پرداخت 300 میلیارد ریال تسهیلات برای بهزراعی باغات چای

رییس سازمان چای کشور، از اختصاص 300 میلیارد ریال تسهیلات برای عملیات بهزراعی باغات و نوسازی صنایع فرآوری چای خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز از وزارت جهادکشاورزی، محمدولی روزبهان روز یکشنبه افزود: از مجموع 300 میلیارد ریال (30 میلیارد تومان) تسهیلات، مبلغ 200 میلیارد ریال (با کارمزد صفر درصد) به عملیات بهزارعی به منظور جوان سازی و نوسازی باغ ها و 100 میلیارد ریال (با کارمزد 4 درصد) به صنایع فرآوری چای به منظور بهینه سازی مصرف انرژی، بهبود خط تولید، خرید دستگاه های چای سازی و بهداشتی کردن فرآیند تولید و محیط اختصاص می یابد.
وی با بیان اینکه پرداخت وام برای عملیات بهزراعی باغ های چای آغاز شده است، گفت: عملیات بهزراعی در یک برنامه پنج ساله اجرا می شود و امسال برای دومین بار با حمایت وزیر جهادکشاورزی و سازمان برنامه و بودجه کشور مبلغ 20 میلیارد تومان به این امر اختصاص داده شد.

* بازپرداخت وام بهزراعی با تنفس دوساله
روزبهان تصریح کرد: برای بازپرداخت این وام، دو سال تنفس اعلام شده و کشاورزان فرصت دارند از سال سوم و از محل فروش برگ سبز چای بازپرداخت وام خود را انجام دهند.

* باغ های چای دارای قدمت 60 سال نیازمندجوان سازی
رئیس سازمان چای شمال کشور با بیان اینکه باغ های چای با عمر بالای 60 تا 70 سال نیاز به جوان سازی دارند، گفت: با این اقدام گیاه فرایند تغذیه را به خوبی انجام می دهد.
وی اظهار داشت: در بحث بهزراعی باغات، 60 میلیون ریال از این وام به ازای هر هکتار کف بر و کمر بر کردن درختچه های چای به منظور جوان سازی باغ ها پرداخت می شود.

* پرداخت 30 میلیون ریال برای هرس احیای باغات چای
روزبهان هرس احیاء در باغ های چای را از دیگر اقدامات برای بهزراعی باغ های چای دانست و افزود: برای هر هکتار هرس احیا، 30 میلیون ریال نیز پرداخت می شود.
وی اظهارداشت: براساس این برنامه ریزی به 10 تا 20 درصد باغ هر کشاورز وام برای بازسازی و جوان سازی اختصاص می یابد.

* برنامه بازگرداندن باغ های رهاشده چای به عرصه تولید
وی به باغ های چای رها شده اشاره کرد و گفت: برای بازگشت باغ های چای رها شده به عرصه تولید، برای احیاء هر هکتار باغ 60 میلیون ریال وام در نظر گرفته شده است و این وام بدون بهره بردای کل یک باغ می تواند دریافت شود.
روزبهان پیش بینی کرد: با انجام عملیات بهزراعی، کمیت برگ چای 30 تا 40 درصد و کیفیت این محصول دو برابر افزایش می یابد.

* پرداخت 100 میلیارد ریالی وام نوسازی صنایع چای از بهمن ماه امسال
رئیس سازمان چای شمال کشور درباره وام 100 میلیارد ریالی نوسازی صنایع فرآوری چای گفت: پرداخت وام به صنایع فرآوری از ابتدای بهمن ماه امسال آغاز می شود.
وی اظهار داشت: برای بازپرداخت این وام، دو سال تنفس اعلام شده است و از سال سوم بازپرداخت آن می شود.

* 149 کارخانه چای نیازمند نوسازی
روزبهان با اشاره به اینکه 150 کارخانه فرآوری چای در استان های گیلان و مازندران فعالیت می کنند، تصریح کرد: از این تعداد 149 کارخانه با سازمان چای کشور قرارداد خرید برگ سبز چای امضا کرده اند که همه آنها برای بازسازی و نوسازی به وام احتیاج دارند.
وی ظرفیت خرید و فرآوری برگ سبز چای توسط این کارخانه ها را روزانه 4200 تن اعلام کرد و افزود: امسال 139 هزار تن برگ سبز چای از باغداران خریداری شده است.

* امسال 100 کیلوگرم چای سفید تولید شد
وی میزان تولید چای سفید در سال جاری را 100 کیلوگرم عنوان کرد و گفت: هر کیلوگرم چای سفید در سال جاری به قیمت 12 میلیون ریال فروش رفت که بخش زیادی از آن صادر شد.
صنعت چای کشور از سال 1280 توسط کاشف السلطنه در شهر لاهیجان واقع در استان گیلان پایه گذاری شد و نخستین کارخانه فرآوری این محصول نیز در سال 1309 در باغ کشاورزی لاهیجان فعالیت خود را آغاز کرد.
اکنون رقم بذر آسامی بیشترین میزان کشت چای کشور را به خود اختصاص داده است.
چای واژه ای چینی است که در کشور چین و شمال هندوستان به کار می رود و با همان تلفظ وارد زبان فارسی شده است.
نام این گیاه در گویش چینی جنوبی چای و در گویش چینی شمالی به صورت تِی تلفظ می شد و هر دو تلفظی از یک واژه یگانه در چینی قدیم است.
چای منبع طبیعی از کافئین، تئوفیلین، تیانین و آنتی اکسیدان ها و به طور تقریبی بدون چربی، کربوهیدرات ها و پروتئین است که دارای طعمی مطلوب کمی تلخ و گس است.

401/101

کد خبر: 718086

وب گردی

وب گردی