مراقبت‌های ویژه در هوای آلوده

یکی از نشانه‌های ساده‌ای که گویای بی‌تفاوتی و بی‌اهمیت شدن آلودگی هوا در میان مردم است و تقریبا همگی شاهد آن هستیم، کاهش بسیار شدید و قابل توجه مصرف ماسک توسط عابران پیاده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از جام جم آنلاین ،‌ همین مسأله بدون شک، بر میزان مراقبت‌ها و افزایش تعداد بیماران قلبی و ریوی نیز می‌تواند تاثیر داشته باشد. درست است که برای کاهش یا رفع آلودگی هوا کاری از دست مردم عادی برنمی‌آید، اما این به معنای بی‌مسئولیتی در تشدید مراقبت‌ها توسط افراد سالم و بیمار در این دوران نیست.

کارشناسان برمصرف بیشتر مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان همچون سیب، انار، گیلاس، آلوی سیاه، گلابی، سبزیجات، ویتامین D و لبنیات در زمان آلودگی هوا برای همه گروه‌های سنی تأکید دارند. علاوه بر این توصیه‌های دیگری نیز وجود دارد که لازم است به آنها توجه کنیم.

کنترل آلودگی هوا با خانه‌نشینی

دکتر سیروس شعبانی، متخصص ریه درباره مراقبت‌های ویژه مبتلایان به بیماری‌های ریوی می‌گوید:ذرات معلق در هوا همچون اکسید نیتروژن، ازن و منواکسیدکربن که زیر 5/2 میکرون هستند، قابلیت دارند که به سیستم تحتانی ریه آسیب بزنند و در درازمدت باعث سرطان‌زایی و تشدید بیماری‌های زمینه‌ای شوند. وی ادامه می‌دهد: در زمان آلودگی هوا، مهم‌ترین اقدام برای افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای ریوی دارند، آن است که از خانه بیرون نروند و دیگر اقدامات به این اندازه اثرگذار نیستند.

افزایش مصرف اکسیژن

حتما شما هم به عنوان یک فرد سالم بارها تجربه کرده‌اید که در زمان شدت گرفتن آلودگی هوا با سنگینی سر، تنگی نفس، سوزش گلو و ریه مواجه می‌شوید. بدون شک یک بیماری ریوی این علائم را شدیدتر می‌کند.

این متخصص ریه در پاسخ به این که آیا میزان مصرف دارو توسط بیماران ریوی در زمان آلودگی هوا باید تغییر کند، می‌گوید: افزایش مصرف داروهای استنشاقی، توصیه دیگر ما به افرادی است که بیماری تنفسی مزمن دارند. البته میزان مصرف دارو در هر فرد متفاوت است. اگر فردی هر 12 ساعت یک پاف از داروهای استنشاقی را استفاده می‌کند، این میزان را به دو پاف در هر 12 ساعت برساند.

او ادامه می‌دهد: در صورتی که فرد شاغل است یا به هر علت مجبور است از خانه بیرون برود، حتما قبل از خروج، دو پاف از داروهایی مثل اسپری سالبوتامول ـ که برای مواقع ضروری تجویز شده است ـ استفاده کند.

دکتر شعبانی تأکید می‌کند: مبتلایان برای این که دچار حملات آسم نشوند، می‌توانند از داروهای پیشگیری که برای مواقع اضطراری تجویز شده‌اند، استفاده کنند تا دچار مشکلات حاد نشوند.

تفاوت آلودگی هوا در خانه و خیابان

برخی اعتقادی به خانه ماندن در زمان آلودگی هوا ندارند، چراکه معتقدند فرقی بین هوای داخل خانه با بیرون وجود ندارد. در صورتی که دکتر شعبانی این برداشت را اشتباه عنوان می‌کند و می‌گوید: فرمول آلاینده‌های آلودگی هوا در داخل خانه با بیرون بسیار متفاوت است. آلودگی‌های خانگی معمولا بر اثر شعله اجاق گاز یا مواد شوینده ایجاد می‌شود و در صورت بسته نگه داشتن پنجره‌ها، فعل و انفعالات هوای بیرون بر هوای داخل خانه تاثیری ندارد.

این متخصص ریه در پاسخ به این که آیا مصرف بیشتر شیر در این دوران موثر است، می‌گوید: کلسیم موجود در شیر می‌تواند آلودگی را به صورت باند شده از بدن خارج کند. بنابراین افزایش مصرف لبنیات نیز موثر است.

او ادامه می‌دهد: به همین دلیل است که موثرترین راه پیشگیری و مراقبت برای بیماران ریوی و البته افراد سالم را در خانه ماندن می‌دانیم. پایین نبودن شیشه‌های ماشین، امتناع از پیاده‌روی و ورزش در فضای باز، کاهش مدت زمان حضور در فضای باز، بسته بودن دهان و تا جای ممکن صحبت نکردن و استنشاق هوا از راه بینی توصیه‌های قابل توجه دیگری است که اجرای آنها حتی با حداقل‌ترین میزان تاثیر مهمی در مراقبت از ریه‌ها دارد.

دکتر شعبانی توصیه می‌کند که افراد کارهای خود را در ساعات ابتدایی صبح تا بعدازظهر انجام دهند و انجام آنها را به ساعات پایانی روز موکول نکنند، چراکه اواخر روز هوا آلوده‌تر است.ضمن آن که استفاده از ماسک‌های ان ـ 95جدی گرفته شود.

کار سنگین برای بیماران قلبی ممنوع

بیماران قلبی ـ عروقی گروه دیگری هستند که لازم است در دوران وارونگی هوای زمستان بیش از پیش مراقب خودشان باشند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که آلودگی هوا در مرگ زودهنگام بیماران قلبی موثر است. بنابراین هشدارها و مراقبت‌ها را این افراد نیز باید جدی‌تر بگیرند.

دکتر بابک شریف کاشانی، متخصص قلب درباره مراقبت‌های این دوران به جام‌جم می‌گوید: یادمان باشد که آلودگی هوا فقط کمبود اکسیژن نیست. آلاینده‌ها کار نفسگیری را بیشتر می‌کنند و این کار باعث فشار بیشتر روی قلب می‌شود.

او ادامه می‌دهد: بیماران قلبی ـ عروقی نیز باید در روزهایی که آلودگی هوا بیش از حد مجاز است، از خانه خارج نشوند، کار سنگین انجام ندهند و در معرض آلودگی قرار نگیرند، چون که بعد از آن ممکن است دچار حملات قلبی شوند.

این متخصص قلب و عروق تأکید می‌کند: علاوه بر این، افرادی که با بیماری‌های ریوی مواجه‌اند نیز باید توجه بیشتری نسبت به وضعیت قلب خود داشته باشند، چراکه کاهش میزان اکسیژن مورد نیاز بدن باعث فشار بر قلب می‌شود و می‌تواند احتمال حمله قلبی را در فرد زیاد کند.کنترل فشار خون از دیگر مواردی است که نه‌تنها این بیماران بلکه افراد سالم نیز باید به آن توجه داشته باشند.

او در پاسخ به این که آیا مصرف دارو در این دوران باید تغییر کند، می‌گوید: درباره بیماران قلبی پیشگیری خاصی وجود ندارد، اما بیماران ریوی باید اکسیژن بیشتری مصرف کنند و مراقب باشند که سطح اکسیژن خونشان پایین نیاید.

دکتر شریف کاشانی تأکید می‌کند: در صورتی که بیماران قلبی و ریوی با شرایطی همچون به‌هم خوردن ضربان قلب،تنگی نفس یا درد سینه مواجه شدند، حتما به پزشک مراجعه کنند.

704/700

کد خبر: 718949

وب گردی

وب گردی