دانشگاه داری بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی

شاید تاکنون با خود فکر می‌کرده‌اید که «بزرگترین دانشگاه‌های جهان» حتماً در قاره آمریکا و اروپا وجود دارند؛ چیزی که حقیقت ندارد!

به گزارش ایسکانیوز،دریافت شهریه دانشگاه از دیرباز امری متداول در میان دانشگاه های بزرگ جهان بوده است،از این رو بسیاری از دانشگاه های مطرحدر دنیا ، برای جبران برخی از هزینه های جاری اقدام به اعمال شهریه می کنند.

شاید تاکنون با خود فکر می‌کرده‌اید که «بزرگترین دانشگاه‌های جهان» حتماً در قاره آمریکا و اروپا وجود دارند؛ چیزی که حقیقت ندارد!

عنوان گران‌ترین دانشگاه جهان با شهریه ای معادل 39.240 دلار متعلق به دانشگاه جرج واشنگتن در شهر واشنگتن دی سی است. همچنین کالج کنیون (Kenyon) در اوهایو با 38.140 دلار شهریه گران‌ترین کالج جهان است. اما نکته جالب توجه این است که بزرگ‌ترین دانشگاه‌های جهان نه در قاره اروپا قرار گرفته‌اند و نه در آمریکا؛ بلکه در قاره آسیا تأسیس شده‌اند. براساس تعداد ثبت نام‌های صورت گرفته دانشگاه ایندرا گاندی در هندوستان عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه جهان را یدک می‌کشد. این دانشگاه بالغ بر 3.5 میلیون دانشجو دارد؛ بله حقیقتاً حیرت‌انگیز است. جالب آنکه دو دانشگاه بزرگ جهان که به ترتیب مقام‌های پنجم و سوم را از آن خود کرده‌اند در کشورمان ایران تأسیس شده‌انددانشگاه پیام نور، ایران با 818.150 دانشجو و دانشگاه آزاد اسلامی، ایران با 1.900.000 دانشجو

دانشگاه آزاد اسلامی

دیگر دانشگاه ایران که عنوان سومین دانشگاه بزرگ جهان را از آن خود کرده، دانشگاه آزاد اسلامی‌ است که بیشتر به نام دانشگاه آزاد شناخته می‌شود. این دانشگاه توسط رئیس جمهور پیشین، اکبر هاشمی رفسنجانی در سال 1982 و در پایتخت ایران تأسیس شد. هم اکنون نزدیک به دو میلیون دانشجو در 100 شعبه این دانشگاه در اقصی نقاط ایران و همین طور در شمار معدودی از کشورهای خارجی همچون، امارات متحده عربی، لبنان، تانزانیا، انگلستان و ارمنستان نام‌نویسی کرده و مشغول تحصیل هستند. دانشگاه آزاد با ارزشی معادل 20 میلیارد دلار وقف عام شده که این اقدام منجر به مجادلات و اختلاف نظرهای گسترده ای شد.

هزینه تحصیلات عالیه در کشور های دیگر

در مکزیک هزینه تحصیلات عالیه ٥٠٧٧دلار در کل‌ سال درنظر گرفته شده است. متوسط درآمد ماهانه در این کشور ٤٦١٥دلار است و میزان توان مالی مردم برای دسترسی به تحصیلات عالیه ١١٠,١‌درصد محاسبه شده است. البته تحصیلات در دانشگاه‌های غیردولتی یا به اصطلاح خصوصی ١١.٧٧٧دلار است. حال آن‌که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های عمومی ٥٢٧دلار در‌ سال است. سیستم آموزش عالی در مکزیک به صورت پلکانی است و به ٣ دوره تقسیم می‌شود. نخستین درجه تحصیلاتی در مکزیک Licenciatura نامیده می‌شود که به‌طور معمول دوره‌ای چهارساله و معادل کارشناسی است. در این کشور به‌طور معمول هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی رایگان است، اما درخصوص دانشگاه‌های خصوصی نیز هزینه آنها با توجه به کیفیت دانشگاه متفاوت است. هزینه تحصیل در بهترین دانشگاه‌ها حدود ٥ تا ٦هزار دلار به ازای هر ترم است. شهریه دانشگاه‌های خوب نیز حدود سه تا چهار‌هزار دلار است. بنابراین به راحتی می‌توان متوجه شد دانشگاه‌هایی که شهریه کمتری را دریافت می‌کنند، آموزش‌های چندان مناسبی را فراهم نمی‌کنند.

البته باید توجه داشت که ظرفیت دانشگاه‌های دولتی در مکزیک محدود است. اگر فردی دو‌سال متوالی نتواند در آزمون ورودی این دانشگاه‌ها موفق شود، باید در دانشگاه‌های دیگری تحصیل کند یا فکر تحصیلات عالیه را از سر بیرون کند. در این کشور رشته‌هایی مانند پزشکی شهریه و هزینه‌های جانبی بسیار بالایی دارند و البته تقاضای زیادی برای آن وجود دارد، اما برای رشته‌هایی مانند فلسفه و ادبیات تقاضای زیادی وجود ندارد و بالطبع شهریه آنها نیز کمتر از بقیه است.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ژاپن

هزینه‌های تحصیلات در این کشور ١١٨٦٥دلار تخمین زده می‌شود. این درحالی است که متوسط درآمد ماهانه مردم این کشور ٢٢٧٩٠‌هزار دلار است. همچنین میزان توان مالی مردم برای دسترسی به تحصیلات عالیه دراین کشور ٥٢,٠٦‌درصد است. تحصیلات عالیه در ژاپن هرچند با توجه به سیستم آموزشی از آمریکا و انگلیس برگرفته شده، با تحصیلات عالیه در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته متفاوت است. یکی از نکات کلیدی آن روش‌های ورود به دانشگاه‌هاست که به‌طورکلی به نتیجه دو کنکور وابسته است. به‌طوری‌که دانش‌آموزان دبیرستانی در‌ سال آخر تحصیلات بیشتر وقت خود را به آمادگی برای این آزمون‌ها می‌گذرانند. تفاوت مهم دیگر آن است که تعداد کمی از دانشجویان رشته‌های انسانی به دانشکده تحصیلات تکمیلی می‌روند، زیرا این دانشکده‌ها برای دانشجویان در رشته‌هایی غیر از علوم فقط زمانی مفید تلقی می‌شوند که این افراد تمایل به تدریس داشته باشند. این روند در قرن بیست‌ویکم چندان تغییری نکرده است.

هزینه‌های تحصیلات عالیه برای دانشجویان کانادایی

هزینه‌های تحصیلات عالیه در این کشور ٥٩٧٤دلار تخمین زده شده است. این درحالی است که متوسط درآمد ماهانه مردم این کشور ٢٩١٤‌هزار دلار است و میزان توان مالی مردم برای دسترسی به تحصیلات عالیه ٢٢,٤٤‌درصد تخمین زده می‌شود. این درحالی است که ٥ دانشگاه این کشور جزو ١٠٠ مرکز تحصیلات عالی برتر دنیا قرار دارند. کانادا یکی از محبوب‌ترین مقاصد دنیا برای دانشجویان خارجی است. دراین کشور فرصت‌های تحصیلی مختلفی ارایه می‌شود. دراین کشور شهریه تحصیلی بسیار پایین‌تر از شهریه دانشگاه‌هایی با سطح علمی بالا درکشورهایی مانند آمریکا، انگلیس و استرالیا خواهد بود. در این کشور دانشگاه‌ها خود شهریه‌ها را براساس عواملی مانند برنامه درسی دانشجو، کانادایی یا خارجی بودن دانشجو، تحصیل در مقطع دانشگاه یا تحصیلات تکمیلی تعیین می‌کنند. به ‌هرحال شهریه دانشگاه‌ها در ایالت اونتاریو از بقیه اماکن گران‌تر است. یک دانشجوی خارجی در این کشور برای تحصیل درمقطع کارشناسی یا تحصیلات تکمیلی ٦‌هزار دلار کانادایی (٤٥٣٤ دلار آمریکایی) به ازای هر‌سال هزینه می‌کند.

علاوه بر این موارد دانشجویان باید هزینه‌ای اضافی به نام «هزینه فعالیت» را به غیرشهریه معمول بپردازند. این دریافتی از دانشجویان صرف حمایت از رسانه‌های دانشجویی (مانند روزنامه یا برنامه رادیویی دانشگاه) و سازمان‌های دانشجویی یا خرید ابزارهای ورزشی می‌شود. به‌طورکل تمام فعالیت‌هایی که رایگان تلقی می‌شوند، در اصل با پرداخت هزینه فعالیت تأمین وی شوند.

شهریه

تامین مخارج دانشگاه از طریق اعمال شهریه امری متداول در دنیا به شمار می رود .در ایران نیز دانشگاه آزاد اسلامی با سابقه چندین ساله در سیستم آموزش دانشجو، با رویکرد ارتقا سطح علمی ،برای تامین مخارج در ابتدای ظهور با اخذ شهریه و رفته رفته این مجموعه به روزتر شده و با پرورش نیروی فرهیخته اقدام به استفاده داخلی از دانش دانش آموختگان خود به وسیله در اختیار گذاری شهرک های علم و فناوری ،هم راه را برای پیشرفتجوانان و دانش آموختگان در داخل کشور هموار کرده و هم بخشی از درآمدهای خود را از این طریق تامین کرده است.

402

کد خبر: 717659

وب گردی

وب گردی