چطور پای بی‌قرار را آرام کنیم؟

برخی افراد هنگام استراحت در رختخواب زمانی که دراز کشیده و مشتاق به خواب رفتن هستند با گزگز و مور مور شدن و گاهی با سوزش و درد در ناحیه پاها بی‌قرار شده و ناچار به بلند شدن و راه رفتن می‌شوند .

به گزارش ایسگانیوز به نقل از جام جم آنلاین ، این علائم، از نشانه‌های اصلی سندرم بی‌قراری پاست که باعث مقاومت‌ناپذیری پا در برابر جنبیدن، پرش پا یا احساس حرکت حشرات روی پوست پا می‌شود‌. این احساس به‌طور کامل با درد ناشی از گرفتگی عضلانی متفاوت است و اغلب در ساق پا به وجود می‌آید که در حالت نشسته و درازکش بدتر می‌شود و با دراز کردن یا حرکت دادن پاها به طور موقت بهبود می‌یابد . علت اصلی این سندرم می‌تواند در اثر کم‌خونی ناشی از فقر آهن، اختلال جریان خون، اختلال اعصاب در ناحیه نخاع یا پاها، اختلالات عضلانی، دیابت، کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی خاص باشد .

چه باید کرد؟

* سندرم بی‌قراری پا بیشتر شب هنگام و در حال استراحت حمله می‌کند، پس سریع‌ترین راه برای فرونشاندن تحریک پاها این است که قبل از به رختخواب رفتن کمی در اتاق راه بروید .

* برای آن که در رختخواب از علائم بی‌قراری پا بکاهید، پاهایتان را به جلو و عقب حرکت دهید و در جهات مختلف بخوابید.

* موقع خواب از جوراب نخی و شلوار گشاد استفاده نمایید و سعی کنید به مدت طولانی در برابر سرما قرار نگیرید‌. سرما با انقباض عروق و کاهش جریان خون در عضو می‌تواند سبب تشدید بی‌قراری پاها شود .

* با نوشیدن دمنوش‌های آرامبخش، از فشارها و استرس‌های عصبی بکاهید و از سیگار کشیدن خودداری کنید.

* دیر وقت غذای سنگین نخورید و مصرف کافئین و نوشابه‌های کولادار را به طور قابل توجهی کاهش دهید .

* در صورت کم‌خونی ناشی از فقر آهن از مکمل‌های آهن و غذاهایی همچون دل، جگر وگوشت قرمز بدون چربی استفاده کنید .

* چون حملات بی‌قراری پاها شب هنگام باعث اختلال در خواب می‌شود و امکان دارد فرد به دلیل کیفیت پایین خواب طی روز دچار خستگی و رخوت شود، در صورت تداوم مشکل، بهتر است به پزشک مراجعه شود.

704/700

کد خبر: 717871

وب گردی

وب گردی