تلاش محققان برای عرضه سامانه دارویی هوشمند ضد سرطان

پژوهشگران دانشگاه امیرکبیر بر اساس تفاوت اسیدیته خون در محل تومورهای سرطانی با بافت سالم بدن سامانه دارورسان هوشمندی را طراحی کردند تا راهکاری را برای درمان سرطان ارائه دهند.

به گزارش ایسکانیوز، ایرج کوهساری، مجری طرح با بیان اینکه در این پروژه تحقیقاتی سامانه دارو رسان هوشمند تهیه کردیم، گفت: این سامانه بر پایه یک چارچوب آلی- فلزی است. این چارچوب دارای حفره‌هایی است که مولکول‌های دارو در داخل این حفره‌ها بارگذاری می‌شوند.

وی هدف از تولید این سامانه را پیشنهادی برای درمان بیماری سرطان دانست و خاطرنشان کرد: اساس عملکرد این سامانه دارورسان، حساسیت ساختار مولکولی آن به تغییر اسیدیته است.

مجری طرح اظهار داشت:« PH »خون در حدود ۷.۴ است و زمانی که خون به نواحی سرطانی برسد این میزان به حدود ۶ تا ۶.۵ می‌رسد.

کوهساری با تاکید بر اینکه این سامانه حداقل رهایش دارو را در نواحی بافتهای سالم بدن دارد، ادامه داد: این سامانه نسبت به میزان PH خون حساس است از این رو زمانی که به محدوده سلول‌های سرطانی وارد می‌شود به دلیل کاهش میزان PH، در مدت زمان کوتاهی بیش از ۹۰ درصد دارو را در منطقه سرطانی رهاسازی می‌کند.

مجری طرح خاطر نشان کرد: این مطالعات در دستور کار قرار دارد و تاکنون تست‌های سمیت، کشت سلولی و بررسیهای ضد میکروبی آن انجام شده است

کوهساری کاربرد این سامانه را در درمان بیماری‌های سرطان دانست و یادآور شد: برای این منظور تاکنون دو داروی«وکسوروبیسین»(Doxorubicin) و «کورکومین» ماده موثره دریافت شده از گیاه زردچوبه را بر روی این سامانه با درصد بالا بارگذاری شده است.

این محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه مطالعات این پروژه در حال پیگیری است، بیان کرد: اجرای مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی آن در دانشگاههای علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی بیمارستانی در مرحله بعدی قرار دارد.

این طرح ، پروژه دکتری ایرج کهساری به راهنمایی دکتر شریعتی نیا انجام شده است .

منبع:مهر

204/200

کد خبر: 718228

وب گردی

وب گردی