معصومه ابتکار: همکاری سازمان حفاظت محیط زیست با دانشگاه آزاد اسلامی می تواند نتایج خوبی برای کشور داشته باشد/فعالیت های پژوهشی قابل توجهی در حوزه محیط زیست انجام می شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر ما با صدها پژوهشگر و استاد دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد اسلامی همکاری داریم که این همکاری سازمان حفاظت از محیط زیست با دانشگاه آزاد اسلامی می تواند نتایج خوبی برای کشور داشته باشد.

معصومه ابتکار درباره همکاری و همچنین تفاهم نامه سازمان محیط زیست با دانشگاه آزاد اسلامی به ایسکانیوز گفت:سازمان محیط زیست یک شورای پژوهشی دارد که این شورا هم در سطحِ ستادی شورای ملی و هم در سطح شورای پژوهشی فعالیت می کند، بنابراین همکاران اصلی ما در استان ها، دانشگاه ­ها هستند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در حال حاضر از دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه های کشور در شورای پژوهشی با صدها پژوهشگر و استاد همکاری می کنیم. از طرف دیگر توانستیم با بسیاری از دانشگاه­ ها در سطح استان­ها تفاهم­ نامه هایی را منعقد کنیم؛ بطور مثال در بحث آموزش با وزارت علوم تحقیقات و فناوری،تفاهم­ نامه ای با وزیر علوم امضا کردیم که بحث اصلی این تفاهم نامه آموزش محیط زیست در دانشگاه­ ها است.

فعالیت های پژوهشی قابل توجهی در حوزه محیط زیست انجام می شود

وی افزود:خوشبختانه رشته­ های دانشگاهی حوزه محیط زیست در دانشگاه­ های کشور عملکرد مناسبی داشته اند و به همین دلیل توانستند در این سال­ها توسعه چشم گیری داشته باشند. .در حال حاضر رشته های تخصصی مختلفی در سطح تحصیلات تکمیلی وجود دارد که کارهای پژوهشی قابل توجهی را در حوزه محیط زیست انجام می دهند.

رییس سازمان محیط زیست ایران ادامه داد: همچنین با وزات علوم دستورالعملی در سطح دانشگاه ها تدوین کرده ایم و با مدیریت سبزی که در این حوزه وجود داشت، دانشگاه ها نیز با ما همکاری کردند. از آنجایی که امروز پسماند غذا با نابودی طبیعت مساوی است،باید با مدیریت سبز ممیزی، انرژی و پسماند را بازیافت کنیم که در این راستا دانشگاه ها با تشکیل کمپین و تشکل های دانشجویی عملکرد مناسبی را از خود نشان دادند.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم در هر دانشگاه ،یک تشکل دانشجویی قوی و فعال محیط زیست بوجود آید که به اجرای برنامه مدیریت سبز در پردیس دانشگاه کمک کنند. از آنجایی که فعالیت های مربوط به محیط زیست، کاری فرهنگی است، بهتر است که در شیوه زندگیمان نیز تاثیر گذار باشد.

ابتکار درباره حمایت از تشکل های دانشجویی فعال در حوزه محیط زیست یادآور شد: بیشترین حمایت ما به تشکل های دانشجویی، ارائه فضا و امکانات لازم است. بطور مثال بازدید از مناطق حفاظت شده، آشنا شدن با فعالیت ­های سازمان، حضور در برنامه­ ها و فعالیت ­های سازمان و نشست­ های علمی تخصصی و همچنین حمایت از پایان نامه های دانشجویی در دستور کار ما است.

دانشگاه آزاد اسلامی می تواند دراجرای سیاست­ های مربوط به مدیرت سبز پیشگام باشد

او درباره قرار داد امضا شده این سازمان با دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: تفاهم نامه امضا شده با دکتر میرزاده رضایت بخش بود و امیدواریم که با توجه به ظرفیت بزرگی که در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد، بتوانیم در زمینه­ های آموزش ،پژوهش، ترویج فرهنگ و رفتار سازگار با محیط زیست در دانشگاه، ترویج پژوهش­ های تخصصی در حوزه­ های کاربردی مخصوصا با نگاهی علمی به این موضوع در سطح کشور بپردازیم.

رییس سازمان محیط زیست ایران در پایان با اشاره به عملکرد خوب دکتر میرزاده و حمایت های او از محیط زیست گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه فعالیت های ترویجی در حوزه محیط زیست فعالیت های چشمگیری انجام داده است. همچنین این مجموعه علمی می تواند در اجرای سیاست­ های مربوط به مدیرت سبز پیشگام باشد و امیدواریم که در جهت اجرای این سیاست ­ها رقابتی مثبت میان واحدهای مختلف شکل بگیرد؛چراکه اگر دانشگا­ه ­ها و استادان دانشگاه آزاد دراین زمینه پیشتاز باشند ،نتایج و برکات خوبی برای کشور به همراه خواهد داشت.

گفت و گو و تنظیم: محمدجواد آخوندی

200/202

کد خبر: 718516

وب گردی

وب گردی