برزخ پارازیت‌ها/عوارض پارازیت بر سلامت جامعه

پارازیت‌ها و چالش‌های ناشی از آن قصه پر غصه‌ای است که انگار تمامی ندارد. هر از گاهی اظهارات گوناگونی درباره تاثیرات مخرب امواج و پارازیت‌ها به تیتر اخبار تبدیل می‌شود، اما تاکنون هیچ اقدام یا رویکرد مناسبی نسبت به تایید تاثیرات مخرب امواج یا تکذیب آن از سوی هیچ مرجعی مشاهده نشده است. با وجود اینکه در عصر کنونی زندگی بدون امواج امکان پذیر نیست و به‌کارگیری هر وسیله‌ای امواجی را از خود ساطع می‌کند، بی شک شفاف سازی نسبت به تاثیرات پارازیت‌ها می‌تواند به ابهام‌های ناشی از تاثیرات مخرب این امواج در افکار عمومی پایان دهد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ بر اساس یافته‌های علمی یکی از عوامل ایجاد سرطان در آشپزخانه‌‌ها وجود دارد. استفاده از مایکروویو و آنتن‌هایی که تلفن‌های همراه روی پشت‌بام زده‌اند می‌توانند موجب ابتلا به سرطان شود. این نکته را نیز باید مدنظر قرار داد که تاثیر امواج برای یک نوزاد با یک ورزشکار فرق می‌کند و به فاصله شخص با امواج نیز بستگی دارد، اما هنوز آمار دقیقی از سوی مراکز بهداشتی و درمانی و وزارت بهداشت مبنی بر تاثیر منفی امواج بر جسم منتشر نشده است. اثر مخرب امواج به طول موج بستگی دارد و هر چه کوتاه‌تر باشد بدتر است. همچنین کسانی که نسبت به استفاده از اینترنت وایرلس در خانه نگران هستند باید بدانند خطر استفاده از آن به دلیل طول موج بالا کمتر است. با وجود این، وزارت بهداشت می‌گوید تحقیقات کافی درباره تاثیر پارازیت‌ها بر سلامتی وجود ندارد، اما محققان می‌گویند پارازیت عامل بیماری است.

تاثیر پارازیت‌ها و نظرات مسئولان

در یک دهه اخیر مساله ای تحت عنوان تاثیر پارازیت‌ها بر سلامت جامعه برجسته شده است، اما بعد از مدتی با اظهار نظرهای ضد و نقیض از سوی مسئولان امر به فراموشی سپرده می‌شود. در این شرایط باز مردم می‌مانند با نگرانی‌های ناشی از اینکه که بالاخره پارازیت‌ها برسلامتشان تاثیر گذار است یا خیر. این در حالی است که در مجلس گذشته مسئولان مربوطه گزارش‌هایی در زمینه نقش پارازیت‌ها بر سلامت افراد به کمیسیون بهداشت و درمان ارائه کردند که این گزارش همه ادعاها مبنی بر تاثیرگذاری پارازیت‌ها در بروز سرطان‌ها را رد می‌کرد. ساکنان بهارستان بر این باورند که بر اساس گزارش‌های مذکور مستندات و شواهد مبنی بر سرطان زا بودن پارازیت‌ها وجود ندارد. بر اساس یافته‌های علمی اگر فاصله پارازیت‌ها با افراد بیشتر از دو متر باشد تاثیر خود را از دست می‌دهد. برخی تحقیقات به تاثیر امواج موبایل بر سلامت افراد را تایید کرده است.

عوارض پارازیت بر سلامت جامعه

مطالعات بین‌المللی در مورد پارازیت‌ها در سطح وسیعی در کشورهایی همچون استرالیا، چین، هند، انگلستان و آمریکای لاتین انجام شده است. اغلب کشورهای جهان اول مرکز تحقیقاتی واحدی را به عنوان «کنترل‌ کننده میزان تششعات یونیزان و غیریونیزان» به صورت ملی و به عنوان سازمان‌ دهنده دیگر مراکز و محققان وابسته تعیین کرده‌اند تا برآیند همه داشته‌های آماری و تحقیقات موضوعی ثبت و برای قانونگذار و مرتبطان دولتی ارسال شود. به این ترتیب موفق شده‌اند با تعیین استانداردها، میزان مجاز امواج رادیویی و تششعات به صورت سالانه در جامعه خود را پایش کنند. طبق تحقیقات متعدد انجام شده در سطح جهان تاکنون عوارض قابل ملاحظه و تکرار پذیری که وابسته به اختلالات امواج رادیویی، نه میزان تششعات یونیزان و غیریونیزان، باشد در مراکز تحقیقی معتبر ثبت نشده، که اگر چنین اتفاقی سبقه علمی داشت بی شک تاکنون بارها با استناد به آنها قوانین ضد دولت‌های مطرح همچون چین، کره‌جنوبی، کره‌شمالی، آمریکا، لیبی، انگلستان و... - اغلب در موارد و مقاطعی از تاریخ گذشته و حال ارسال پارازیت بر امواج ناخواسته را در دستور کار قرار داده‌اند- تصویب می‌شد.

پارازیت‌های ماهواره‌ای وآلودگی آب، عامل سقط‌ جنین است

یک متخصص زنان و زایمان عوامل و آلودگی‌هایی که موجب سقط جنین می‌شوند را برشمرد. زهرا سهیلی‌ پور با بیان اینکه یکی از علل سقط جنین مادران وجود پارازیت‌‌های ماهواره ‌ای است، گفت: سقط در زمان کمتر از پنج ماهگی بارداری برای جنین اتفاق می‌‌افتد، اما تاثیر پارازیت‌‌ها بر مرگ جنین هنوز ثابت نشده است. او آلودگی آب را از علل دیگر سقط جنین دانست و گفت: در صورت اثبات سرب در آب برخی مناطق، این امر می‌تواند در افزایش سقط جنین موثر باشد. او با بیان اینکه مواد آرایشی استاندارد حاوی سرب نیستند، تاکید کرد: اگر زنان باردار از لوازم آرایشی تاریخ مصرف گذشته و فاسد استفاده کنند، احتمال سقط جنین امکان پذیر است، اما در هر صورت امکان جذب سرب از طریق فضا و تنفس برای زنان باردار بیشتر است. به گزارش ایسنا، این متخصص زنان و زایمان افزود: افزایش سن پدر و مادر در بارداری یکی دیگر از دلایل سقط جنین است، همچنین با افزایش سن والدین، ناهنجاری‌های کروموزمی در جنین نیز بیشتر می‌‌شود. همچنین رئیس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت می‌گوید: در این موضوع افراط و تفریط شده است و حتی عنوان می‌شود که این پارازیت‌ها عامل سرطان هم هستند، در حالی که عوامل فراوان تاثیر دارد و یکی از موارد هم تشعشات است. تشعشات می‌تواند تلفن همراه، ماکروفر و هر چیز دیگری باشد و تنها پارازیت و ماهواره نیست. علی گورانی می‌افزاید: بنابراین ادعاهای مربوط به تاثیر پارازیت‌های ماهواره ای بر سلامت انسان و بروز بیماری‌هایی همچون سرطان یا سقط جنین استناد علمی ندارد. شدت انرژی آنتی سیگنال‌ها (پارازیت‌ها) بیشتر از سیگنال‌های (امواج) ماهواره ای نیست و به هر حال مردم به طور مرتب از ماهواره‌ها استفاده می‌کنند و تمام افراد، چه افرادی که ماهواره دارند و چه کسانی که ندارند، این امواج را دریافت می‌کنند.

تاثیرات پارازیت‌ها در‌هاله‌ای از ابهام

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره تاثیر پارازیت‌ها بر سلامت جامعه می‌گوید:‌ «تاکنون هیچ تحقیق علمی مبنی بر تاثیر سوء پارازیت‌ها بر سلامت انسان انجام نشده است.» بر اساس گفته‌های برخی کارشناسان در سال‌های اخیر پارازیت‌های ناشی از تلفن همراه، ماکروویو و... بر مرده زایی، سقط جنین و بروز سرطان تاثیر داشته است. اما سیامک مره صدق با بیان اینکه تاکنون کدام منبع علمی در این زمینه تحقیقات و بررسی‌های لازم انجام داده است؟‌ می‌افزاید: بنده با بررسی مراجع علمی متعدد مقوله ای تحت عنوان تاثیر مخرب امواج از جنس صوت در روند بیماری‌ها را تایید نمی‌کنم. به گفته او برخی سفارش‌ها از سوی پزشک به فرد بیمار را به هیچ عنوان نمی‌توان علمی ارزیابی کرد. برای مثال برخی از پزشکان مامایی به زنان باردار می‌گویند از ماکروفر استفاده نکنند، این امر به هیچ عنوان علمی نیست و نمی‌توان آن را به همه زنان بادار جامعه تعمیم داد. وقتی پژوهشی در گروه علمی مورد بررسی کارشناسی،‌ مطالعات آماری و سازگار با استاندارد علمی انجام گیرد، طبیعتا می‌توان آن را به عنوان مرجع علمی مورد بررسی قرار دارد. در چند سال اخیر هر از گاهی موج خبری در مقاطع مختلف تحت عنوان تاثیرمخرب پارازیت‌ها بر سلامتی در جامعه به وجود می‌آید و به نسبت در کمترین زمان ممکن نیز فروکش می‌کند. مره صدق می‌گوید: این گونه موج خبری به هیچ عنوان پایه علمی ندارد. با وجود اینکه در۱۰ سال اخیر موضوع تاثیر پارازیت‌ها برافکار عمومی را تحت تاثیر قرار داده است، اما این عضو مجلس بر این باور است که علم بر اساس مستندات علمی شکل می‌گیرد نه گفته‌ها.

باید افراد مدعی بر تاثیرات مخرب پارازیت‌ها یافته‌ها و بررسی‌های علمی را عنوان کنند تا بتوان این گونه ادعاها را باور کرد. با توجه به اینکه وزارت بهداشت و درمان، برخی از نمایندگان مجلس و کارشناس مربوطه، عدم وجود پژوهش‌های علمی در زمینه تاثیر پارازیت‌ها بر سلامت را تنها نارسایی این موضوع می‌دانند و همچنان برعدم تاثیر امواج بر سلامت افراد اصرار می‌ورزند، اما مدیر مرکز تحقیقات بیوشیمی دانشگاه تهران که سال‌هاست درباره تاثیر امواج الکترومغناطیس تحقیق می‌کند، می‌گوید: اینکه گفته شود پژوهش‌های کافی وجود ندارد، دلیل قانع کننده‌ای نیست و هر جایی که لازم است، باید درباره سلامت مردم تحقیق کنیم. درباره امواج الکترومغناطیس و تاثیر آنها بر انسان‌ها منابع داخلی و خارجی متعددی وجود دارد که به راحتی قابل دسترسی هستند. غلامحسین ریاضی آزمایشی با همکاری دانشکده فنی دانشگاه تهران انجام داده و ثابت کرده که امواج تلفن همراه باعث کاهش جذب اکسیژن در هموگلوبین خون شده و در نتیجه مغز هم که باید از پنج تا ۱۰ درصد اکسیژن خون بهره ببرد، اکسیژن کمتری دریافت خواهد کرد. او بر این باور است که امواج الکترومغناطیس می‌توانند حافظه را هم مختل کنند و باعث دشواری در به ذهن سپردن یا یادآوری اطلاعات شود.

او توضیح می‌دهد: مغز مدام در حال دریافت امواج الکترومغناطیسی است و تمام اطلاعاتی که از محیط به ما می‌رسند، به امواج الکترومغناطیسی تبدیل شده و توسط مغز دریافت می‌شوند. اما فرکانس‌های بالاتر از دامنه فرکانس‌های مغز می‌توانند بر حافظه و سیستم مغز اثرگذاشته و عملکرد آن را با اختلال مواجه کنند. در واقع حافظه یک شبکه است که با نوعی پروتئین کار می‌کند و امواج، حرکت این پروتئین را مختل می‌کند.

704/700

کد خبر: 719081

وب گردی

وب گردی