مشاور ترامپ: روس‌ها در هک کردن سیستم‌های آمریکا نقش داشته‌اند

یکی از مشاوران عالی رئیس‌جمهور منتخب آمریکا گفته است، به عقیده وی روس‌ها در جریان هک انتخابات اخیر این کشور دست داشته‌اند؛ در حالی که دولت آتی رویکری کاملا متفاوت اتخاذ کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سی ان ان، جیمز ولسی، مدیر سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا و یکی از مشاوران مسائل امنیتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب این کشور در این باره توضیح داده که تشخیص اینکه چه کسی پشت برنامه هک دوران انتخابات بوده بسیار دشوار است اما او معتقد است که روس‌ها و احتمالا کشورهای دیگر در این مساله دخالت کرده‌اند.

ولسی در این باره ادامه داد: به گمان من روس‌ها در این جریان بوده‌اند اما این بدان معنی نیست که افراد دیگری نیز در این مساله دخالت نداشته‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ با اظهارنظراتش رسانه‌ها را به بازی گرفته است، عنوان کرد: احتمالا، ضمن اینکه ترامپ در بافتن مسائل به هم استاد است!

وسلی خاطرنشان کرد: گاهی مردم ممکن است درباره افرادی در آژانس امنیت ملی صحبت کنند و ایده‌ای داشته باشند که شاید نوعی هک کردن دیگری باشد. گمان نمی‌کنم این مساله چندان اهمیت داشته باشد.

وی در ادامه اظهاراتش تاکید کرد، اعتقاد دارد که بیش از یک کشور در جریان هک شدن سازمان‌های دموکرات‌ها و افراد این حزب مشارکت داشته‌اند.

وسلی از "ایران و چین" به عنوان دیگر کشورهایی یاد کرد که می‌توانند در این امر مشارکت داشته باشند.

مشاور امنیت ملی ترامپ افزود: این یک عملیات یا فعالیت سازماندهی شده نبود.

اظهارات وسلی در حالی مطرح می‌شوند که ترامپ و مشاورانش همچنان درباره این ادعا که ارتباطی میان روسیه و هک‌های اخیر علیه دموکرات‌ها ارتباطی وجود دارد، ابراز تردید می‌کنند.

یکی از مقامات در همین حال که خواست نامش فاش نشود در این باره به سی ان ان گفته است که دولت این هک‌ها را تا صفحه کلیدهای مشخصی ردگیری کرده که دارای الفبای سیریلیک (که معمولا امروزه با کمی تغییر توسط روس‌ها، بلغارها و اوکراینی‌ها استفاده می‌شود) هستند. در این مورد اثرانگشت‌های دیجیتالی برجای مانده که گفته می‌شود به دولت روسیه منتهی می‌شوند.

در واکنش به اطلاعات آمریکا دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز عنوان کرد: من متوجه نمی‌شوم این دقیقا به چه معناست اما حروف سیریلیک در هرجایی قابل استفاده است. من هرگونه احتمال درباره مداخله مقامات روسی در این ماجرا را رد می‌کنم.

در همین حال شون اسپایسر، معاون مطبوعاتی ترامپ نیز روز دوشنبه به سی ان ان گفته بود که "این ایده که ما درباره این مساله پیش از داشتن گزارش نهایی قضاوت کنیم، سهل انگارانه است.

با این حال ترامپ طی سخنرانی خود به مناسبت سال نو نسبت به این گزارش ابراز بدبینی و اظهار کرد: من چیزهایی زیادی درباره این هک‌ها می‌دانم و هک کردن مساله بسیار سختی برای اثبات است. بنابراین هرکس دیگری می‌تواند عامل این هک‌ها باشد.

وی همچنین ادعا کرد که اطلاعاتی شخصی درباره این موضوع دارد که اواخر هفته افشا می‌کند.

وسلی در ادامه اظهاراتش در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ترامپ چگونه ممکن است چنین اطلاعاتی داشته باشد، گفت: امروزه افرادی در جامعه اطلاعات آمریکا هستند که ممکن است به ترامپ این اطلاعات را داده باشند.

اسپایسر نیز خاطرنشان کرد که ترامپ درباره نتایج خود و اینکه گمان می‌کند مسائل چگونه هستند، صحبت خواهد کرد ضمن اینکه او اطمینان خواهد یافت که مردم متوجه شوند مسائل و سوالات بسیاری در این میان وجود دارد.

یکی دیگر از مقامات آمریکایی نیز درباره این مساله گفته است که می‌توان به تحلیل اطلاعات نهایی اعتماد کرد چراکه این توانایی برای جمع آوری اطلاعات بسیار باارزش از سیستم‌های روسی ممکن بوده است؛‌ اقدامی که در مقابل برخی دولت‌ها چون کره شمالی به مراتب دشوارتر است.

با این حال اسپایسر خاطرنشان کرد که رئیس‌جمهور منتخب برای نتایج نهایی تحقیقاتی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا دستور آن را داده، ‌صبر خواهد کرد.

به گفته وی ترامپ انتظار دارد طی روزهای آتی در جریان خلاصه‌ای از این تحقیقان قرار گیرد.

منبع: ایسنا

303/300

کد خبر: 719019

وب گردی

وب گردی