نهادینه‌سازی اقتصاد فرهنگ بنیان/تدوین نقشه راه 7 ماموریت محول شده به جهاد

رئیس جهاد دانشگاهی ضمن تشریح اهداف این نهاد در دوره جدید بر ضرورت افزایش قراردادهای پژوهش و فناوری و تکمیل زیرساخت‌های آموزشی و نهادینه شدن اقتصاد فرهنگ‌ بنیان تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر طیبی در گردهمایی روسای سازمان‌ها، واحدها، پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز جهاد دانشگاهی که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، ضمن بیان اینکه امیدواریم این جلسه به اهداف خود که ایجاد همبستگی، همدلی و تبادل نظر برای برنامه‌های سه سال آینده است، برسد، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی را به عنوان یک نهاد فرهنگساز و الگوساز می‌شناسیم زیرا جهاد تاکنون الگوسازی‌های خوبی کرده‌ است.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: در دوره اول مسؤولیت، مبنا بر این بود که توازنی بین فعالیت‌ها و شاخص‌ها ایجاد شود که تدوین سند جایگاه جهاد دانشگاهی و تهیه برنامه چهارم توسعه جهاد بر مبنای اهداف کمی در این راستا بود.

وی ادامه داد: در واقع سعی کردیم اهداف کیفی سند چشم‌انداز را به اهداف کمی تبدیل کنیم و در بازه زمانی 3 ساله، برای اولین بار این کار را انجام دهیم. البته با توجه به نوپا بودن این موضوع، احتمال وقوع خطا نیز وجود داشت اما در برنامه پنجم توسعه بهتر عمل شد تا در افق 1404 هم به اهداف مورد نظر خود و هم به رشد سریع برنامه‌ریزی دست یابیم.

طیبی ضمن بیان اینکه در گذشته علی‌رغم اینکه به دلیل برخی دخالت‌ها، با مدیران ارشد دولت وقت، ارتباط خوبی نداشتیم، تصریح کرد: اما با بدنه دولت وقت ارتباط خوبی برقرار شد و ریل‌گذاری‌های مناسبی برای انجام فعالیت‌های مختلف در جهاد دانشگاهی صورت گرفت که همان ریل‌گذاری باعث شد تغییر مدیریت نتواند آسیب زیادی به جهاد وارد کند.

رئیس جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه در حوزه‌های پژوهش و فناوری، به طور تقریبی راه گذشته ادامه یافت، گفت: در دوره اول مبنای بیشتر کارها ارزمحور بود. تلاش کردیم نیازهای امروز و فردای جامعه را شناسایی کنیم و به اهداف برسیم. همچنین داشتن جایگاه مشخص از سوی نظام نیز برای ما بسیار حائز اهمیت بود از این رو، تهیه برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی بر مبنای نیازهای ملی و مزیت‌های استانی تدوین شد.

وی ادامه داد: در واقع باید تمام واحدها هم دارای شاخص باشند و هم به طور قانونی ماموریت‌هایی از نظام بگیرند. در تهیه برنامه پنجم مشکل مالی داشتیم که یکی از نمونه‌های آن سهم کم جهاد دانشگاهی از بودجه کشور بود که سعی می‌کنیم در مجلس بودجه را افزایش دهیم.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه بودجه در سال‌های 93 و 94 خوب بود اما در سال 95 تعریف چندانی نداشت، به وعده رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص افزایش دو تا سه برابری بودجه در غالب جدول 14 اشاره و از عدم تحقق جدول 14 انتقاد کرد.

وی همچنین با بیان اینکه تناسبی بین تلاش‌های صورت گرفته و نتایج به دست آمده به دلیل مشکلات حاکم در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: شرایط برای تدوین برنامه ششم توسعه جهاد دانشگاهی و دستیابی به اهداف فراهم شده است که در این راستا گام‌هایی برداشته و رایزنی‌هایی انجام شده است.

طیبی به هفت ماموریت محول شده به جهاد دانشگاهی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره و اجرایی کردن این ماموریت‌ها را جزو اهداف جهاد دانشگاهی عنوان کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه بندی آمده است که سازمان برنامه و بودجه را مکلف می‌کند در قبال بودجه‌های سنواتی، مقدمات پیاده‌سازی سند را فراهم کند، گفت: دو ماده نیز در رابطه با انتقال تکنولوژی در صنعت حمل و نقل ریلی و آب‌شیرین‌کن‌ها تصویب شد که مدیریت انتقال تکنولوژی بر عهده جهاد گذاشته شده است.

تدوین نقشه راه هفت ماموریت محول شده به جهاد دانشگاهی

طیبی در ادامه ضمن بیان اینکه نقشه راه هفت ماموریت محول شده به جهاد دانشگاهی تدوین شده است، از تهیه اساسنامه‌ای در این زمینه خبر داد و گفت: برای اجرایی کردن این مهم از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاونت اول ریاست‌جمهوری و وزارتخانه‌های مختلف پیگیر هستیم.

وی با اشاره به اینکه باید فعالیت‌هایی را در دوره جدید ریاست در دستور کار قرار دهیم، گفت: به عنوان مثال تهیه برنامه ششم توسعه با بهره‌گیری از تجارب برنامه چهارم و پنجم بر مبنای داشتن شاخص برای واحدهای جهاد دانشگاهی بر اساس نیازهای ملی و مزیت‌های استانی باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: همچنین واحدهای در حال توسعه باید دارای پروژه شوند که مقدمات این امر فراهم شده اما هنوز به منصه ظهور نرسیده است. از طرفی خروج واحدهای توسعه یافته از رکود که ناشی از شرایط حاکم در کشور بود نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: تحول جدی در حوزه علوم انسانی از دیگر اهداف است چرا که 40 درصد از اعضای هیات علمی ما در حوزه علوم انسانی هستند اما هنوز نتوانسته‌اند انتظارات را برآورده کنند.

طیبی گفت: جذب و حذف نیروهای کارآمد و افزایش حداقل 5 برابری در قراردادهای پژوهش و فناوری و حرکت به سمت پروژه‌های بزرگ و ملی از دیگر مواردی است که مورد توجه قرار گیرد.

اقتصاد فرهنگ‌بنیان باید مورد توجه قرار گیرد

طیبی در ادامه به بحث آموزش نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه آموزش باید تمرکز بر سیاستگذاری عالی و نظارت بر حسن اجرای این سیاستگذاری‌ها در معاونت علمی و فناوری با حضور نخبگان و صاحبنظران باشد. همچنین ارتقای کیفیت و تخصصی شدن فعالیت‌های آموزشی مطابق با نیازهای روز و افزایش ارتباط بین حوزه آموزش عالی با پژوهشکده‌ها و واحدهای موفق و البته توجه به امر تجاری‌سازی از مواردی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

وی تکمیل زیرساخت‌های آموزشی را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: از طرفی باید در کنار حوزه‌های پژوهش و آموزش، به حوزه فرهنگی به عنوان یکی از زیرساخت‌های توسعه کشور توجه کنیم.

طیبی تصریح کرد: در این راستا می‌توان به برند شدن برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها، جذب نیروی انسانی از بدنه دانشجویی، توجه به اقتصاد فرهنگ‌بنیان در کنار اقتصاد دانش‌بنیان، برنامه‌محور و مسئله‌محوری فعالیت‌های فرهنگی و پرهیز از موازی‌کاری در فعالیت‌های فرهنگی با سایر دستگاه‌ها اشاره کرد.

طیبی ضمن تاکید بر اینکه هزینه‌کرد در حوزه فرهنگی به‌نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، اظهار کرد: شرکت‌های موجود در بدنه جهاد، اگر سودآور هستند و تمایل به ماندن در جهاد دانشگاهی دارند، می‌توانند بمانند اما اگر سودآور نیستند، باید جدا شوند چرا که با تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان‌ قوی و ورود به پارک‌های علم و فناوری، جهاد دانشگاهی می‌تواند الگوی موفقی از تجاری‌سازی را ارائه کند.

رئیس جهاد دانشگاهی به حوزه پشتیبانی نیز اشاره کرد و گفت: لازم است یک مجتمع رفاهی در شمال ایران تأسیس کنیم و در سایر مکان‌ها نیز مجتمعی را اداره کنیم.

وی همچنین دفتر مرکزی کانون جهاد دانشگاهی را در شأن جهاد نداشت و بر ضرورت تشکیل دفتر مرکزی با وضعیت بهتر تاکید کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی همچنین مشکلات موجود در تامین مالی ارزی و ریالی را مورد اشاره قرار داد و گفت: باید بر عملیات مالی واحدها نظارت دقیق و بازرسی منظمی صورت گیرد. همچنین در حوزه مدیریت‌ها نیز باید مبحث جانشین‌محوری مورد توجه قرار گیرد.

طیبی تعیین تکلیف انتخاب رئیس جهاد و اتخاذ تدبیری جدید در این زمینه را نیز مورد تاکید قرار داد و برقراری ارتباط مناسب با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف را الزامی دانست.

وی در ادامه با بیان اینکه فعالیت کانون جهادگران متناسب با توقعات نیست، اظهار کرد: باید به فرستادن نیروهای توانمند به حوزه‌های اجرایی کمک شود و از طرفی آینده‌پژوهی و پرتحرک‌کردن بدنه جهاد مورد توجه قرار گیرد.

جامعه بیش از حد سیاسی شده است

رئیس جهاد دانشگاهی همچنین اوضاع فعلی جامعه را مورد اشاره قرار داد و گفت: متاسفانه جامعه ما بیش از اندازه سیاسی شده است و هرچه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم این موضوع بدتر می‌شود. در واقع اینگونه به نظر می‌رسد که در کشور مصالح ملی نداریم. رسانه‌ها باید در جهت عکس فضای شکل‌گرفته در جامعه حرکت کنند.

وی به تحریم‌ها نیز اشاره کرد و گفت: کشور در شرایط تحریم گسترده نمی‌تواند به پیشرفت برسد. برای ساخت پیشرفته‌ترین تجهیزات نیاز به مواد و قطعه پیشرفته داریم که این مساله با تحریم‌ها ممکن نیست.

وی تاکید کرد: تحریم باید با شرایط معقول برداشته شود اما در صورت لغو تحریم نیز درهای کشور نباید بدون برنامه به روی خارجی‌ها گشوده شود.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه برداشته شدن تحریم‌ها به نفع مصالح ملی است، افزود: سیاسی‌بازی‌ در کشور کار درستی نیست و آنهایی که اهل فساد هستند، از این فضا سود می‌برند.

201

منبع: ایسنا

کد خبر: 719117

وب گردی

وب گردی