مصدقی : همکاری صنعت با دانشگاه به وسیله طراحی پلتفرم های  سایپا

مدیر عامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا : ما به این نتیجه رسیدیم که در گذشته به دلیل نبود طراحی در سیستم دانشگاه ،رابطه صنعت و دانشگاه خیلی موفق نبود ،اما با واسپاری این مسولیت به یک شرکت صنعتی،بسیار موفق خواهد بود ، چرا که تخصص دانشگاه در علوم پایه و مراکز صنعتی در طراحی مجموعه یا سیستم است.

علیرضا مصدقی مدیر عامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا در گفتگوی اختصای با ایسکانیوز با اشاره به دانش بنیان بودن بخش طراحی پلتفرم و استراتژی پلتفرم سایپا گفت :ما در این قسمت با دربرگیری دانش روز دنیا ، علل الخصوص پس از برجام ، اقدام به طراحی و تولید محصولات با امکانان و آپشن های خاص با توجه به ذائقه مشتری کرده ایم.

او با اشاره به دانش بنیان بودن سایپا افزود : ما اولین شرکت بزرگ خودروسازی دانش بنیان هستیم و در این امر که شرکتهای دانش بنیان بسیار پرارزش هستند جای شکی نیست ،اما معمولا شرکت های کوچکی هستند که بنیانگذارانشان دارای یک پایه علمی خیلی خوب است، هستند.

مصدقی در مورد پروسه بررسی شرکت با آقای ستاری افزود : این پروسه از اواخر سال 93 یا اوایل 94 شروع شدو در طول سال 94 تحت بررسی بودیم که این بررسی ها بسیار دقیق و چشمگیر و زمان بر بود و فکر می کنم اواخر 94 یا اوایل 95 این دانشنامه را به ما دادند .

او با اشاره به انواع گروه های کلاس ماشین تولیدی شرکتشان اذعان داشت :ماشین های تولیدی ما در 4 گروه رده بندی شده اند :گروه a شامل ماشینهای کوچک در حد ماتیز ،گروه B شامل ماشین های کمی بزرگتر مانند تیبا ، گروه سی به خودروهایی از قبیل مگان و کلاس دی نیز به ماشین های بزرگ مانند ماکسیما اختصاص دارد.
مدیر عامل گروه مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا به دیگر اقدامات شرکت سایپا اشاره کرد و گفت :ما قرارداد رسمی ای را با دانشگاه صنعتی شریف امضا کرده ایم که شامل 11 پروژه کاملا دانشگاهی است و به ازای هر پروژه ،تیمی از سوی ما و از سوی دیگر، استاد محترمی از طرف دانشگاه شریف برای سرپرستی حضور دارد . این 11 پروژه شامل :سیستم های ام وی ات ، سیستم های طراحی علمی، دسته موتورها و خودروهای برقی ، و بسیاری از مسائل دیگر است .

او افزود :علاوه بر این قرارداد دیگری نیز با دانشگاه خواجه نصیر داریم که می توان گفت با این دو دانشگاه ،قراردادی بالاتر از تفاهمنامه امضا کرده ایم.
مصدقی با مقایسه نتایج حاصل از همکاری صنعت با دانشگاه ها خاطر نشان کرد :ما به این نتیجه رسیدیم که در گذشته به دلیل نبود طراحی در سیستم دانشگاه ،رابطه صنعت و دانشگاه خیلی موفق نبود که این اتفاق به نظر ما اصلا خوب نبود . اما اگر این مسولیت طراحی را یک شرکت صنعتی به گردن گیرد و سعی کند دیتاهای ریز مهندسی را با کمک دانشگاه تهیه وآن را در طراحی خود استفاده کند،بسیار موفق خواهد بود ، چرا که دانشگاه در علوم پایه و حتی مهندسی پایه، تخصص دارد و مراکز صنعتی در طراحی مجموعه یا سیستم تبهر و تجربه دارند.

او ادامه داد :ما از دانشگاه انتظار طراحی بدنه خودرو را نداریم، اما انتظار برآورد دیتاها و یا محاسبات ریز در ارتباط با پارامترهای تاثیر گذار بر صدا را داریم تا از طریق استفاده از قوانین آن ،به مهندسان کمک کنیم. این نوع نگاه ما بود که به نظرم بسیار خوب هم بوده است.

402/101

کد خبر: 718116

وب گردی

وب گردی