آخوندی: دولت ارائه تسهیلات برای توسعه ناوگان قطار حومه‌ای را تضمین نکند، سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شود

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تضمین دولت برای ارائه تسهیلات جهت توسعه ناوگان قطار حومه‌ای ضروری است، گفت: اگر این تضمین وجود نداشته باشد هیچ سرمایه‌گذاری صورت نخواهد گرفت.

به گزارش ایسکانیوز، عباس آخوندی در نشست علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه 13 دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ماده 70 لایحه برنامه ششم توسعه کشور، در خصوص تکلیف دولت به تضمین تسهیلات و تجهیزات قطار شهری در بودجه سنواتی توضیح داد: روزانه حدود بیش از یک و نیم میلیون نفر وارد تهران و از آن خارج می شوند. این در حالی است که مجلس شورای اسلامی روز گذشته برای نخستن بار "تشکیل قطار حومه ای" را تصویب کرد؛ هر چند قطار حومه ای نظام متفاومتی با قطارهای شهری و دوربرد دارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قطارهای حومه ای صبح ها از بیرون به داخل شهر و بعدازظهرها از داخل به بیرون شهر می روند، بنابراین سیستم آنها عمدتاً تا 50 درصد ظرفیت کار می کند. البته سیستم های قطارهای حومه ای معمولا در تمام دنیا مجزا و خاص هستند، چرا که در حیطه قطارهای مترو و قطارهای دوربرد جای نمی گیرند لذا دولت ها در این نوع ناوگان های قطاری ورود کرده و به نوعی حمایت می کنند.

این عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در قطارهای حومه ای عمدتاً با هدف ایجاد شرایط مساعد شهری همچون مترو انجام می شود، اضافه کرد: همانطور که در مترو، سرمایه گذاری شهرداری ها تضمین و حدود 50 درصد بلیط پرداخت می شود، در قطارهای حومه ای نیز به دلیل اهداف اجتماعی و مسئله محیط زیست سیستم های آنها با 50 درصد ظرفیت عمل می کنند، لذا این قطارها کاملا خودکفا و خودگردان هستند و به همین دلیل آوردن عبارت "تضمین دولت" در بند (ب) ماده 70 ضروری است و اگر تضمین دولت آورده نشود، عملاً این سرمایه گذاری شکل نگرفته و کسی سرمایه گذاری نخواهد کرد، لذا به بودن آن تاکید دارم.

به گزارش خانه ملت؛ در بند (ب) ماده 70 لایحه برنامه ششم توسعه آمده است: دولت مکلف است نسبت به تضمین تسهیلات و تامین ناوگان و تجهیزات قطار شهری شهرها و حومه آنها از محل منابع پیش بینی شده در بودجه سنواتی بنحوی اقدام نماید که تا پایان برنامه دوهزار( 2000) دستگاه واگن و تجهیزات مربوط به خطوط ریلی شهری اضافه شود. شهرداریها نیز موظفند نسبت به توسعه قطار شهری از محل منابع خود اقدام نمایند.

302/300

کد خبر: 718160

وب گردی

وب گردی