سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به ایسکانیوز: به تلاش هایمان برای حل بحران سوریه ادامه می دهیم/ دعوتنامه ای از عربستان برای حج دریافت نکرده ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که نشست مسکو با ابتکار سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه برگزار شد در رابطه با مساله سوریه ثمرات مهمی داشت، گفت: تنها راه حل بحران سوریه سیاسی است و ایران به تلاش هایش برای حل این بحران ادامه خواهد داد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز درباره اینکه آیا ایران در کنار روسیه و ترکیه از تضمین کنندگان آتش بس سراسری در سوریه خواهد بود یا خیر، گفت: نشست و ابتکار سه جانبه ایران، سوریه و ترکیه در مسکو اتفاق افتاد و ثمرات بسیار مهمی در بر داشت. یکی از ثمراتش حضور و هماهنگی سه کشور مهم بود که در سوریه نقش اساسی داشتند و تلاش خود را تجمیع کردند تا بتوانند یک آتش بس جدی در سوریه به وجود بیاورند.

وی در ادامه گفت: راه حل سیاسی تنها راهی است که فکر می کنیم حل بحران سوریه از آن می گذرد و ایران هم در این جهت کار می کند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به نقش ایران در صلح و ثبات در سوریه گفت: به تلاش های خود برای حل بحران سوریه ادامه خواهیم داد. با توجه به این که تاریخ اجلاس آستانه مشخص نیست و جزئیات آن مطرح نشده است نمی توان در مورد آینده این مساله اظهار نظر کرد و امیدواریم شرایط لازم بین گروه های معارض و دولت سوریه پیش بیاید و بتواند ثمراتی را برای منطقه و سوریه به همراه داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که آیا عربستان از ایران برای مذاکره درباره از سرگیری مراسح حج دعوت به عمل آورده است یا خیر گفت: ما هیچ گونه دعوتنامه ای از سوی عربستان برای حج امسال دریافت نکرده ایم و اگر اخباری در این باره منتشر شده است آن را تکذیب می کنم و کماکان در وضعیت سابق قرار داریم.

وی افزود: برای امسال برنامه ای برای اعزام حجاج ایرانی به عربستان نخواهیم داشت و این دعوتنامه وجود خارجی ندارد و دست طرف ایرانی نرسیده است.

سخنگوی امور خارجه در خصوص تحولات اخیر در حلب و موصل گفت: با تلاشی که شاهد بودیم حلب به مراحل خوبی رسیده است و از تروریست ها پاکسازی شد و امیدواریم وضعیت موجود تثبیت و همکاری ها در این زمینه ادامه پیدا کند تا شاهد آرامش و ثبات در سوریه باشیم و ببینیم که بعد از سالیانی که گذشت مردم این منطقه از آسایش برخوردار باشند.

وی همچنین در مورد وضعیت موصل با بیان این که این منطقه با جدیت دولت عراق تا حدی به جلو حرکت کرده است، گفت: ما به زمان نیاز داریم تا وضعیت موصل را هم بتواند به آنچه که می خواهد نایل شود و از تروریست ها خلاصی پیدا کند. همچنین به ثبات برسد و عراق روزهای نوین و بهتری را تجربه کند.

قاسمی در خصوص حاشیه هایی که علیه وزیر امور خارجه و تضعیف وی صورت می گیرد، گفت: ایران از کشورهای دموکراتیک است و جریان های مختلف در آن حضور دارند و تلاش سیاسی می کنند و مباحث هم تا حد زیادی قابل قبول است طبیعی به نظر می رسد که برخی از این مسایل به وجود بیاید.

وی گفت: انتقاد در هر زمینه ای وجود دارد و نمی شود از آن خرده گرفت اما این را باید از برخی جریان های سیاه نمایی کننده تفکیک کرد. وزارت امور خارجه مواضع خود را درخصوص مباحث مطرح شده و موضوع آقای ظریف اعلام کرد و پاسخ اتهامات را ارائه نمود.

قاسمی درخصوص موضع وزارت امور خارجه در ارتباط با مسایل مطرح شده درباره ارسال گاز ترکمنستان به ایران گفت: مذاکرات در طی دوران اخیر در جریان بود و برای ما هم در یک نگاه خوشبینانه مطرح شده بود که بتوانیم به نتایجی برسیم و این تصور قابل پیش بینی بود که ممکن است به نتیجه دلخواه نرسیم لذا تمهیدات لازم برای شکل بدبینانه این روابط طراحی شده بود و ما با این فرض که می تواند تفاهمی حاصل نشود در مناطق شمالی تمهیدات لازم را فراهم کرده بودیم.

وی ادامه داد: گاز دریافتی ما از ترکمنستان بالا نیست و با مقداری صرفه جویی قابل جبران است. ما این موضوع را سیاسی نمی بینیم و نمی خواهیم از نگاه سیاسی به آن توجه کنیم. بلکه این موضوع یک موضوع فنی و مالی است که بین دو کشور مطرح شده است و باید بادرایت بتوانیم با کشور همسایه خود به تفاهم برسیم و این همکاری ها را ادامه دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه بخشی از اجرا نشدن تعهدات طرف مقابل در چارچوب برجام را ناشی از کارشکنی، بدعهدی و بدخلقی ها عمدتا از جانب دولت امریکا دانست.

بهرام قاسمی درباره اظهارات دیشب رئیس جمهور در خصوص بخش پایانی تعهداتمان در فردو و علت اصرار ما بر اجرای کامل تعهدات به رغم نقض عهد طرف مقابل گفت: ما نقض کننده نیستیم و معتقدیم در این حوزه آغازکننده نخواهیم بود و تا حد ممکن تعهدات بین المللی و دوجانبه خود را به عنوان دولت مستقل پیش خواهیم برد.

وی افزود: در خصوص تعهدات دیگر طرف ها همانطور که آقای رئیس جمهور اعلام کرد در بسیاری از بخش ها تعهداتی که باید انجام می شد به انجام رسیده است و شاید در حوزه بانکی با مشکلاتی مواجهیم.

قاسمی تصریح کرد: بخشی از این کندی ها به کارشکنی ها و بدعهدی ها بازمی گردد و برخی هم می تواند به سایر عوامل مربوط شود که نمی خواهم آن را خیلی تبیین کنم اما این روند راه خودش را طی کرده است و پیش می رود.

وی گفت: در بخش های عمده ای از مسائل شامل بیمه، کشتیرانی، نفت و حوزه های دیگر موفقیت های بسیار داشته ایم.

قاسمی افزود: البته پس از سالیان طولانی تحریم و سیستم پیچیده و هوشمند و قوی نظارتی در این خصوص، بازشدن همه گره ها در مقطع مشخص حتی اگر اراده لازم باشد دشوار است به همین علت بخشی از این مشکلات طبیعی است.

وی اضافه کرد: اما بخشی نیز باید به حساب کارشکنی، بدعهدی و بدخلقی ها دانست که عمدتا مربوط به دولت امریکاست.

وی بار دیگر تاکید کرد: ما مصریم که تعهداتمان را انجام دهیم اما هر آنچه احساس کنیم بدعهدی صورت می گیرد یا نقضی وجود خواهد داشت دست ما باز است و ما اقدامات خود را چه در فردو یا دیگر بخش ها انجام می دهیم.

وی گفت: درباره تعهدات باقیمانده آنچه رئیس جمهور توضیح داد کافی است و منتظر سالگرد اجرای برجام در 27 دی می مانیم تا ببینیم وضع چگونه خواهد بود.

قاسمی ابراز امیدواری کرد این روند با سرعت بهتر و بیشتر ادامه یابد و آثارش را در حوزه اقتصاد، جامعه و زندگی مردم داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادعای برخی رسانه های غربی در خصوص تقسیم سوریه میان ایران، روسیه و ترکیه را ادعایی بی ربط و نادرست دانست.

بهرام قاسمی در نشست خبری درباره ادعای خبرگزاری رویترز در این خصوص گفت: مواضع کشورمان در خصوص همه کشورهای منطقه کاملا روشن است و ما از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه همواره دفاع کرده و خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: سوریه باید کشوری مستقل با حاکمیت ملی باقی بماند و اجازه نخواهیم داد این کشور به جایی برای حوزه نفوذ دیگر کشورها تبدیل شود.

قاسمی گفت: معتقدیم تغییر مرزها و نقض حاکمیت ملی دولتها کاری بسیار اشتباه است و به این گونه مباحث رسانه ای و تبلیغاتی نیز نباید توجه کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره آزادی حلب و قریب الوقوع بودن آزادی موصل و نقش کشورمان در این خصوص گفت: موضوع حلب به مراحل خوبی رسیده و تا حد بسیاری از وجود تروریستها پاکسازی شده است که امیدواریم وضع آن تثبیت شود و ادامه یابد و شاهد آرامش و ثبات در این شهر و دیگر مناطق سوریه باشیم.

وی افزود: در خصوص آزادی موصل نیز باید گفت این موضوع با اراده حکومت عراق به جلو حرکت کرده است اما موانعی دارد که رفع آن به زمان نیازمند است باید منتظر باشیم تا وضع این شهر نیز به سرمنزل مقصود برسد و مردم موصل نیز از وجود تروریستها رها شوند و به ثبات و آرامش برسند.

قاسمی همچنین درباره برخی خبرسازیها درباره آقای ظریف و تلاش برخی رسانه ها برای تضعیف وی گفت: ایران کشوری دموکراسی است و گروهها ، صداها و جریانهای مختلف سیاسی در آن حضور دارند و تلاش سیاسی می کنند.

وی افزود: مباحث مطرح تا حد بسیاری قابل قبول است و طبیعی به نظر می رسد ، انتقاد به هر اقدام و عملی وجود دارد و ما نمی توانیم خرده بگیریم اما این را باید از برخی جریانات تفکیک کرد که تمایل بسیاری دارند تا مسائل را تا حدی سیاه نمایی کنند و دستاوردهای دولت و نظام را به گونه دیگری جلوه دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در مباحث اخیر درباره آقای ظریف و وزارت خارجه در سوم و پنجم دی مواضع خود را به صراحت بیان کردیم و روابط عمومی وزارت خارجه نیز در هفتم دی پاسخهایی در مورد این نوع ابهامات ارائه کرد که در سایت سخنگو و دیپلماسی رسانه قابل دسترسی است و نیازی به توضیح بیشتر نیست.

قاسمی همچنین درباره آتش بس دولت و گروههای سوری و نقش ایران در این خصوص گفت: نشست سه جانبه مسکو ثمرات مهمی داشت یکی از آنها حضور و هماهنگی ایران ، روسیه و ترکیه بود و سوریه نیز نقشی اساسی در این خصوص داشت و تلاش خود را تجمیع کرد تا بتواند آتش بسی جدی در این کشور ایجاد و برای رسیدن به راه حل سیاسی کمک کند.

وی ، راه حل سیاسی در رسیدن به تفاهمات سیاسی را یگانه راهی دانست که می تواند به برقراری صلح و ثبات در سوریه کمک کند.
قاسمی ابراز امیدواری کرد : با تلاش سه کشور ایران، روسیه و ترکیه صلح و ثبات در سوریه برقرار شود.

وی گفت: البته هنوز تاریخ اجلاس قزاقستان در خصوص سوریه مشخص نیست و در این باره نمی توانم صحبت کنم اما امیدوارم تلاش دولت و گروههای معارض سوریه در این نشست به ثمر برسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره انتشار خبرهایی مبنی بر پیوستن عمان به ائتلاف عربستان و ارتباط این تصمیم با زاویه گرفتن عمان از کشورمان گفت: ما شناخت دقیق از پادشاهی عمان داریم، روابط ما با این کشور از گذشته های دور همواره تاکنون خوب بوده است و در مقاطع مختلف که منطقه با فراز و نشیب ها مواجه شده روابط ایران و عمان همواره مثبت و رو به رشد بوده است.

قاسمی افزود: در صورتی که عمان به این ائتلاف که فرمایشی است پیوسته باشد در روابط این کشور با ایران تاثیری ایجاد نخواهد کرد.

وی گفت: عمان نشان داده است با این نوع روابط و ائتلافها می تواند همکاری هایش را به نحوی سازمان دهد که تاثیری در روابط دو جانبه با دوستانش نداشته باشد.

قاسمی درباره سفر وزیر خارجه سوریه به تهران و گفتگوهایش با مقامات کشورمان گفت: تحولات منطقه بسیار سریع است به نحوی که لحظه به لحظه و روز به روز با مسائل جدید مواجه می شویم ما در دوره های گذشته و سالیان اخیر بویژه ماههای اخیر همواره رایزنی های خود را با برخی کشورهای منطقه بویژه سوریه بطور مستمر داشته ایم .

وی افزود: در مواقعی که احساس کنیم نیاز به رایزنی وجود دارد این ارتباطات افزایش می یابد و سفر آقای ولید معلم در این چارچوب انجام شد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: در سفر وی آخرین تحولات منطقه بویژه مسائل مرتبط با حلب و اجلاس مسکو بررسی شد اجلاسی که توانست به ثمرات مشخصی برسد و در دیدار مقامات ایران و سوری لازم بود درباره برخی مسائل دوباره بطور مستقیم با هم صحبت و هماهنگی کنیم.

وی سفر ولید معلم به تهران را از نظر زمانی و مباحث مطرح بسیار بجا دانست و ابراز امیدواری کرد حاصل این سفر بتواند در وضع آتی سوریه و منطقه و تحولات پیش رو و نیز هماهنگی های بیشتر میان دو طرف کارساز و موثر باشد.

300/300

کد خبر: 718232

وب گردی

وب گردی