رئیس جمهوری یونان در پیام سال نو میلادی خود به ملت یونان گفت، تنها راه حل مساله پناهجویان، پایان جنگ در سوریه و خاورمیانه و ریشه کن شدن تروریسم است.

به گزارش ایسکانیوز،'پروکوپیس پولوپلس' در این پیام با اشاره به اوضاع خاور میانه و بخصوص سوریه ابراز امیدواری کرد سال 2017، سال ایجاد صلح در جهان و بخصوص در منطقه خاورمیانه باشد.
وی ابراز امیدواری کرد که تنش های سال 2016 دیگر تکرار نشوند و ملت یونان با تمام توان برای دادن جواب مناسب در صورت بروز تنش آماده باشد و تحت هیج شرایطی 'از مسائل ملی خود یعنی توافقنامه لوزان و مساله تمامیت ارضی خود و نیز قبرس در مقابل زیاده خواهیها کوتاه نیاید'.
توافقنامه لوزران در سال 1923 بین یونان و ترکیه برای تعیین مرزهای دو کشور و نحوه اسکان اقلیت های ترک نشین در یونان و اقلیت های یونانی نشین در ترکیه به امضا رسید ولی 'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری ترکیه چند هفته پیش این توافقنامه را مورد شک و تردید قرار داد و خواستار تغییر آن شد.
سخنان اردوغان با انتقادهای شدید دولتمردان یونانی مواجه و ارتش یونان به حالت آماده باش درآمد.
پولوپلس در ادامه پیام خود گفت: سیاست ریاضت اقتصادی طی هفت سال گذشته ناموفق بود و باید چه در داخل و چه در خارج، با تمام توان تلاش شود هم پیمانان و وام دهندگان را متوجه کنیم که ادامه سیاست ریاضت اقتصادی نتیجه ای برای حل بحران مالی ندارد و باید به آن خاتمه داده شود.
رئیس جمهوری یونان در ادامه پیام خود ابراز امیدواری کرد صلح و آرامش جهانی با تفاهم و هماهنگی و عقلانیت حاصل شود.

ایرنا

308/300

کد خبر: 718098

وب گردی

وب گردی