فاکسکان ربات را در خط تولید جایگزین نیروی انسانی می‌کند

فاکسکان به عنوان اصلی‌ترین تولیدکننده‌ی آیفون در پی جایگزینی ربات با انسان در خطوط تولیدش است.

به گزارش ایسکانیوز، فاکسکان نام کمپانی تایوانی است که بیشتر به‌عنوان مونتاژ کننده‌ی اصلی آیفون‌های اپل در کنار سایر گجت‌های الکترونیک شناخته می‌شود. بر اساس گزارش دیجی‌تایمز، فاکسکان در نظر دارد بخش بزرگی از نیروی انسانی خود را با ربات‌ها جایگزین کند. دای جیا پنگ، مدیر اتوماسیون فاکسکان اعلام کرده است که طرح جایگزینی کارکنان این کمپانی با ربات‌ها در خط تولید با استفاده از نرم‌افزار و ربات‌های ساخت فاکسکان با عنوان فاکس‌بات، طی سه مرحله انجام خواهد شد.

اولین مرحله شامل استفاده از ربات‌ها در کارهایی است که انجام آن برای انسان‌ها سخت و خطرناک است یا به دلیل تکراری بودن کسی تمایل به انجام آن ندارد. دومین مرحله شامل بهینه‌سازی خطوط تولید مجهز به ربات‌ها برای کاهش تعداد ربات‌های مورد استفاده است. سومین و آخرین مرحله شامل تجهیز کل کارخانه‌های فاکسکان است که در آن‌ها تنها تعداد محدودی نیروی انسانی در خطوط تولید، حمل‌ونقل، تست و بررسی مشغول به کار خواهند شد.

فاکسکان در سال‌های اخیر به‌صورت آهسته و پیوسته اقدام به تجهیز خطوط تولید خود کرده است. این کمپانی سال گذشته اعلام کرد که در نظر دارد تا سال ۲۰۲۰، در بیش از ۳۰ درصد کارخانه‌های خود در چین از ربات استفاده کند. فاکسکان در حال حاضر قادر است هر سال بیش از ۱۰ هزار ربات فاکس‌بات را توسعه دهد که می‌توان آن‌ها را جایگزین انسان‌ها کرد. در ماه مارس فاکسکان اعلام کرد که بیش از ۶۰ هزار شغل را در یکی از کارخانه‌هایش مجهز به ربات کرده است.

در طولانی‌مدت هزینه‌ی استفاده از ربات‌ها در خطوط تولید بسیار پایین‌تر از کارکنان انسانی است، هرچند در ابتدا هزینه‌ی جایگزینی بسیار بالا است. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که در مقایسه با نیروی انسانی، ربات‌ها فرایند بسیار سخت‌تری برای انجام کارهای دیگر دارند، یعنی در صورت تغییر کاربری ربات، هزینه‌‌ی گزافی برای برنامه‌ریزی دوباره نیاز است؛ از این‌رو در کشورهایی نظیر چین با نیروی کار بسیار ارزان، استفاده از ربات‌ بسیار گران است. فاکسکان به این نتیجه رسیده است که برای باقی ماندن در ماراتن رقابتی، باید استفاده از ربات‌ را افزایش دهد.

البته استفاده از ربات‌ در کشور چین با سیاست‌های دولت این کشور در تناقض است، چراکه مقامات دولتی در پی افزایش درصد اشتغال نیروی انسان چینی هستند. برای مثال در مناطقی نظیر چنگدو، شن‌زن و ژنگژو، مقامات محلی تسهیلات مالی چند میلیارد دلاری در زمینه‌ی قراردادهای انرژی و زیرساخت‌های عمومی در اختیار فاکسکان قرار داده‌اند. فاکسکان سال گذشته بیش از ۱.۲ میلیون نفر را به استخدام خود درآورد که از این‌رو یکی از بزرگ‌ترین صاحبان کسب و کار در دنیا شد. بیش از یک میلیون نفر از این افراد در چین حضور دارند که در شهرک‌های سازمانی مقیم هستند.

کارخانه‌ی فاکسکان در شنگژو بزرگ‌ترین کارخانه‌ی تولید آیفون‌ است که روزانه بیش از نیم میلیون دستگاه آیفون در آن تولید می‌شود. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، شماری از خطوط تولید این کارخانه دومین مرحله از اتوماسیون را می‌گذرانند که نشان از علاقه‌ی کمپانی تایوانی برای استفاده از ربات دارد.

البته باید به این نکته اشاره کرد که استفاده از ربات‌، ورای کاهش هزینه‌ها در طولانی‌مدت، این کمپانی را از نظر روبرو شدن با مشکلاتی نظیر خودکشی کارکنان زیر فشار کاری نجات می‌دهد.

200/202

منبع: زومیت

کد خبر: 717677

وب گردی

وب گردی