دانشگاه آزاد اسلامی مصداق کامل اصل 44 قانون اساسی است/ درخواست قیاس بیطرفانه وضع فعلی دانشگاه آزاد و سایر موسسات آموزش عالی

محمد دست پیشه با بیان اینکه چند ماه پیش گروه تلگرامی اساتید تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی را ایجاد کرده ایم گفت: این گروه با هدف پیگیری مطالبات اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شده است.

محمد دست پیشه، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: در نامه ای که به رییس جمهوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی با امضای حدود 1500 عضو هیات علمی تمام وقت و نیمه وقت تقدیم شد، از تبعیضات و برخی موارد پیش امده گله هایی انجام دادیم.

او در ادامه درباره نحوه شکل گیری و ایده نگارش نامه گفت: چند ماه پیش اقدام به تشکیل یک گروه تلگرامی برای استادان تمام وقت دانشگاه ازاد اسلامی کردیم که در ابتدا این گروه به وسیله حدود 50 نفر از اساتید تمام وقت در سراسر ایران تشکیل شد و در حال حاضر چند هزار نفر به این گروه تلگرامی افزوده شده اند و به زودی سایتی برای پیگیری های صنف اساتید دانشگاه آزاد اسلامی ارتقا می دهیم.

وی افزود: در راستای احقاق حق اساتید تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی نامه ای روز 29 آذر ماه سال جاری در شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم دکتر روحانی شد. با توجه به اینکه اساتید امضا کننده این نامه از حدود 100 واحد دانشگاهی هستند خبر ارائه نامه به رئیس جمهور در بسیاری از سایت ها و روزنامه ها منتشر شد.

دست پیشه ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی در جهت رشد ملی و جهانی علم بسیار کوشش کرده و رتبه ایران در تولید علم بدون احتساب دانشگاه آزاد ۲۲ است و اگر دانشگاه لحاظ شود ۱۶ است. در این راستا دوستان و همکاران هیات علمی حتی کارمندان و دانشجویان باید در دفاع از دانشگاه و احقاق حق دانشگاه تلاش مضاعفی انجام دهند تا آینده علمی و پژوهشی خوبی در آینده پیش روی کشور و دانشگاه باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد گفت: متن نامه در خصوص گلایه اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه نسبت به برخی سیاست های وزارت علوم بوده واین نامه با مشورت جمعی تنظیم شده است. با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی 30 هزار و 627 نفر عضو هیات علمی تمام وقت و 1775 نفر عضو هیت علمی نیمه وقت دارد و همچنین بیش از 40 هزار کارمند در این مجموعه شاغل هستند، متاسفانه وزارت علوم در قبال دانشگاه آزاد مخصوصا کارمندان و اساتید اجحاف کرده است.

وی در ادامه به نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه های مختلف اشاره کرد و افزود: برخی از دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم مانند موسسات غیر انتفاعی، علمی - کاربردی و حتی پیام نور؛ نسبت استاد به دانشجوبسیار بالایی دارند. به طور مثال نسبت استاد به دانشجو در ایران ۱به ۷۰ است و این نسبت در دانشگاه آزاد ۱به ۴۷ و این نسبت در علمی- کاربردی ها ۱به ۶۰ و در پیام نور ۱به ۲۵۰ و دانشگاه آزاد اسلامی باعث تعادل این تناسب شده است.

وی با توجه به اغراض سیاسی که از دولت قبل بر علیه دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یک موسسه کاملا خصوصی است و مصداق کامل اصل 44 قانون اساسی است ولی متاسفانه فشار به دانشگاه همچنان ادامه دارد و مجلس شورای اسلامی باید به این مسئله ورود پیدا کرده ودر این زمینه تحقیق و تفحص کنند.

دست پیشه به ظرفیت های عظیم موجود در دانشگاه آزاد اشاره و درباره پیشرفت این مجموعه علمی گفت: بخشی از آینده دانشگاه آزاد اسلامی به عهده دست اندرکاران دانشگاه به خصوص رییس هیات موسس دانشگاه، آیت الله هاشمی و دکتر میرزاده رییس دانشگاه است که با زحمات بسیار درصدد پیشرفت این مجموعه هستند. از طرفی تلاش های اعضای هیات علمی و کارمندان و دانشجویان است که می توانند در این راه کمک به سزایی برای طی نمودن این مسیر به نحو احسن کنند و تلاش ما در این گروه بخشی از این هدف است. همچنین بخش دیگری از این موضوع مربوط به وزارت علوم و دکتر فرهادی، ریاست جمهور و سایر عزیزان در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی است که می توانند با برداشتن موانع پیش روی دانشگاه برای پیشرفت این مجموعه علمی و نهایتا کشور کمک شایانی کنند.

این استاد دانشگاه افزود: خوشبختانه روز به روز شاهد رشد و شکوفایی بیشتری در دانشگاه آزاد هستیم ولی فشارها به اشکال مختلف در تمام زمینه ها وجود دارد و در مورد این موضوع سیاست گذاران نظام و دولت باید چاره اندیشی کنند. با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون حدود 5 میلیون و 700 هزار فارغ التحصیل تحویل جامعه داده است اگر بخواهیم این روند رشد و تسریع یابد سیاست گذاران نظام باید به این موضوع توجه ویژه ای کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی درپایان از تمامی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی درخواست کرد که در جهت رشد و شکوفایی دانشگاه آزاد که به نوعی خانه دوم اساتید است به کانال @iauclubملحق شوند.

گفتنی است 1500 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با ارسال نامه سرگشاده‌ای خطاب به رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، خواستار بازنگری در برخی سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه این دانشگاه شدند. در این درخواست که خطاب به حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشته شده است، از او تقاضا شده است با اتخاذ سیاست‌های عادلانه، رفع تبعیض و جلوگیری از اعمال استانداردهای دوگانه وزارت علوم علیه دانشگاه آزاد اسلامی، از تداوم فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی حمایت کند و امنیت شغلی ده‌ها هزار نفر از نخبگان کشور را تامین و تضمین کند.

205/200

کد خبر: 717644

وب گردی

وب گردی