیان مذهبی به‌کارگرفته شده است.

دکتر کافی اظهار کرد: دانشگاه برنامه مدیریت شهری را در شهرهای مختلف برعهده گرفته است بنابراین اگر نیازی از شهرستان‌ها به ما منعکس شود، از آن به عنوان یک سیاست مشتری‌مداری استقبال می‌شود.

وی یادآور شد: مقرر شده تا دانشگاه‌های جامع شهرستان‌ها به واحدهای دانشگاه‌های مادر در هر استان‌ واگذار شود، زیرا تهران نمی‌تواند به تمام آن‌ها رسیدگی کند که ما در برابر این آیین‌نامه کمی مقاومت داشته‌ایم، زیرا اگر اجرایی شود، محدودیت‌های زیادی در فعالیت‌ها و چشم‌اندازهای ما درپی خواهد داشت.

201

منبع: ایسنا

کد خبر: 717579

وب گردی

وب گردی