برخورد قاطع دانشگاه آزاد اسلامی با تخلفات علمی

جلسه رسیدگی به تخلفات علمی گزارش شده از سوی ناشر اشپرینگر–نیچر در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد البته تنها 4 نویسنده مسؤول در بین 58 مقاله معرفی شده از سوی ناشر اشپرینگر–نیچر مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی بود.

به گزارش ایسکانیوز، طبق اعلام دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه رسیدگی به تخلفات علمی گزارش شده از سوی ناشر اشپرینگر–نیچر تصمیمات لازم برای برخورد با تخلفات علمی در دانشگاه اتخاذ شد.

در این جلسه مقرر شد عضویت نویسندگان مسؤول مقاله‌ها در هیات علمی واحدهای دانشگاهی به حالت تعلیق درآمده و افرادی که از مزایا و تشویق‌های انتشار این مقاله‌ها به هر نوع بهره‌مند شده بودند، مبالغ تشویقی توسط این افراد بازگردانده شود.

لازم به ذکر است، در این جلسه مشخص شد که هیچ کدام از مقاله‌ها از طرح پژوهشی و یا پایان نامه استخراج نشده و مدرک نویسنده مسؤولی که با یکی از مقاله‌های مورد اشاره دانش آموخته شده است، مخدوش اعلام شد.

همچنین با توجه به شکایت رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دانشجوی متخلف واحد تهران شمال، وی از دانشگاه اخراج و از ادامه تحصیل به مدت سه سال محروم شد.

در این جلسه مصوب شد تمامی افراد اعم از نویسنده مسؤول و همکار که عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی بوده‌اند، از این باشگاه اخراج شوند.

در مورد سایر افرادی که به عنوان نویسنده همکار و با آدرس دهی دانشگاه آزاد اسلامی در نوشتن مقاله‌(ها) معرفی شده توسط ناشر نیچر مشارکت داشته‌اند به شرح زیر عمل شده است:

دانشجویان به کمیته انضباطی و تخلفات دانشجویی سازمان مرکزی با جزئیات کامل موارد، معرفی شده و در صورت عضویت در باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه، از این باشگاه اخراج شده و هرگونه مبلغ تشویقی دریافتی بابت مقاله‌(ها) معرفی شده توسط ناشر اشپرینگر-نیچر، بازگردانده شود.

در مورد دانش آموختگان، معاون پژوهشی واحد مربوطه با فراخواندن فرد نویسنده همکار در مقاله(ها) ضمن گرفتن لایحه دفاعیه آنها، پس از بررسی همه جانبه نتیجه را به کمیته تخلفات سازمان مرکزی اعلام کند.

در خصوص اعضای هیات علمی از واحدهای دانشگاهی خواسته شد که این افراد با تمامی مدارک و مستندات و لایحه دفاع خود به کمیته تخلفات سازمان مرکزی معرفی شوند و افرادی که وابستگی به دانشگاه آزاد اسلامی ندارند نیز به اداره کل حقوقی دانشگاه برای تنظیم شکایت معرفی شدند.

200

منبع: ایسنا

کد خبر: 718106

وب گردی

وب گردی