فعالیت آژانس‌های اینترنتی بدون مجوز تخلف است

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با تاکید بر اینکه مدیریت حمل و نقل عمومی بار و مسافر در حیطه شهرها بر عهده شهرداری‌ها قرار داده شده است، گفت: هر فردی که بخواهد به هر شیوه‌ای خدمات حمل و نقلی ارائه کند باید با مراجعه به شهرداری مجوز بگیرد لذا اگر خدمتی بدون اخذ مجوز لازم از سوی شهرداری ارائه شود در کلیت آن مشکل وجود دارد و شامل تخلف می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، مسعود طبیبی در تشریح نظر اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور درباره آژانس‌های اینترنتی، گفت: در مجموع استفاده از این اپلیکیشین‌ها بسیار خوب است و با توجه به اینکه جامعه از فناوری‌های نوین استفاده می‌کند لذا فارغ از مباحث امنیتی که دغدغه اتحادیه نیز هست، استفاده از این اپلیکیشین‌ها می‌تواند خدمت مناسبی باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این برنامه‌های تحت وب می‌تواند یک استفاده مناسب از تکنولوژی محسوب شود و برای ارائه خدمات نسبتا خوب مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور تاکید کرد: ما با ماهیت کل این جریان مشکلی نداریم. حتی از گروه‌های اسنپ و تاپسی که به شکل حرفه‌ای‌تر در این عرصه و در سطح شهر تهران کار می‌کنند درخواست می‌کنیم تا برای رایزنی و حل مخاطرات احتمالی موجود به اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور مراجعه کنند. قطعا با رایزنی می‌توان راهکارهای مناسبی برای مخاطراتی که در مباحث امنیتی و شائبه‌های امنیتی وجود دارد پیدا کرد.

طبیبی افزود: البته باید در این برنامه‌های تحت وب تاکسی در مقابل غیرتاکسی به دلیل سطح خدمات بیشتری که ارائه می‌کند تفاوتی وجود داشته باشد. طبیعتا تاکسی باید در اولویت باشد به ویژه اینکه در حال حاضر نوسازی مناسبی در ناوگان تاکسیرانی کشور به ویژه در شهر تهران انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه نباید این نرم‌افزارها تنها به تاکسی محدود شود چرا که اگر اینگونه شود قطعا با شکست مواجه خواهند شد، ادامه داد: استفاده از این فناوری باید با حفظ حقوق تاکسیرانان و در چارچوب، قواعد و ضوابط مشخص انجام شود لذا باید این قواعد و ضوابط تدوین شود و مجوزهایی نیز بر این اساس صادر شود.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور تاکید کرد:‌ در حال حاضر هیچ مجوزی برای فعالیت در این حوزه وجود ندارد و حتی برخی از این شرکت‌ها اعلام کرده بودند که مجوزی از نظام صنفی رایانه‌ای دریافت کردند که پس از استعلام ما مشخص شد چنین مجوزی بابت خدمات حمل و نقلی صادر نشده است. در حقیقت مرجع صادرکننده چنین مجوزی نیز نظام صنفی نیست. بی‌تردید در حال حاضر هیچ کس در ایران برای آژانس‌های اینترنتی مجوزی صادر نکرده و برای ارائه این خدمات اصولا مجوزی در حال حاضر وجود ندارد.

طبیبی ادامه داد: در فراخوانی که در 15 آذر ماه سال جاری در روزنامه ایران چاپ شد از مجموعه‌هایی که در این عرصه فعالیت می‌کنند دعوت شد که ضمن معرفی ابزارهای تحت وب خود و نوع ارائه خدمت‌شان یکسری قواعدی که در ارائه این خدمات وجود دارد از جمله اولویت دادن به تاکسی‌ها در مقابل ماشین‌های شخصی در این نرم‌افزارها لحاظ شود. ضمن اینکه پورسانت‌هایی که توسط شرکت‌ها از رانندگان گرفته می‌شود، می‌تواند با توسعه این سیستم‌ها در آینده حذف شود در نتیجه به دنبال این هستیم تا پورسانتی از تاکسیران‌ها گرفته نشود و تنها در مقابل درآمد اضافی که از طریق این خدمات نصیب تاکسیران می‌شود شرکت نیز در سود آن مشارکت داشته باشد. بی‌تردید باید در راستای حرفه‌ای شدن به سمتی برویم که این مجموعه‌ها بتوانند خدمات مدیریتی خوبی ارائه دهند و در نهایت شهروندان نیز با هزینه کمتری و در کوتاهترین زمان ممکن تاکسی در اختیار آنها قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه برخی از سازمان‌های تاکسیرانی در شهرهای مختلف به دنبال طراحی چنین نرم‌افزارهایی به صورت مشابه هستند، تاکید کرد: قطعا طراحی چنین نرم‌افزاری به صورت منحصری برای تاکسی‌ها قطعا با شکست مواجه خواهد شد. ضمن اینکه نباید سازمان‌های تاکسیرانی این کار را که یک کار تصدی‌گری است خود بر عهده بگیرند و شروع به طراحی چنین نرم‌افزارهایی کنند. قطعا اتحادیه تاکسیرانی نیز در این خصوص به صورت مستقیم وارد نخواهد شد اما در حوزه نظارت نیاز است که سازمان‌های تاکسیرانی در این حوزه ورود داشته باشند.

منبع:ایسنا

701/700

کد خبر: 718926

وب گردی

وب گردی