بحران آنفلوآنزای پرندگان در ۱۰ استان کشور/ موج انهدام پرندگان در تالاب‌ها/ فعالیت ۲۴ ساعته ستاد بحران در استان‌ها

معاون سازمان مدیریت بحران کشور آخرین وضعیت مقابله با شیوع آنفلوآنزای پرندگان را تشریح کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایلنا،مرتضی اکبرپور؛ معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور، درباره آخرین وضعیت شیوع آنفلوآنزای پرندگان در کشور اظهار داشت: آمار تلفات پرندگان بیش از ۱۰۰۰ مورد است. در تالاب‌ها تعداد زیادی پرنده در حال منهدم شدن هستند و نباید به این آمار‌ استناد کرد. خوشبختانه هیچ نوع گزارشی از سرایت آنفلوآنزای پرندگان به انسان نداشتیم.

وی افزود: مرغداری‌هایی که این بیماری در آنها مشاهده شده است، با همکاری محیط زیست، سازمان دامپزشکی، استانداری تهران و نیروی انتظامی منطقه واکنش سریع انجام می‌شود و برای انهدام، اقدامات سریع صورت می‌گیرد. این رخداد از سوی پرندگان مهاجر ناشی شده که آلوده بوده‌اند و میکروبشان بسیار سریع شیوع پیدا کرده‌است.

معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر استان‌های مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران، قزوین قم و مرکزی از جمله استان‌های درگیر آنفولانزای پرندگان هستند، گفت: در مجموع ۱۰- ۱۲ استان‌های ما با این رخداد مواجه هستند که برای مقابله با این بحران، ساز و کار مناسب تعریف شده است. سازمان مدیریت بحران از محل ماده ۱۰ قانون حدود ۱۰ میلیارد تومان به سازمان دامپزشکی برای پشتیبانی از این اقدام جدی و مهم، پیشنهاد داده که امیدواریم سازمان دامپزشکی هم با بودجه‌ای که خودش در اختیار دارد، بتوانیم این رخداد را حل کنیم.

اکبرپور اضافه کرد: در استانداری استان‌های درگیر، ستاد بحران تشکیل شده که ۲۴ ساعته مشغول به فعالیت هستند؛ دامپزشکی به عنوان مسوول این کار را دنبال می‌کند و از سوی دیگر محیط‌زیست، نیروهای نظامی و انتظامی کار را پیگیری می‌کنند. تمامی این اقدامات زیر نظر شخص استاندار دنبال می‌شود.

وی با اشاره به جلسه اخیر رئیس مدیریت بحران کشور و مسوولان ذی‌ربط با معاون اول رییس‌جمهور و صحبت درباره میزان خسارات وارده گفت: با توجه به اینکه مرغداری‌ها تحت پوشش بیمه هستند، خسارات از سوی بیمه پرداخت می‌شود که البته هنوز هم میزان خسارت مشخص نیست.

معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور در پایان اعلام کرد که استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، مرکزی و قم تاکنون بیشترین تلفات ناشی از آنفولانزای پرندگان را داشته‌اند.

700/703

کد خبر: 718703

وب گردی

وب گردی